Vatten & Avlopp
Kaa78: [citat] Det var hantverkare som föreslog 40
PNO: Utkastare av denna modell består av ett kopparrör genom väggen och en klämringskoppling av specialmodell på insidan av väggen, vid röd ring. Klämringskopplingen är speciell så tillvida att den i botten på sin större anslutning har ett ventilsäte som en ventilkägla i ändan på manöverstången tätar emot. Ventilkäglan är som sagt oftast av samma typ som i äldre vattenkranar och
NoOne2k: [citat] 20mm pem är 16.4mm invändigt. 25mm är istället 20.5mm invändigt. Har du redan problem med lågt tryck hade jag valt att gå på 25mm slang och sedan förminskning till R20 gänga (27mm).
michfris: [bild] Jag vill än en gång tacka dig för tipset att proppa igen röret innan jag slog sönder stammen. Jag fann en 10 kronors fleecepläd från Kamprads butik som dög till skitgörat. Proppa röret, slå sönder stammen och bära ut del för del. Det får bli bakåtspolande toalett, jag tröstar mig med att vi inte är i källaren så länge. Dags att koppla på ny stam, sätta fuktspärr i
VLJ: Tänkt på det, men eftersom vattnet då kommer dras direkt från källaren behöver det inte kopplas ihop med övriga badrummet och behöver det inte invänta att hela badrummet är klart. Får tvätta hos svärföräldrarna i några veckor eller ställa ut den i gäststugan så länge. Alternativet hade varit att göra en genomföring genom golvet i tvättstugan och bryta det tätskiktet
Håbbe01: R det ej permanentbostad så finns ju lösnigar för öar ex. https://www.avloppscenter.se/vara-produkter/bdt-och-gravattensystem-utan-wckl/gravattenfilter-paket/biobox-m-paket-med-hs-infiltration-24m2.htmlhttps://www.avloppscenter.se/vara-produkter/bdt-och-gravattensystem-utan-wckl/gravattenfilter-paket/biobox-m-paket-med-hs-infiltration-24m2.html
Trollskidan: OK va stod de i försäljnings prospektet? Bild så vi vet vad det är för saker som sitter idag
midge: [citat] Troligen lagret till pumphjulet som började ge upp. Gick trögt när jag skruvade isär och vred förhand. Tack för alla förslag. Ny pump installerad. :-)
Maerling: Om någon annan också hamnar på denna gamla tråd efter lite googlande på lågt flöde genom FMM 4290, så kommer här några tips: Kontrollera att spindelrör har rätt längd i förhållande till ytterrör. I mitt fall var spindelröret för långt vilket lett till alldeles för lågt vattenflöde. Tidigare ägare har antagligen slarvat vid installation och sedan inte brytt sig om det låga
Boan: [citat] Verkar kanske absolut säkrast att försöka få tag på en brunnsborrare så snart det går.... Det blir ju en bra tillgång för fastigheten.
Totte_S: Etylenglykol - inte bra att dricka men borde gå att tvätta ur eftersom det är vattenlösligt. För att vattna grönsaker hade det nog känts bättre om det varit typ spolarvätska istället. https://giftinformation.se/lakare/substanser/etylenglykol/ ” Toxicitet / koncentrationer Allt intag av etylenglykol måste betraktas som farligt. Intag över 30 ml hos vuxna kan ge allvarliga symtom utan
björnuf: [citat] Mindre vattenspridare, och enkel vattning med slang inget jätte tryck, var vid en sjö i kväll och där har en äldre man bevattning ca 500 meter till två hus pumpen såg inte speciellt märkvärdig ut ska försöka leta upp märke på den, och en äldre hydrofor, pem slang högst 32 mm, kollade trycket vid det sista huset var helt acceptabelt
mikio: Har ett fristående uterum på tomten dit vi ska ansluta kallvatten (dricksvatten samt för bevattning). Från bostadshuset har vi grävt ner PEM-slang, 25mm. Uterummet är högre beläget än bostadshuset. Vi vill ha vatten tillgängligt i uterummet konstant under sommaren, under vintern finns inget behov av vatten. Pga tryckfall kan vi inte ansluta PEM-slangen till en vanlig liten
Haz6909: Hej Jag ska byta ut en gammal toalettstol i en sommarstuga , problemet är att avloppsröret i golvet sitter c:a 2 cm ifrån väggen. Jag vet att det finns excentriska WC stosar att montera , men passar dessa Gustavsbergs och IFÖ's totastolar? Den excentriska stosen bygger ju trots allt lite på höjden? Fråga nr 2 hur vinterställer ni som har sommarstugor era toalettstolar? Den toalettstol
På Fritiden: Jag befinner mig i svärföräldrarnas lägenhet i en fransk stad vid medelhavet. Varmvattnet blir bara ljummet och det är lite oklart för mig hur systemet egentligen fungerar. Det verkar sitta temperaturgivare på alla vattenledningar i kök och badrum. Även avloppet har givare monterade. Märkligt alltihop. Om det nu är temperaturgivare vill säga. Varmvattenberedaren har också dessa på
Isakare: Vänta du, snart kommer den appstyrda smarta könsneutrala kopplingen. När nätet sen ligger nere hoppar alla isär eller vägrar släppa taget ;)
Elri: Såhär blev det tillslut. Körde lin och propp. Tack för alla bra svar.
Håbbe01: Skulle nog fixa en plåt som går att böja runt 1/2 röret och sätta över befintligt hål . Borra nytt hål därefter. Fäst denna plåt med https://www.k-rauta.se/produkt/slangklamma-fresh-60-175mm-2-pack-361255/7318113612557
snusaren: Jag har hittat några bra filmer på Youtube som beskriver hur Shelly Uni används med en trycksensor. Då kan man i realtid se exakt nivå och koppla det till vad man nu hittar på. Én idé kan vara en rad lampor som lyser beroende av nivå i brunnen. Bra för t.ex. brunnar i samfälligheter där man vill att alla boenden ska veta nivån. Filmer: [MEDIA=youtube]-IEYP6vItec[/MEDIA]
Fideliox: [citat] Blir nog att köpa på HB. Alternativet att måla kostar ju det med och detta blir nog både enklare och snyggare. Har dock ett rör inbyggt i trädäcket som blir knepigt så den får jag nog måla. Får testa med plastprimer.
trojlee: [citat] Tyvärr inte, är en halvkomplex dragning där 2 frisörstolar är sammankopplade så hade varit fint att kunna få tag på rätt böj.
Isakare: De flesta pumpar måste man lufta/fylla med vatten för att de ska komma igång. Googla pumpen du har, så hittar du säkert instruktioner hur man gör.
kashieda: Fundering: det kan väl finnas kalkavlagringar i rören som tar ett tag att lösa upp, och som kan höja hårdheten tills de är borta? Ser att du fått ordning på testet, så det kanske inte är relevant - men jag vill gärna veta :p
trulsa 2012: Okej bra då vet jag att jag gör bäst i att skaffa 3- fas tack för hjälpen
badermeinhof: [citat] japp, jag vet. Men det är amerikanska grejer