Hej!
Tänkte färscha upp vår gamla tvättstuga lite med en bättre begagnad kommod och blandare men behöver tips på vilka kopplingsdelar som ska köpas in.

Inkommande vatten går i 12 mm rör (yttre diameter) och nya blandaren har 10 mm slätända med klämring och muttrar redan monterat (se bilder). För att få snygga böjar och rätt höjd på tvättstället så tänkte jag kapa de gamla rören strax under gamla kopplingen. Känns vuxet att montera kulventiler när jag ändå håller på.
Rörledningar mot kakelvägg, möjligtvis i badrum eller kök, vattenanslutningar synliga.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Hand håller två flexibla rörledningar nära en möbel, installation eller reparation synes.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Så frågan: kulventil 12x10 direkt på kapade rör? Stödhylsa/klämring? Vad behövs mellan kulventil och blandarens slätände?

Tack på förhand :)

Redigerat:
du tar bort muttrarna och konorna och sen använder du de nye muttern och konan som sitter på 12x10 kulventilen

T tergo skrev:
du tar bort muttrarna och konorna och sen använder du de nye muttern och konan som sitter på 12x10 kulventilen
Jag kan inte göra det för en del av nya kommoden kommer att slå i toppen på rören, så de ska kapas. Men jag förstår vad du menar, det behövs inte så mycket kopplingar

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.