Nyinflyttade till huset. Tycker vattnet rinner av dåligt i köket. Testat ta isär allt och rengjort noga. Men min fråga, ska det se ut så här? Förklaringen kanske ligger i att vattnet rinner tillbaka och pga det så töms inte vasken helt?

• Synlig vattenlås och rör under handfat med rengöringsmedel och skåpshylla.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser rätt ut.

Det kan vara stopp eller halvstopp i avloppet längre ned.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Ser rätt ut.

Det kan vara stopp eller halvstopp i avloppet längre ned.
Tack för svaret!! Ja det känns ju rimligt då jag testat köra vatten fullt ös ner i en hink utan problem. Ska försöka lossa och kolla om de sitter ngt där.

Helt klart stopp längre ner. Tagit bort alla rör (se bild). Testar köra lite kokande vatten och diskmedel, tror kan ha fått bort lite. Funderar på att köpa ett rensband och testa. Om det inte funkar antar jag att jag får kontakta en VVSare.

• Ett hål i en vit vägg med synliga rör och ojämna kanter.
    Skapa konto
Är väl i princip rätt men tycker det borde funnits ett avskruvningsbart vattenlås för enklare tömning och rengöring (så skit fastnar där utan att åka längre ner o fastna). Har du provat med kemisk propplösare? Brukar funka rätt fint enligt min erfarenhet, i alla fall om det är fett som håller proppen.

• Gilla
El-Löken66 och 1 till
  • Laddar…
Det där är väl avskruvningsbart?

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Kemisk propplösare bör man undvika. Om du måste ta in hjälp att rensa senare kan det bli svåra frätskador på "hjälparen" ifall propplösaren finns kvar i avloppet. Eller om du själv försöker med rensband efter propplösaren.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Det där är väl avskruvningsbart?
Ja uppenbart men jag menar ju med ett sånt klassiskt lock, en krök spolar ju bara saker vidare medans det i de med lock blir liggande på botten av locket.

T TypRätt skrev:
Ja uppenbart men jag menar ju med ett sånt klassiskt lock, en krök spolar ju bara saker vidare medans det i de med lock blir liggande på botten av locket.
Precis,
En hand håller en svart kastrull under vit vattenavloppsrör under ett handfat.

som visas i denna videon.

H hempularen skrev:
Kemisk propplösare bör man undvika. Om du måste ta in hjälp att rensa senare kan det bli svåra frätskador på "hjälparen" ifall propplösaren finns kvar i avloppet. Eller om du själv försöker med rensband efter propplösaren.
Jag betvivlar inte att medlet är frätande då det är lite av poängen men har det du beskriver faktiskt hänt? Svåra frätskador låter också som att det är starkare doningar än MrMuscle som jag tänker på. Jag tänker mig att det redan ganska snart efter att man följt instruktionerna och spolat vatten bör koncentrationen var rätt låg. Men det är klart tycker man att det bet dåligt och direkt går på mer o sedan börjar köra med fysiska åtgärder kanske stänk blir direkt farligt.

Jo att skölja bort det fungerar nog, om man lyckas lösa proppen. Men lyckas man inte så kommer du heller inte att lyckas skölja bort det. Jag vet att faran anses reel inom rörmockarskrået, de kan bli tvärarga om de skall rensa rör där någon haft i propplösare, framförallt om de inte vet det och kan skydda sig.

Sedan vet jag inte hur det är med Mr Muscle, en del i deras sortiment verkar vara lite menlöst. Har för mig att deras vanliga totarengöring i en test var lite sämre än rent vatten...

• Haha
TypRätt
  • Laddar…
H hempularen skrev:
Jo att skölja bort det fungerar nog, om man lyckas lösa proppen. Men lyckas man inte så kommer du heller inte att lyckas skölja bort det. Jag vet att faran anses reel inom rörmockarskrået, de kan bli tvärarga om de skall rensa rör där någon haft i propplösare, framförallt om de inte vet det och kan skydda sig.

Sedan vet jag inte hur det är med Mr Muscle, en del i deras sortiment verkar vara lite menlöst. Har för mig att deras vanliga totarengöring i en test var lite sämre än rent vatten...
Är det totalstopp funkar inte dessa medel så bra, antingen så är det högt upp direkt i vattenlåset, då tar man bort och gör rent det. Är det istället då stopp längre in i väggen kommer medlet inte komma dit om det är helt stopp utan det ligger bara o grumsar i vattenlåset. Använder det enbart när det rinner undan men jäkligt långsamt.

T TypRätt skrev:
Svåra frätskador låter också som att det är starkare doningar än MrMuscle som jag tänker på.
Pratar du den Mr Muscle som exempelvis Jula säljer är det ganska starka doningar då det är relativt högkoncentrerad natriumhydroxid. Från säkerhetsdatabladet.

Tabell om farliga egenskaper: korrosivitet, hud- och ögonskador enligt CLP-förordningen.

Alfredo Alfredo skrev:
Pratar du den Mr Muscle som exempelvis Jula säljer är det ganska starka doningar då det är relativt högkoncentrerad natriumhydroxid. Från säkerhetsdatabladet.

[bild]
Ser ingen uppgift på koncentration på tuben men det är säkert samma. Att man skulle få frätskador direkt av produkten betvivlade jag aldrig utan det var just en fråga om det verkligen hänt att någon fått allvarlig frätskador som resultat av efterföljande mekaniskt avhjälpande. Tänker mig just att det både ska spolas samt att det antaget gått en stund innan någon VVSare dyker upp.

T TypRätt skrev:
Ser ingen uppgift på koncentration på tuben men det är säkert samma.
Säkerhetsdatablad, kaustik soda, farliga komponenter, CAS-nummer, regelnummer, klassificering, frätande, viktprocent.
Skapa konto

T TypRätt skrev:
Tänker mig just att det både ska spolas samt att det antaget gått en stund innan någon VVSare dyker upp.
Problemet blir nog när man inte lyckas lösa proppen och därför inte kan spola. Allt NaOH blir då kvar tills profset dyker upp och "sätter tänderna" i problemet.

Hur vanligt det verkligen är med skador låter jag dock vara osagt. Dock har jag förståelse för att det kanske inte uppskattas av den som måste lösa problemet.

• Gilla
TypRätt
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.