Hej!

Jag har nyligen köpt hus med egen djupborrad brunn där vattnet dagen efter inflytt slutade fungera. Det visade sig att pumpen gått sönder. Fick den utbytt från en Grundfos SQ2-85 till en Emtek 10-60, båda pumpar är 1-fas.

Har spolat vattnet flera dygn och det är nu nästan 2 veckor sedan installation.

Vattnet som kommer ut innan vattenfilter blir brunsvart om jag släpper på vredet till vattenslangen så det blir högt tryck , låter jag det stå lägger sig en grå bottensats som ser ut som lera (mittenglaset på bilden).

Låter jag det istället rinna lite lätt d.v.s. drar ned vredet till slang så kan jag få det väldigt klart om det får stå, men med smak av järn (glasen bredvid mittenglaset).

Brunnen är 90 meter djup och pumpen satt på 80 meter enl. uppgifter, minus 15 cm då de kapade en bit vid bytet.

Vattnet på visning var väl inte perfekt men ändå klart.

Vet inte riktigt hur jag ska angripa problemet men mina tanker är väl så här:

- Bytet av pump har rört runt i brunnen
- Den nya pumpen är kraftfullare och får med sig lera/järn från botten

Vem bör jag kontakta och vilka åtgärder kan jag göra?

• Vatten rinner från kran, fyller handfat, smutsigt vattnet med bubblor, närbild.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Tre glas med vätskor står på bord, variation i färg och transparens, bakom syns staket.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Kanske kan ta upp pumpen lite så den inte får mer sig sånt från botten. Bytte du pumpen själv eller var en Rörmockare eller elektriker eller nån som jobbar med vattenfilter med ? Tänkte att nån som jobba med vattenfilter eller brunnsborrning troligen kan ge bra tips :)

N Nyblivenhusägare123 skrev:
Kanske kan ta upp pumpen lite så den inte får mer sig sånt från botten. Bytte du pumpen själv eller var en Rörmockare eller elektriker eller nån som jobbar med vattenfilter med ? Tänkte att nån som jobba med vattenfilter eller brunnsborrning troligen kan ge bra tips :)
Ja det kanske är ett alternativ att höja pumpen lite, jag fick hjälp av rörmokare (2 st då det är ett tungt jobb). De bytte aldrig själva vattenslangen och monterade enbart ny pump + sladd på samma nivå som tidigare pump då (vattenslangen bestämmer höjden). Anledningen till att jag frågar här är för att höra om det eventuellt kan vara så att det är val av pump eller installation som kan vara felaktigt.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.