Hej!
Mitt första inlägg på detta eminenta forum. Frågan gäller ett hus från 1947 där jag och sambon är spekulanter, men där vi känner oro för stora (omedelbara) stambyteskostnader. Huset har många positiva aspekter, men just avloppet känns som en potentiell dealbreaker. Vi skall tillbaka till huset på fredag för ytterligare besiktning, men frågar här innan för att få än mer kött på benen. Vårt värsta orosmoment kan ses nedan:

Mögel, korrosion på rör, markering i planritning, potentiell vattenskada, behov av underhåll/reparation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Till vänster är en bild på "huvudstammen" i källaren, som spontant ser helt slut ut. Det luktar även avlopp i rummet vilket än mer spär på känslan. Enligt uppgift är avloppsstammarna i källargolvet bytta 1990, men som kan ses av bilden nere till höger är brunnarna av (helt utsliten) gjutjärn. Man kan se att golvet är uppbilat, men brunnarna känns ju definitivt som att de härstammar från 1947...

Vet att det är omöjligt att se exakt på en enkel bild, men vad kan vi tänka på och eventuellt fråga extra om på besiktningen på fredag?

Det verkar väldigt konstigt om de bytt rör men inte brunnar.

• Gilla
tergo
  • Laddar…
BirgitS
Be säljaren (via mäklaren) om en exakt beskrivning av vad som är bytt, typ från den punkten till den punkten.

Om ni vill veta mer om status så kan man filma avloppsrör.

• Gilla
Ompax
  • Laddar…
Ta höjd för att behöva byta. Är något inbyggt så att det är svårt att komma åt?

G
Vertikala stammar håller länge öppna rensluckan och titta.

Gissar att man bara bytt rör till mugg och eventuell dusch.

Det är nog brunnen på bilden som är torr och luktar..

Skulle nog oroa mig mer om rören som finns utanför huset om inget gjorts..

• Gilla
MagicFingers och 4 till
  • Laddar…
S
Ompax Ompax skrev:
Det luktar även avlopp i rummet vilket än mer spär på känslan.
Uttorkade vattenlås, pga att avloppet ej använts på länge, kan ge upphov till avloppslukt. Behöver alltså inte betyda att något är fel eller trasigt.

• Gilla
BSOD och 2 till
  • Laddar…
Svårt att bara kika på utsidan och bedömma om det är slut.
Visst är lukt inget bra tecken, men det kan också bero på någon enstaka skarv eller brunn/vattenlås som inte håller tätt.

Hos oss var gjutjärnsrören i plattan fulla av rost vilket gjorde att papper o bös lätt fastnade. Dock fanns det väldigt mycket gods kvar att ta av i rören.
Vi hade en firma här som filmade rören och slipade rent insidan på dem så de blev släta och fina igen. Kostade bara ett par tusenlappar och köpte oss minst 5 år till innan det behövs stambyte.

• Gilla
Skyscraper och 1 till
  • Laddar…
Tusen tack för många bra svar!
Har hört av oss till mäklaren ang. ytterligare information kopplat till vad som faktiskt byttes avloppsmässigt.
Ska också absolut se till så rensluckan (+ övriga rensluckor) öppnas och ta en rejäl kik där.

Vi var också bekymrade över all "träfiber"/spånaktigt som rasat från övre delarna runt huvudstammen, men vi får kanske se på fredag även där hur illa det faktiskt är.

Ompax Ompax skrev:
Tusen tack för många bra svar!
Har hört av oss till mäklaren ang. ytterligare information kopplat till vad som faktiskt byttes avloppsmässigt.
Ska också absolut se till så rensluckan (+ övriga rensluckor) öppnas och ta en rejäl kik där.

Vi var också bekymrade över all "träfiber"/spånaktigt som rasat från övre delarna runt huvudstammen, men vi får kanske se på fredag även där hur illa det faktiskt är.
De träfibrer du pratar om kan antagligen vara gammal isolering från bjälklaget och behöver inte ha något att göra med avloppet.

Mycket märkligt som sagt att man inte bytt brunnar när man ändå har bytt rör. Personligen hade jag inte varit så nervös inför den stående stammen (om den inte längre upp är inbyggd bakom ett helt nytt badrum/kök) utan snarare fundersam om vad som finns i backen.

• Gilla
Ompax och 2 till
  • Laddar…
B
Gjurjärn brukar man ju relina, om man inte vill byta. Du kan ju fråga lite om generella priser för att få en känsla av hur dyrt det blir.

Vi fick faktiskt en mindre vattenskada pga en läckande böj i gjutjärn...hus från 44. Stora delar såg bra ut, men det räcker ju med att en skarv läcker. Vi upptäckte det i tid, så det blev inte så farligt.

Jag bilade bort (de i plattan, kapade de ovan plattan) och böt ut mina mot plast. Det kostade inte mycket alls i material, men var en hel del arbete.

Jag ställer mig också lite fundersam till att de bytt rör I plattan, men behållt gjutjärnsbrunnarna.

• Gilla
Ompax
  • Laddar…
I det stambyte (i en halvstor BRF byggd i slutet av 40-talet) som jag deltog i (för 20 år sedan) var det 90-graders böjarna under golven där de stående stammarna (även kallade samlingsledningar) övergick i horisontella samlingsledningar under källargolven som var i sämst skick.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.