Hej alla duktiga och snälla människor i den här gruppen !
Kan någon av er rekommendera ett vattenreningsföretag ?
Vattnet i min borrade brunn var gult så jag köpte vattenrening av JMS . Men vattnet är fortfarande gult och de tar inte ansvar för det utan säger att jag måste betala extra för att få ett kraftigare filter. Det vill jag så klart inte göra.
Jag betalade drygt 25000 kr för reningsmaskinen och räknade naturligtvis med att den skulle fungera.
I ett halvår har jag försökt få rättelse men de skyller ifrån sig och hör aldrig av sig igen och aldrig skriftligt. Har även föreslagit en förlikning men de har inte hört av sig. Uselt bemötande så jag vill aldrig mer ha att göra med dem . Kommer stämma dem för att få tillbaka pengarna så jag kan köpa från ett annat företag. '
Någon som kan rekommendera ett seriöst företag.?

Hälsning Daggan Maggan
 
  • Gilla
Abc Defg och 2 till
  • Laddar…
C
Vi köpte filter av Debe, med installation av lokalt företag. Mycket nöjda!
 
C Cadeex skrev:
Vi köpte filter av Debe, med installation av lokalt företag. Mycket nöjda!
Tack för tipset !
 
Googla och se om det finns något lokalt företag i din närhet som kan komma ut och titta på ditt vatten.
Humus kan vara lite lurigt att rena, speciellt om det är i kombination med järn och mangan.
 
M mogge_73 skrev:
Googla och se om det finns något lokalt företag i din närhet som kan komma ut och titta på ditt vatten.
Humus kan vara lite lurigt att rena, speciellt om det är i kombination med järn och mangan.
Tack för svar!
Jag tror att det är både hummus och järn i vattnet. Visste inte att den kombinationen är svår are att rena.
Man får lära sig mycket på den här sidan
 
Det kanske är bättre att borra en ny brunn. Men man vet ju inte om det blir bättre vatten ändå .
Min är 15 meter djup , tror jag. Verkar lite.
Någon som vet något ?
Daggan Maggan
 
Det finns många olika sätt och tekniker att rena ett vatten på. Just humus betyder att brunnen påverkas av ytligt grundvatten. Ytligt grundvatten har oftast ett lägre pH och järnet kan också bli sk. Humusbundet.

Då är det viktigt att titta på alla parametrar så man får rätt slutresultat. Det bli lätt moment 22 i processen där en lösning skapar ett nytt problem osv.
En enkel regel är att alltid utgå från vattnet och anpassa filter till det. Dessvärre så vill ju alla sälja sina grejer och då blir det snarare tvärt om, man försöker förändra vattnet så filtret ska fungera. Det resulterar oftast i dyra lösningar med mycket underhåll och dålig livslängd.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
D Daggan Maggan skrev:
Det kanske är bättre att borra en ny brunn. Men man vet ju inte om det blir bättre vatten ändå .
Min är 15 meter djup , tror jag. Verkar lite.
Någon som vet något ?
Daggan Maggan
15meter är väldigt lite, då är det troligen en sk. Spetsbrunn.

Man har två sorters grundvatten.
Det ytliga grundvattnet som finns ovan berg, sjöar vattendrag. Detta används i grävda brunnar.
När man borrar en brunn slår man ner järnrör förbi det ytliga grundvattnet och ner i berget. Foderröret (järnröret) tätas mot berg. Sedan borrar man i berget, små sprickor i berget blir sedan ett stort vattenintag. Det finns olika fördelar och nackdelar med dessa former av brunnar, det hänger mycket på hur det ser ut geologiskt i området.
En spets är ett mellanting mellan dessa brunnar. Man har slagit ner ett rör men det går oftast inte ner i berget. Detta fungerar också bra, men! Det måste även här vara rätt förutsättningar.
Enklast är att mäta pH-värdet, ytligt grundvatten har ett lågt pH värde.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
Det finns många olika sätt och tekniker att rena ett vatten på. Just humus betyder att brunnen påverkas av ytligt grundvatten. Ytligt grundvatten har oftast ett lägre pH och järnet kan också bli

Då är det viktigt att titta på alla parametrar så man får rätt slutresultat. Det bli lätt moment 22 i processen där en lösning skapar ett nytt problem osv.
En enkel regel är att alltid utgå från vattnet och anpassa filter till det. Dessvärre så vill ju alla sälja sina grejer och då blir det snarare tvärt om, man försöker förändra vattnet så filtret ska fungera. Det resulterar oftast i dyra lösningar med mycket underhåll och dålig livslängd.

Tack !
Du verkar kunnig. Jag läste på nätet om gult vatten innan jag köpte reningen och tänkte att det nog är hummus eller järn , eller kanske båda.
Tror säljaren slarvade med analysen. Jag har inte fått något skriftligt svar på analysen . Aldrig skriftligt över huvud taget. Nu skyller JMS bara ifrån sig om jag lyckas nå dem på tfn. Felinstallerad säger de. Men det är den inte enl. tekniker. Installation gjordes av en gammal välrenommerad rörfirma, en av de största i Sörmland. Har köpt rening av dem tidigare när jag bodde i ett annat hus.
Jag ska kontakta någon som kan komma och ta vattenprov för jag måste få rent vatten .
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
M mogge_73 skrev:
15meter är väldigt lite, då är det troligen en sk. Spetsbrunn.

Man har två sorters grundvatten.
Det ytliga grundvattnet som finns ovan berg, sjöar vattendrag. Detta används i grävda brunnar.
När man borrar en brunn slår man ner järnrör förbi det ytliga grundvattnet och ner i berget. Foderröret (järnröret) tätas mot berg. Sedan borrar man i berget, små sprickor i berget blir sedan ett stort vattenintag. Det finns olika fördelar och nackdelar med dessa former av brunnar, det hänger mycket på hur det ser ut geologiskt i området.
En spets är ett mellanting mellan dessa brunnar. Man har slagit ner ett rör men det går oftast inte ner i berget. Detta fungerar också bra, men! Det måste även här vara rätt förutsättningar.
Enklast är att mäta pH-värdet, ytligt grundvatten har ett lågt pH värde.
Tack så mycket !
 
D Daggan Maggan skrev:
Tack !
Du verkar kunnig. Jag läste på nätet om gult vatten innan jag köpte reningen och tänkte att det nog är hummus eller järn , eller kanske båda.
Tror säljaren slarvade med analysen. Jag har inte fått något skriftligt svar på analysen . Aldrig skriftligt över huvud taget. Nu skyller JMS bara ifrån sig om jag lyckas nå dem på tfn. Felinstallerad säger de. Men det är den inte enl. tekniker. Installation gjordes av en gammal välrenommerad rörfirma, en av de största i Sörmland. Har köpt rening av dem tidigare när jag bodde i ett annat hus.
Jag ska kontakta någon som kan komma och ta vattenprov för jag måste få rent vatten .
Nja, det är svårt att installera filter ”fel”. Det låter snarare som att man haft för bråttom och som du säger, saknat en analys att utgå ifrån.
Börja med en ny vattenanalys från antingen SGS eller Eurofins.
 
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
  • Gilla
Nalleman64 och 1 till
  • Laddar…
Ricksson Ricksson skrev:
[länk]
Ring dom du kommer få hjälp..
Du borde göra en analys på ditt vatten..
Tack för svar
Hälsning Daggan Maggan
 
D Daggan Maggan skrev:
Hej alla duktiga och snälla människor i den här gruppen !
Kan någon av er rekommendera ett vattenreningsföretag ?
Vattnet i min borrade brunn var gult så jag köpte vattenrening av JMS . Men vattnet är fortfarande gult och de tar inte ansvar för det utan säger att jag måste betala extra för att få ett kraftigare filter. Det vill jag så klart inte göra.
Jag betalade drygt 25000 kr för reningsmaskinen och räknade naturligtvis med att den skulle fungera.
I ett halvår har jag försökt få rättelse men de skyller ifrån sig och hör aldrig av sig igen och aldrig skriftligt. Har även föreslagit en förlikning men de har inte hört av sig. Uselt bemötande så jag vill aldrig mer ha att göra med dem . Kommer stämma dem för att få tillbaka pengarna så jag kan köpa från ett annat företag. '
Någon som kan rekommendera ett seriöst företag.?

Hälsning Daggan Maggan
Varning för JMS Stockholm! Oseriösa och försöker bluffa folk. När de sålde på oss vattenfilter var allt bra, trevliga, hjälpsamma och lovade massor. Efter installationen som strulade otroligt mycket blev de väldigt otrevliga. Nu har vi väntat fyra månader på återkoppling om en service de utförde som inte blev bra. De svarar inte på mejl eller telefon. Använd INTE JMS!
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Fairlane
@Lars Lindqvist1 Välkommen till forumet, men det är lite onödigt kanske att kopiera in exakt samma meddelande i 10 olika trådar, trådar som ibland varit döda i 10+ år.

Meddelandet har gått fram, du är inte nöjd med firman.
 
  • Gilla
fribygg och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.