18 211 läst ·
38 svar
18k läst
38 svar
Hur få loss gängat rör från helvetet?
Hade ett liknande problem i förra huset för 40 år sedan. Röret gick från källaren upp till tvättstället, när jag vred t-kopplingen gick röret av. Trädde upp ett kopparrör inuti järnröret. Huset var bara 25 år gammalt.
Redigerat:
Nej du ska vrida åt samma håll som du lossar en vanlig skruv dvs moturs sett upp mot taket. Som Christer G.V. skrev finns inga T-rör med vänstergänga det är i så fall en sk spetsmuff in mot rördelen och vänstergängan på röränden och sån har du inte på bilden.Hällvetet skrev:
Har du något rejält att dra med tex rörtång? och upp mot taket så du kan dra rätt utan armarna uppåt. Det du vill lossa där sitter inte värre än att du kan klara det även utan värme men det skadar ju inte även om det bara blir med värmepistol. Som någon skrev tidigare vore det bra om du kan sticka in någon stång och hjälpa till med också. En annan sak du ska se upp med om du använder rörtång och greppar runt muffen uppåt är att inte sätta åt för hårt så du gör delen orund. Ställ den så du nästan har skänklarna ihop när du får bra grepp.
Gick fan inte dra loss skiten, satan höll på att dra rörtången genom fönstret.
kapade av röret med vinkelslipen, blev halvbra, kom inte igenom helt så fick mecka lite.
tanken är att dra en varsin unifix på stålrören den vinkel direkt i Unifixen vinklat mot väggen.
vad tror ni?
kapade av röret med vinkelslipen, blev halvbra, kom inte igenom helt så fick mecka lite.
tanken är att dra en varsin unifix på stålrören den vinkel direkt i Unifixen vinklat mot väggen.
vad tror ni?
Kan nog gå, men dyr lösning. Kostar som att leja rörmokare som fixar detta utan unifix.Hällvetet skrev:
Det går alltid att lossa. Ät mer spenat och ha rejäla tänger till hands.
Under mina 30 år i branschen har jag aldrig misslyckats med att lossa en gängad rördel, förutom de gånger röret varit så sönderrostat så det gått av.
Alternativt ta fram gassvetsen och värm. Värmepistol hjälper inte.
Under mina 30 år i branschen har jag aldrig misslyckats med att lossa en gängad rördel, förutom de gånger röret varit så sönderrostat så det gått av.
Alternativt ta fram gassvetsen och värm. Värmepistol hjälper inte.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden