Hej, jag har precis installerat ny blandare men inser att jag saknar en koppling. Vad behöver jag?

Tack för svar!

Mvh Mattias
 
  • Installation av rör och sladdar bakom en vit enhet, kanske sanitetsutrustning eller apparat.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har rörstumpar och behöver klämringskopplingar. Har du slätände eller koniskt ände på kulventilerna som sitter där? Finns andra kopplingar som funkar oavsett. Ta gärna en bild uppifrån på kulventilerna om det går.

Gissar att din förra blandare hade hade lekande mutter, då har du troligen släta ändar på kulventilerna, då kan du köra med tex en hakvkoppling för 10mm rör men en gänga som passar kulventilerna.

https://www.purmo.com/public/prod/8284/32604194783912f93196b2f9d9cb2646/sv-se-files-48282171-rev.pdf
 
Redigerat:
Tack för svar!!
Här kommer två bilder uppifrån, hoppas du kan göra en slutsats. :)
Ballofixen mäter 16mm
Och rören 10mm på den tjockare stumpen i nederkant.
 
  • En person som håller i två avkopplade vattenslangkopplingar under en diskbänk, installationsarbete pågår.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Hand visar kalkbelagda, använda rörkopplingar inuti öppen värmeväxlare eller dylikt. Verkar vara underhåll.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Du har en fasning däri vilket är anpassat för klämringar, men du kan även köra med en halvkoppling likt den jag länkade. Den typen fungerar för både och.
 
Kan tillägga att det ser ut som en G15 gänga, vilket i så fall betyder att du söker efter denna specifikt, se bild.
 
  • Halvkoppling för rörinstallation, gummitätning, svenska, tekniska specifikationer, produktinformation, diagram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Haha, satt precis och undrade över det! Tack igen
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
Mäter ballofixen ca 16mm över gängorna? G15 är närmare 21mm utvändig gänga och G10 ca 16-17mm
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
@ådal Ja precis, köpte G15 idag och dom vart lite stor, dom mätte 18mm invändigt (utanpå gänga) Medans balofixen mäter 16mm utvändig gänga. Då testar jag byter imorgon till G10?
 
  • Gilla
S0MMER
  • Laddar…
MattiasJohansson21 MattiasJohansson21 skrev:
@ådal Ja precis, köpte G15 idag och dom vart lite stor, dom mätte 18mm invändigt (utanpå gänga) Medans balofixen mäter 16mm utvändig gänga. Då testar jag byter imorgon till G10?
Ledsen för det, svårt att se på bilden. Bör bli rätt med G10. 👍
 
S0MMER S0MMER skrev:
Ledsen för det, svårt att se på bilden. Bör bli rätt med G10. 👍
Nej förhelvette, stället jag köpte den ligger 20meter från jobbet, bara och byta imorgon, fortfarande till stor hjälp :)
 
  • Haha
S0MMER
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.