Jag är förvirrad. Det finns en ventil som man kan skruva in i utgånhsventilen till radiatorn men när man skruva fast den får vi ändå trycket nerifrån, även om vi tömma systemet. Detta är på övervåningen. Jag hade förväntat att dett skulle gå att stänga av helt så att jag kunde lyfta av radiatorn, oavsett om systemet är trycksatt. Vad missar jag?

• Väggmonterad radiator, termostatventil, rör, trävägg, trasigt golv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på ett isolerat rör med vita isoleringsmaterial och en oskyddad mässingsanslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder

Bästa svaret

Det borde gå att stänga av både termostatventilen och returventilen som du visar men radiatorn måste ju också tömmas på värmevatten när man ska lyfta bort den.

• Gilla
luksi1
  • Laddar…
J Josth skrev:
Det borde gå att stänga av både termostatventilen och returventilen som du visar men radiatorn måste ju också tömmas på värmevatten när man ska lyfta bort den
J Josth skrev:
Det borde gå att stänga av både termostatventilen och returventilen som du visar men radiatorn måste ju också tömmas på värmevatten när man ska lyfta bort den.
Finns det inget sätt att ha värmevatten på och ta bort en sådan radiator? Antar att man måste ha något sätt att omdirigera vatten till utgången, eller? En koppling mellan ingångsröret och utgångsröret?

Det är säkert ett gammalt två-rörssystem och då går det bra att stänga av en radiator och ta bort det utan att tömma hela värmesystemet. Men det är bra att sätta dit extra täckpluggar på öppningarna vid rören när man tagit bort radiatorn om termostatventilen eller returventilen skulle råka ge droppläckage.

J Josth skrev:
Det är säkert ett gammalt två-rörssystem och då går det bra att stänga av en radiator och ta bort det utan att tömma hela värmesystemet. Men det är bra att sätta dit extra täckpluggar på öppningarna vid rören när man tagit bort radiatorn om termostatventilen eller returventilen skulle råka ge droppläckage.
Tack så mycket!

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.