Claes Sörmland Claes Sörmland skrev:
Avloppsrör ligger tomma med luft i så det spelar inte så stor roll om frosten skulle nå dem. De skadas inte av det. När vattnet kommer från huset så är det varmt, t o m kallvatten i kranen ligger långt över nollan och pratar vi duschvatten, tvättmaskin, diskmaskin så är det betydligt varmare än så. Detta vatten värmer upp den isolerande plastväggen i ett avloppsrör på nolltid och vattnet hinner rinna bort innan frosten igen sänker temperaturen till under nollan i avloppsrörets vägg.

Man kan få problem med igenfrysning av avloppsrör om de ligger oskyddade för elementen (t ex i en genomfrusen kall krypgrund) och har en droppande kran. Då kan det extremt låga vattenflödet hinna frysa innan det hinner rinner bort.
Ber till att börja med om ursäkt till TS om jag kapar din tråd lite, men hoppas det är användbart för TS också.

Ska själv gräva ner avloppsrör, och får 40-50 meter rör från huset till slamavskiljaren. På det avståndet förstår jag inte hur 100-200 liter ljummet vatten om dygnet kan hålla röret tinat. Även om det mesta vattnet kommer vid några få tillfällen varje dygn (dusch, spolning, disk/tvätt) borde det kylas av så mycket på den långa sträckan att lite fryser fast i röret varje gång och det efter några dagars frost i marken bildas en propp.

Vill slippa spräcka och ta bort onödigt mycket berg, så jag vill gärna förstå och lita på att man kan lägga avloppsrören några dm grundare än tjälkartorna indikerar.

Claes Sörmland
K kabelkaparen skrev:
Ber till att börja med om ursäkt till TS om jag kapar din tråd lite, men hoppas det är användbart för TS också.

Ska själv gräva ner avloppsrör, och får 40-50 meter rör från huset till slamavskiljaren. På det avståndet förstår jag inte hur 100-200 liter ljummet vatten om dygnet kan hålla röret tinat. Även om det mesta vattnet kommer vid några få tillfällen varje dygn (dusch, spolning, disk/tvätt) borde det kylas av så mycket på den långa sträckan att lite fryser fast i röret varje gång och det efter några dagars frost i marken bildas en propp.

Vill slippa spräcka och ta bort onödigt mycket berg, så jag vill gärna förstå och lita på att man kan lägga avloppsrören några dm grundare än tjälkartorna indikerar.
Röret och dess närmsta omgivande jord behöver ju inte hållas tinad, det viktiga är att vattnet inte hinner frysa under de korta sekunder som det passerar det iskalla röret. Och röret blir ju knappast t ex -20 grader C i marken snarare att det kanske blir någon enstaka minusgrad t ex 50 cm ned i marken en hemskt kall vinter i södra eller mellersta Sverige. Skulle marken frysa till de låga temperaturer som vi kan uppmäta i luften så skulle det vara en annan sak.

Mitt avloppsrör från huset är kanske 25-30 m och ligger 70-80 cm ned i backen. Alltså inte frostfritt. Aldrig ett problem och då har det legat där sedan evig tid från början av 1900-talet. Bytte ut det till plast förra sommaren, därav att jag vet läggningsdjupet på den gamla ledningen.

Redigerat:
  • Gilla
kabelkaparen och 1 till
  • Laddar…
B
Man kan ju kika lite på trafikverkets tjäldjupskartor också om man tullar på djupet.
https://tjaldjup.trafikverket.se/#/

Det är ganska stor skillnad på tjäldjupet också om det är barmark (vilket det är där trafikverket mäter) eller en snötäckt mark.

• Gilla
Claes Sörmland
  • Laddar…
Claes Sörmland
B BSOD skrev:
Man kan ju kika lite på trafikverkets tjäldjupskartor också om man tullar på djupet.
[länk]

Det är ganska stor skillnad på tjäldjupet också om det är barmark (vilket det är där trafikverket mäter) eller en snötäckt mark.
Samt en enorm skillnad på torr grusig jord (djup tjäle) och våt lera (nästan inget tjäldjup).

É
B BSOD skrev:
[länk]

Vad är det kartan säger, jag ser några staplar? Att tjälen går ner till 1027mm i Uppsala, i snitt?
Edit: såg att man skulle klicka på dem och få mer info. 1027 är bara ett nummer? Sen ska man titta på graferna hur tempen går ner i jorden?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.