Vatten & Avlopp
hapazard: [citat] Det är dyrt med rör... Några hundra kan kapas genom att skippa vattenlåset dock, antar att det utanpåliggande avloppet från tvättmaskinen löper ut i en golvbrunn.
LillaRackaren: På bilderna: De blåmarkerade delarna av rören som är delvis exponerade (PEX med aluminium) befinner sig i krypgrunden under mitt hus och är inte uppvärmda. Där det är gulmarkerat, dvs innan och efter, finns värmekabel invid röret innanför isoleringen och i ena fallet löper röret upp till badrummet i huset som kommer ha 10 graders underhållsvärme vintertid. Kommer det att frysa
Adde777: Hej! Kollat runt lite på stambyte i äldre hus, främst hus med källare samt torpagrund. Detta kan bli dyrt men på många informativa sidor inkluderas kostnader för att återställa rivna badrum och eventuellt kök. Således blev jag nyfiken på vad kostnaden ungefär kan vara för själva stambytet exkluderat renovering av badrum/kök. Någon som har en uppfattning om detta, förstår att
Lars-A: Hej jag skulle förlänga ett rör under diskhon jag var trött och ireterad att jag vartvungen att göra det. Utan att tänka efter så skulle jag skruva åt röret till min förvåning föll stödhylsan ur rakt ner i kallvattenröret. Ja det var fel storlek. Jag vred på kall vattnet hoppades att den skulle komma ut men.. nej nu är det dåligt tryck i hela huset. Några förslag eller måste
Krilleman: Jo absolut om man vill dra vidare med Vatette klämringskoppling istället för halvkoppling. Då slipper man ju även planadaptern. Fungerar med PEX/Cu 10/12/15 i vanlig vatette klämringskoppling, men inte för PEX/PAL 16.
beza: [citat] Thank you!! I will check it next time - we used milk and it worked :)
munspelarn: ah, toppen med skarvmuffen, det blir lysande. nej det är inuti en gammal trekammarbrunn, vill inte riskera nånting för allt i världen...:)
PappasHammare: https://www.rinkabyror.se/sok/?sok=ventilf%C3%A4ste
Anonymiserad 156139: [citat] Stämmer, ingen doft = no problemo Vatten + järn kommer dunsta oavsett och rosta = possible problemo
anaitis: PEM-slang klar sig ofta bra även i solljus. Har sett sådana slangar som legat öppet i ca 50 år utan problem.
Anonym-människa: Okej tack så mycket. Jag har ingen aning hur jag ens hitta hit men tack
jonaserik: Säkert plaströr 110 mm och då relinar man inte. En filmning kommer nog att ge var det har satt sig, men inte säkert, det dom kan se är var det kommer in vatten och hur många meter ut som det är. Sen fram med spaden och gräva om det inte är för djupt. Det ligger kanske på frostfritt, men är inte nödvändigt då avlopp sällan fryser. Frysrisk finns bara om det är läckande toaletter
Claes Sörmland: [citat] Det är nog så att styrelsen bryter mot lagen här och du ska betala 1 andel... Vad som står i fastighetsregistret är sällan fel. Men, men... man kanske inte ska gräva i sånt man inte har något att vinna på...
Nenad_: Nu är jag klar med uppgraderingen av köksblandaren (FM Mattson 4000 till 9000 grepp och insats). När jag stängde huvudventilen för kallt vatten tog det kanske 10 sekunder tills varmvatten slutade rinna (efter ca. 5 sekunder började det avta). Om någon funderar på att genomföra samma sak kan ni läsa mer på FM Mattson forum
Annchristin Lundell: [citat] Är endast problem mellan golvbrunn i dusch och toa på övervåningen. Inget annat låter eller är konstigt. Går rör upp och ut på taket för avluftning :) Planerar en badrumsrenovering inom de närmsta åren så får väl se vad problemet är då.
mojjen: [citat] Det är det nog. Jag monterade totalt 10 st i badrummet varav 3 blev ventilfäste . Enbart den som sitter ihop med ventil för WC avstängningen var motiverad. Då sitter en vinkel ventil med kran monterad direkt på Kopplingen. Den är skönt att man fixerat
ToRy: Hur har det gått? Vad säger byggaren som rekommenderade borraren? Inte för att byggaren kanske har något formellt ansvar utan jag blir mer nyfiken på hur deras relation var och nu är... Hur som, jag borrade i höstas, minns inte alla siffror nu men drygt 70 meter, inga foderrör (förutom de första obligatoriska sex metrarna) och en satans massa vatten. Betalade någonstans runt 90 tusen.
Genomklok: Hur går ledningarna? Är det bara dina egna - fram med spaden och laga. Har tex kommunen ledningar på din tomt kan du lämpligen kontakta dem. Gräva kommer nog behövas oavsett, om det inte mirakulöst går att relina.
John Karlsson: Bygg ett par spänger att gå på över dom blöta områdena
chit82: [citat] Hade han haft tillräckligt tjocka rör hade vattnet kommit på rätt ställe, istället för att vattnet inte får plats i hans sugrör och därför strömmar ut på vägen.
yonna: Hus byggt 1926 som fick nya rör tidigt 70tal bortsett från 1 m upp från bottenplattan.. På 90talet renoverades och klinkades hela källaren och samtidigt byttes borrenplattans gjutjärnsrör. Enligt rörisen var de faktiskt i ganska gott skick, 70 år gamla.
Johan456: Den yttre ringen sitter inte ihop med den översta metallramen/förhöjningsringen som är cirka 5cm. Den ringen kan man lyfta bort och då sänka, men oklart vad det yttre ringen är för något.
Fixarfröken: [citat] Misstänker att det nog blir spolbil tillslut men vill inte riktigt ge upp ännu 😊
linvige: Hej, Jag lagade genom att hänga upp avskiljaren i tanken med spikband samt lagade lock och stos med glasfiber. Som nytt, nästan 😄
jonaserik: Vanliga filter tar inte bort annat än kanske en del järn och då är vattnet brunt. Det med filterfirmor, dom hugger för sig, för dom vet att gemena man inte har en susning om rening. Klart inga billiga grejer.
Larssonbygg: Hej, Mitt vatten blir brunt/guld i samband med att det börjar regna kraftigt. Tänkte höra vad ni tipsar om för filter i detta fall? Bifogar provresultat från vattenprovtagning.
petersthlm: [citat] Dåligt med svar ser jag. Vad kom ni fram till tillslut och vad är er erfarenhet?
jonaserik: OM vatten kommer upp i golvbrunnarna och dom är kopplade mot det kommunala avloppsnätet, så är kommunens rör i gatan som är för små och orkar inte att svälja mängden som kommer. Nu är det så att om det bara är avloppsvatten som går ut till gatans system, så kan man ställa ett stort frågetecken, var kommer den andra mängden vatten från då, som trycker upp i husen. Är det
Blab601: [citat] Upplever inga problem idag och såg inga sprickor eller rötter när han filmade rören. Risken är kanske mer att något spricker oväntat vilket medför oplanerad reparation eller vi måste vänta på reparation. Tanken är att få rören åtgärdade men vill planera in det kanske till nästa år någon gång än nu direkt denna höst.