Vatten & Avlopp
Scout: [citat] Det vet jag faktiskt inte... måste kolla upp det. Vattnet har ju funnits där i mer än trettio år så har inte koll på det avtalsrättsliga.
Dilato: Du kan ju titta på länspump till båt också, typ en sån här: https://vikingyachting.se/butik/pumpar/drankbar-lanspump-rule-pump-500-automatic-12v/ Då blir pumpgropen jätteliten. Rule 500 dränkbar automatiskt länspump. Automatik som startar pumpen var 2,5e minut under 0,5 sekunder för att kolla om det finns vatten i systemet. Eller billigt!
Tariax: Det jag reagerat på är att det vid några av tillfällena varit som en liten pöl. Kan det bli det även om det "enbart" är kondens? Att pappret blir lite fuktigt kan ju absolut vara det. Men är det rimligt med en lite större mängd vatten vid kondens? Borde kanske ha tagit en bild på vattnet igår men säg att det kanske var 5 centimeter i diameter (går helt på minnet här).
kusv47: Kanske är den ok men enligt instruktioner ska ejektor bytas ibland och ventilerna vart åttonde år. Men jag kanske inte nödvändigtvis måste göra detta även om filtret använts i tjugo år. Själv överlever man ju bra på matvaror med utgånget datum hi hi.. Ännu inte helt säker på om dessa reservdelar kan skakas fram av Callidus. Tätning av tank och ny filtermassa är i alla fall
KimLarsson: Jag valde att bryta av betongröret och skarva plaströret. Tyvärr hade de inte täppt betongröret från utsidan, vilket gör att grundvatten/dränering kommer in i huset. Ska försöka täppa med betong, annars får jag gräva ute också.. 😅
FredrikR: [citat] Markrören klarar högre belastning utifrån, tex att ligga under en garageinfart. "Rör i hållfasthetsklassen SN8 används på trafikområden, inom vägbyggande samt andra tyngre belastade objekt." Gissar att färgen är för att lätt skilja dom åt.
Sibirien: [citat] Ja, som sagt borde man egentligen byta ut hela röret och avrinningen. Röret är fastgjutet i en lustig konstruktion som nån har kommit på i äldre tid. Det är nedgrävt och måste alltså bilas loss. Det blir för mycket jobb.
Stefan1972: Som sagt, ganska så modellspecifikt och ingenting sånt här görs ju så att man ska kunna använda munstycken från nån annan. Steg ett är nog att ta reda på fabrikat och sen se vad de kan erbjuda.
Dilato: Vad är det slutgiltiga motivet, vad försöker du uppnå när allt är klart?
Demmpa: [citat] Det finns även kondensvattenpumpar som kan samla upp kondensvatten och sedan pumpa iväg det, tex, https://www.hornbach.se/p/kondensvattenpump-sfa-saniflo-sanicondens-pro-n/10603822/
Demmpa: Om ni ska ha syatemet igång medan radiatorn är borta så måste ni ta reda på om det är enrörssystem eller tvårörsystem. Är det enrörssystem behövs en förbigångskoppel. Är det tvårörsystem så behövs två pluggar. För att ta bort radiatorn så måste delar av systemet tömmas på vatten.
Uffe A: Eftersom jag inte tog det som jour blev det 2500 kr efter rotavdrag Väldigt bra service och trevligt bemötande från spolkillen. Den fakturan betalades med glädje. Skickade mail till dom och tackade för arbetet och att de skulle vara stolta över sin anställde. Får jag problem i framtiden vet jag vem jag kommer att anlita. Bor i skåne och det var Avloppsjouren i Eslöv jag anlitade
Härryda2015: Kommer inte ihåg hur det är med extra muttern, men din sats ska passa cera och city så det kan vara någon extra del.
ingo_69: [citat] Nej, vattnet blir då bara "pissljummet". Antar att två faser hade funkat eftersom man då får 400V.
topmount: Nedgrävd oljetank till gammal panna? Tillopp och returledning.
Demmpa: Läcker det inget så behöver inget göras. Man kan borsta av kopplingen om man vill.
lunnabo: [citat] En gammal ål? Kanske mer läcker än äcklig...
jhebbe: [citat] Låter fullt rimligt. Tack för all hjälp. Nu känns det tryggare att ge sig på detta! :)
Suhagg: Tack! Så inga genvägar fanns. Det är någon stor herrejösseslösning som gäller.
rilo: Nyligen blivit husägare och har egen brunn där tyvärr vattenpumpen verkat gått sönder. Håller på att ta in offerter. Tidigare pump är en Grundfos SQ-85 1-fas, men har nu fått in en offert där man istället väljer en Debe 3 2/30. Någon som har vet skillnad på dessa pumpar? Pumpen ska ner till 80meter och det är ett Avanti system.
Johanna Ht: [citat] Tackar! Står typ "avstängning" på den så hade hoppats det skulle funka, men då stänger den alltså bara av varmvattnet och inte kallvattnet. Synd :/
Krilleman: [citat] Absolut inte, det är bara ett helt vanligt 15mm kopparrör som kopplas på utloppet. Men av någon anledning saknas klämring & mutter på sin säkerhetsventil. Gamla reglerna för detta "svallerrör" var max två st 90º böjar på denna ledning, och max två meter långt . Typ såhär iväg till en golvbrunn. [bild]
Mats-S: Kolla in "Rörmockarlärarens" kanal på youtube, där finns en enorm massa kunskap att hämta. I ditt fall kanske avsnittet "stödhylsor" kan ge lite vägledning :) https://www.youtube.com/@RormokarLararen/videos
WhoInDaHouse: Hallå! Jag har nyligen dränerat och skulle behöva sänka ner en dränkbar pump i en av dräneringsbrunnarna bakom huset, så att vattnet kan ledas bort från huset vid behov. Brunnen har en öppning på 26 cm, däremot är det betydligt mer plats i själva brunnen. -Vad skulle ni rekommendera för pump? -Kan man låta pumpen stå där året om, eller behöver jag lyfta ur den under vintertid?
CangaB: Vi har en rätt nyborrad brunn (juni) i vår sommarstuga som kopplades på innan midsommar. Den är 80 meter djup och behövde tryckas för att få fram vatten. I början av aug tog vi vattenprover för att se vilka filter som kan behövas. Det som märktes redan utan vattenprov var att vattnet är lite missfärgat samt att det luktar lite ruttet ägg när man har spolat en stund i kranen. Lukten
jonaserik: Bara plocka bort den gamla och sätta dit den nya ock koppla ihop lika, det är standard gängor och passar. Bara använda nya packningar och på gängorna lin och unipack eller Locher pasta