Vi måste sätta en vattenmätarebrunn på gårdens gräns. Vi tillhör en vattenförening så det är inte för kommunens skull så det kommer bli för att kunna läsa av enskilt förbrukningen.
Jag har hittat en färdig lösning: https://www.rinkabyror.se/artikel/brimer-vattenmatarbrunn-v2-1250mm/ eller vad har ni för förslag? Blir det billigare med betong ringar eller finns något annat vi måste tänka på även att vi kan spara på?
 
Den är inget bra, för trång, tänk själv om du ska göra något och för frostfritt djup, komma åt mätaren. Ta en eller flera ringar minst 1 meters vidd ,gärna större, så det går att gå ner i den och jobba. En konsol kan skruvas mot ringen och mätaren i den. Du kan göra ett lock i tunnare virke och lägga takpapp på, väger då inte så mycket.
 
J jonaserik skrev:
Den är inget bra, för trång, tänk själv om du ska göra något och för frostfritt djup, komma åt mätaren. Ta en eller flera ringar minst 1 meters vidd ,gärna större, så det går att gå ner i den och jobba. En konsol kan skruvas mot ringen och mätaren i den. Du kan göra ett lock i tunnare virke och lägga takpapp på, väger då inte så mycket.
Tack för svaret. Ja det verkar vara billigare och bättre med betongringar. Hur gör man med genomföringar? Är det tätningsmedel som gäller eller funkar det med gummi bussningar?
 
J jonaserik skrev:
Den är inget bra, för trång, tänk själv om du ska göra något och för frostfritt djup, komma åt mätaren. Ta en eller flera ringar minst 1 meters vidd ,gärna större, så det går att gå ner i den och jobba. En konsol kan skruvas mot ringen och mätaren i den. Du kan göra ett lock i tunnare virke och lägga takpapp på, väger då inte så mycket.
Brunnen som ts visade är ju en typ där det går att lyfta upp hela mätarkonsolen så ser egentligen inga större bekymmer med åtkomligheten. Dock är den ju ganska dyr
 
B Buster65 skrev:
Brunnen som ts visade är ju en typ där det går att lyfta upp hela mätarkonsolen så ser egentligen inga större bekymmer med åtkomligheten. Dock är den ju ganska dyr
Lyfta upp mätarkonsollen ? Den ska ju sitta på på frostfritt djup. Då är frågan hur den kan lyftas upp, är det då slangar som är så långa att allt går att lyfta, ävensom hela konsolen, och ska sitta fast, mätaren har gängade anslutningar. IOF har jag jag ingen kunskap eller erfarenhet av den som länkas till.
 
J jonaserik skrev:
Lyfta upp mätarkonsollen ? Den ska ju sitta på på frostfritt djup. Då är frågan hur den kan lyftas upp, är det då slangar som är så långa att allt går att lyfta, ävensom hela konsolen, och ska sitta fast, mätaren har gängade anslutningar. IOF har jag jag ingen kunskap eller erfarenhet av den som länkas till.
Ok. Så du påstår att produkten det länkas till inte fungerar trots att du inte har någon aning om hur den är utformad?


Sektionsvis illustration av en cistern eller silo med interiör synlig, inkluderar spiraltrappa och plattformar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://brimersverige.com/wp-content/uploads/2018/10/Produktblad-V2.pdf
 
L lostinsweden skrev:
Vi måste sätta en vattenmätarebrunn på gårdens gräns. Vi tillhör en vattenförening så det är inte för kommunens skull så det kommer bli för att kunna läsa av enskilt förbrukningen.
Jag har hittat en färdig lösning: [länk] eller vad har ni för förslag? Blir det billigare med betong ringar eller finns något annat vi måste tänka på även att vi kan spara på?
Jo om nu vattenföreningen ställer detta krav vad har dina grannar valt för lösning?

Sen är du ju själv medlem i vattenföreningen så att du borde kunna läsa på.
 
J jonaserik skrev:
Lyfta upp mätarkonsollen ? Den ska ju sitta på på frostfritt djup. Då är frågan hur den kan lyftas upp, är det då slangar som är så långa att allt går att lyfta, ävensom hela konsolen, och ska sitta fast, mätaren har gängade anslutningar. IOF har jag jag ingen kunskap eller erfarenhet av den som länkas till.
Eftersom du utan att läsa om produkten kunde avgöra om den är bra eller inte så kopierar jag en liten bit av beskrivningen åt dig

''Konsol, mätare (mätare ingår ej) och ventiler lyfts enkelt upp tack vare flexibla livsmedelsgodkända slangar och BRIMER rotationskopplingar.''

Även godkänd av kommuner samt utbytbara slangar utan att behöva gräva upp så tror produkten i sig inte är speciellt dålig utöver priset då
 
Skitsnack från någon som ska vara bättre än andra, skrev om det går att lyfta något så ska det ev vara slangar och det var en förutsättning för den brunnen att fungera. Så var inte så perfektionist med att ge pekpinnar om du ska ge kommentar till andra. Inte första gången jag ser det från dig, så ingen överraskning precis. Så var inte någon som kan/vet bättre än andra utan ett underlag för det du skriver, sen att du lägger in ett foto på den, så framgår det att det långa slangar som finns för att lyfta. Kan gå det med, jag tänker mer på att handhava en installation.
 
J jonaserik skrev:
Skitsnack från någon som ska vara bättre än andra, skrev om det går att lyfta något så ska det ev vara slangar och det var en förutsättning för den brunnen att fungera. Så var inte så perfektionist med att ge pekpinnar om du ska ge kommentar till andra. Inte första gången jag ser det från dig, så ingen överraskning precis. Så var inte någon som kan/vet bättre än andra utan ett underlag för det du skriver, sen att du lägger in ett foto på den, så framgår det att det långa slangar som finns för att lyfta. Kan gå det med, jag tänker mer på att handhava en installation.
Jo men eftersom det är en vattenförening så vill alla spara pengar och om TS kollar med vattenföreningen samt grannar så blir nog kraven tydligare. Egentligen duger rent skräp bara man kan sticka ner en mobilkamera och fota räkneverket.
 
wildeside
Billigaste lösningen är om ni kan gå ihop ett antal grannar och använda gemensam brunn av tex betongringar.
Viktigt att se till så att inte brunnen kan översvämmas.
 
wildeside wildeside skrev:
Billigaste lösningen är om ni kan gå ihop ett antal grannar och använda gemensam brunn av tex betongringar.
Viktigt att se till så att inte brunnen kan översvämmas.
Jo men det märkliga är ju att TS ställer frågan här och inte till sin vattenförening samt viktigast grannar.
Ingen vill väl betala en förmögenhet för en simpel mätarbrunn!
 
wildeside
P paralun skrev:
Jo men det märkliga är ju att TS ställer frågan här och inte till sin vattenförening samt viktigast grannar.
Ingen vill väl betala en förmögenhet för en simpel mätarbrunn!
Kan vara så att han vill ha flera olika förslag på lösningar för att diskutera olika lösningar med vattenföreningen och sina grannar.
 
wildeside wildeside skrev:
Kan vara så att han vill ha flera olika förslag på lösningar för att diskutera olika lösningar med vattenföreningen och sina grannar.
Jo men samtliga har då med största sannolikhet valt den absolut billigaste lösningen.

(En helt annan sak om ett VA-bolag kräver en mätarbrunn)
 
P paralun skrev:
Jo men samtliga har då med största sannolikhet valt den absolut billigaste lösningen.

(En helt annan sak om ett VA-bolag kräver en mätarbrunn)
Ja jag vill bara ha den billigaste lösningen. En sådan mätare brunn verkar dyr men smidigt att sätta in. Betongbrunnen ser ut som det blir billigare men jag kommer behöva extra hjälp av en entreprenad att leverera, lyfta, maskinhyr för håltagning osv.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.