J
Jogöwa: Håller med Typrätt. Ta dit en besiktningsman.
2 svar · 1,6k läst
·
Jumpingjolly
Jumpingjolly: Tack för all hjälp! Röret är från 1964 (110) och det tycks vara ganska bra skick i krypgrunden men utanför huset är det så där uppenbarligen. Men visst, livslängden är på upphällningen. Efter böjen kommer ytterligare en böj sen är det rens/spolbrunnen så det är inte så långa sträckor i alla fall.
4 svar · 1,5k läst
·
Ola Eriksson2
Ola Eriksson2: Det funkade! Tack igen! :)
4 svar · 1,3k läst
·
M
mojjen: Troligen inte märkligare än att den ena är nyare modell. Den vänstra ser snäppet modernare ut. det du ser i botten är med största säkerhet en back ventil. Den vänstra är mycket lik denna:
1 svar · 554 läst
·
V
villasuperstar: I förra veckan installerade vi frikyla i huset och i samband med det så upptäckte teknikern som installerade det att det var smuts i varmvattentanken. Han löste detta genom att sätta in ett filter och sen backspola systemet med lite oxalsyra för att få bort smutsen. Efter det är varmvattnet blåfärgat vilket, enligt teknikern, kommer att försvinna med tiden. Det har gått drygt en vecka
0 svar · 644 läst
P
perlundstrom: [citat] Det är en sån de brukar ha vid alla toaletter i Asien, kallvatten fungerar fint. Det såg ut som att den skulle gå att koppla in där vid toa stolen först. Tips vad som behövs för att koppla in med nuvarande rör där?
2 svar · 1,1k läst
·
P
Pillard: [citat] Ja stammen blir ju 32 men ut till kran kommer jag ju ändå behöva krympa ner så då blir det ju mycket billigare med tunnare slang och mindre storlek på kopplingar istället för att ändå behöva massa övergångar mellan dimensioner på slutet
33 svar · 3,2k läst
·
T
TheGame: [citat] Jo men rör både 2 och 1m är typ slut överallt där jag håller till. Fördelar finns det gott om. En skarvmuff kostar 10kr mindre än ett rör.
4 svar · 983 läst
T
tergo: det är redan gammalt när det bryts i gruvorna
1 svar · 698 läst
A
atomlab: Är hålet litet så tar man bara en roterande borrkona och tar upp hålet.. visst det kommer att gå ett par och ta någon timme men hellre det än att ha ett för stort hål
6 svar · 6,2k läst
·
V
Vector: Ballofixer eller minikulventiler är ju ingen standard att det ska finnas i egnahem då man förhoppningsvis har ventil på inkommmande vatten som man kan stänga. Men en minikulventil är ju lite dyrare än en vanlig koppling så det är väl där skon klämmer många gånger . Det är mer vanligt i kommersiella fastigheter då om man ska byta en ex köksblandare inte behöver gå och leta
1 svar · 2,0k läst
M
Anonymiserad 358496: På jobbet har vi en liten tappkran som kyler vattnet. Riktigt rent vatten kan du prova på t.ex. Biltema, säljs som "destillerat vatten". Det är faktiskt ohälsosamt i större mängder.
12 svar · 2,9k läst
K
Kongo-Lasse: Vad tror ni om denna? Jag har ej vattenburen värme hemma. https://www.sverigepumpen.se/luftvarmepumpar/bereda/?gclid=EAIaIQobChMIgaH6iNzwgAMVCefVCh3X7wNFEAAYAyAAEgItpPD_BwE
15 svar · 10,7k läst
Grylf
Grylf: https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/purus-v-lasinsats-fl.html kansje
1 svar · 2,1k läst
·
R
Robibob: Nu blev fokus lite fel :cool: Frågan gällde huruvida det är tillämpligt att ha avluftningsventil på en hydrofor eller ej. Det andra har jag hyfsat koll på hur det fungerar. Har inte någon luftläcka. När jag tömmer/fyller hydroforen så blir det inte tillräckligt med luft, kanske 1/4-del. Och om det nu tas upp syre i vattnet så kommer vi lite väl ofta nära gränsen för när pumpen
3 svar · 3,6k läst
·
P
Plutus: [citat] Ja, om häverten aldrig får in luft i någon ända så kommer den sköta sig själv, sluta när nivåskillnaden upphör, och börja igen när nivån stiger
14 svar · 2,8k läst
·
Demmpa
Demmpa: Nej, en klämringsförminskare eller klämring går ej ett återanvända, de blir deformerade vid användning.
7 svar · 1,4k läst
·
K
karlmb: [citat] Det borde framgå in manualen vad som händer vid längre stillestånd.
3 svar · 2,0k läst
N
Nyken: Tack för att du uppdaterade tråden med svar på din egen fråga!
3 svar · 1,5k läst
·
F
Farendag: [citat] Hej! Tack för intresse! Hallen ska inte renoveras än på ett tag. Jag har kört enligt skissen, inte klar ännu, men hoppas det funkar :)
2 svar · 811 läst
·
P
Petter Forsen: Förra året installerade jag ett vattukast i källarväggen. Anslöt med ett t på matningen till pannan 22 mm kopparrör. Har en kulkran som extra säkerhet som stängs på vintern. Rätt kort avstånd mellan röret och utkastet. Nu har vi ett pulserande ljud då kranen öppnas som varar några millimeter sekunder. Efter att utkastet öppnats har vi samma ljud vid spolning i toaletten och
0 svar · 701 läst
·
D
Dilato: Det blir undertryck i tanken när du öppnar bottenventilen och ingen luft kan komma in så vattnet stannar kvar. Tänk på ett sugrör eller en pipett, vätskan stannar kvar i röret så länge det är täppt i toppen. Själv har jag ingen luftventil så får tömma/fylla typ varje halvår. Lite mer info: [MEDIA=youtube]xpt_6x6PqJs[/MEDIA]
14 svar · 3,3k läst
J
jonaserik: Här finns så du kan vad som finns som exempel, finns på andra varuhus med https://www.bauhaus.se/catalogsearch/result/?q=Pemkoppling
4 svar · 7,4k läst
·
Demmpa
Demmpa: Droppar det "konstant" eller droppar det bara efter ett tag efter stort varmvattenuttag? Droppar det "konstant" så är det utbyte av säkerhetsventilen som gäller. Droppar det bara efter ett tag efter stort varmvattenuttag så är det "normalt".
2 svar · 2,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: Hur långt ska du dra? Är det bara 30-50cm så funkar såklart flexslang men börjar det bli meter så tycker jag alupex är mycket bättre. Formas/bockas för hand med lite försiktighet, klamras i vanliga klammer och kräver inga specialverktyg eller nått sånt. Finns att köpa i 10m rullar så det blir inte särskilt dyrt heller.
5 svar · 2,2k läst
·
T
Tuskmort: [citat] Här kommer ett sent svar 😁 ja, det gör det. Det smakar och luktar klor i alla kranar. Över- undervåning och ute i garaget.
3 svar · 2,1k läst
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Standard för en vanlig infiltration för ett hushåll är ju 15-30 m spridarrör. Men anledningen till detta är att man infiltrerar i sand och den sätter snabbt igen av bakteriefilmen när avloppsvatten sprids över den. Med ett grusdike lär 10 m räcka eftersom att grovt grus inte kan sätta igen på samma sätt och vattnet redan är relativt rent när det kommer ur reningsverket
5 svar · 2,8k läst
·
P
Perha: [citat] Hade tänkt installera en Vestelli biorenare 3, men när man väl började gräva visade det sig att jorden var för hård för att få ned den eftersom den är så hög. Blev istället en Ecobox BDT. Spontant väldigt nöjd, men bara haft den ca 2 månader :) Enda som jag inte gillar är att volymen är dryga 2 kubik och att hela töms vid slamtömningen, dvs inte bara slam. Om jag
3 svar · 1,9k läst
N
Nybyggaren12345: Jag såg att byggmax och hornbach säljer delarna nu. Gör det ju lite enklare kanske https://www.byggmax.se/korgventilarm-h-57-contura-p6738672#913=78395
12 svar · 9,9k läst
·
M
Markarbetaren: [citat] Jag vet att vi vid vissa bodetableringar har haft en snål bas som beställt sdr17 och då har prk-muttrarna tappat greppet om slangen vid nått enstaka fall. Har hänt ibland att jag dragit i en slang med prk med grävmaskin och då går slangen av bakom muttern och det sitter kvar en några cm lång slangbit ur kopplingen. Har aldrig lyckats att slangen släpper från muttern om den är
8 svar · 2,7k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.