Hej folks .
Vi skall installera ett nytt minireningsverk och en efterföljande stenkista som slutliglösning på vattnets väg ut i naturen. Vi har för liten plats för infiltration. Någon med erfarenhet av stenkista och tillvägagångssätt?.
 
Du har inget dike eller liknande du kan släppa det till istället?
 
  • Gilla
Perrolf
  • Laddar…
B boohoo skrev:
Du har inget dike eller liknande du kan släppa det till istället?
Nej det är grannens ägor . Därför frågan.
 
Skippa stenkistan och lägg istället ner några dagvattenkassetter för att infiltrera ner vattnet efter reningsverket.
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Skippa stenkistan och lägg istället ner några dagvattenkassetter för att infiltrera ner vattnet

Jag har funderingar kring att använda 700rör med ett djup på 1.50.och fylla det med grus och sand. Tror du det funkar?.
 
Det kanske fungerar, men du får mycket mindre yta mot omgivande mark - i princip bara botten på röret. Fyller du det med grus och sten förlorar du magasineringskapacitet. Lägger du dagvattenkassetter får du stor magasineringskapacitet och stor yta som kan ta emot vattnet
 
  • Gilla
karlmb
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Det kanske fungerar, men du får mycket mindre yta mot omgivande mark - i princip bara botten på röret. Fyller du det med grus och sten förlorar du magasineringskapacitet. Lägger du dagvattenkassetter får du stor magasineringskapacitet och stor yta som kan ta emot vattnet
Jag har max 8m2 att använda som infiltration...
 
Just därför blir dagvattenkassetter så bra. Jag har lagt ner fyra kassetter efter vårt verk och det tar inte större yta än 1,9x0,9 m i anspråk- Samtidigt ger det en magasineringskapacitet på drygt 750 liter och en teoretisk infiltrationsyta på 2,8 kvadratmeter. Ditt rör ger tomt ca 570 liters kapacitet och 0,38 kvadratmeter infiltrationsyta.
 
  • Gilla
karlmb och 1 till
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Just därför blir dagvattenkassetter så bra. Jag har lagt ner fyra kassetter efter vårt verk och det tar inte större yta än 1,9x0,9 m i anspråk- Samtidigt ger det en magasineringskapacitet på drygt 750 liter och en teoretisk infiltrationsyta på 2,8 kvadratmeter. Ditt rör ger tomt ca 570 liters kapacitet och 0,38 kvadratmeter infiltrationsyta.
Skall titta på detta tack .
 
K Knattecrossfarsan skrev:
Just därför blir dagvattenkassetter så bra. Jag har lagt ner fyra kassetter efter vårt verk och det tar inte större yta än 1,9x0,9 m i anspråk- Samtidigt ger det en magasineringskapacitet på drygt 750 liter och en teoretisk infiltrationsyta på 2,8 kvadratmeter. Ditt rör ger tomt ca 570 liters kapacitet och 0,38 kvadratmeter infiltrationsyta.
Och detta slamar inte igen ?.
 
Claes Sörmland
Det beror helt på markförhållandena. Men är det inte extremt genomsläpplig mark med grus/sand så lär det blir svårt med en stenkista. Vi talar ändå om 500-600 liter per dag som ska infiltrera. Varje dag, vinter som sommar.

Den begränsade ytan i stenkistan slammar igen p g a bakterietillväxt och sen tar den inte emot vatten alls så bra som den gjorde månaderna efter att den var nyanlagd. Det är därför man har infiltration, för att öka den där ytan och minska risken för kritisk igenslamning.

Grusdike med ett utlopp är säkrare.
 
Perrolf Perrolf skrev:
Och detta slamar inte igen ?.
Inte om reningsverket fungerar som det ska. Ett fungerande verk släpper ut slamfritt vatten med väldigt låga nivåer av näringsämnen.
 
  • Gilla
Perrolf
  • Laddar…
K Knattecrossfarsan skrev:
Inte om reningsverket fungerar som det ska. Ett fungerande verk släpper ut slamfritt vatten med väldigt låga nivåer av näringsämnen.
Och hur vet man detta att det släpper ut som det ska?.
 
Perrolf Perrolf skrev:
Och hur vet man detta att det släpper ut som det ska?.
Du verkar ha många frågor om olika avloppslösningar. Vi är säkert många som kan mycket här. Men oftast är det här något man gör typ 1 gång på sin fastighet och man har inte så mycket erfarenhet av andra tekniska lösningar än sin egen.
Bäst för dej vore att ta kontakt med olika entreprenörer som installerar olika avloppslösningar. Eller besök en entreprenör som brukar anordna öppet hus med olika avloppsleverantörer. Vet att Björkviks maskintjänst har sånt 2gg per år, du kanske inte bor i den delen av landet.
Jag själv läste på rejält om skitbrunnar innan jag grävde ner mitt. Jag gjorde allt utom att sitta i grävmaskinen
Lycka till.
 
  • Gilla
Perrolf
  • Laddar…
T ThJo1880 skrev:
Du verkar ha många frågor om olika avloppslösningar. Vi är säkert många som kan mycket här. Men oftast är det här något man gör typ 1 gång på sin fastighet och man har inte så mycket erfarenhet av andra tekniska lösningar än sin egen.
Bäst för dej vore att ta kontakt med olika entreprenörer som installerar olika avloppslösningar. Eller besök en entreprenör som brukar anordna öppet hus med olika avloppsleverantörer. Vet att Björkviks maskintjänst har sånt 2gg per år, du kanske inte bor i den delen av landet.
Jag själv läste på rejält om skitbrunnar innan jag grävde ner mitt. Jag gjorde allt utom att sitta i grävmaskinen
Lycka till.
Om man inte frågar så får man inget svar heller . Sitter säker många med mycket kunskap här på sidan.. Så Tack ..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.