Vi har en vattenutkastare på utsidan av huset, men som inte har en sådan där frostsäker avstängning. I stället har vi en ballofix inne i huset i källaren. Se bilder nedan.
För att säkerställa att det inte blir en vattenpelare stående efter avstängningen (typ sugrör med vatten som täppts till i ena änden), brukar vi skruva loss ballofixkranen på den sidan som vetter mot utkastaren.
Nu undrar jag om ni har något tips på en smartare lösning för att säkerställa att allt vatten rinner ut när man stängt ballofixkranen så att man slipper montera bort ballofixen varje år?
För att säkerställa att det inte blir en vattenpelare stående efter avstängningen (typ sugrör med vatten som täppts till i ena änden), brukar vi skruva loss ballofixkranen på den sidan som vetter mot utkastaren.
Nu undrar jag om ni har något tips på en smartare lösning för att säkerställa att allt vatten rinner ut när man stängt ballofixkranen så att man slipper montera bort ballofixen varje år?
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Sätt en T-koppling "utanför" Ballofixen och sätt en Ballofix öven på den.B BORNER skrev:Vi har en vattenutkastare på utsidan av huset, men som inte har en sådan där frostsäker avstängning. I stället har vi en ballofix inne i huset i källaren. Se bilder nedan.
[bild]
[bild]
Det gäller bara att komma ihåg att stänga tömningen innan ni kopplar på utevattnet igen.
Klicka här för att svara