Hej!
Under en lång period så har det vart dåligt sug i toaletten och efter att ha filmat avlopp så misstänkte jag att det var stolen det var fel på.
Nu upptäckte jag att det inte är helt tätt mot golvet. Pressar jag ner kanten på bilden mot golvet så spolas det mycket bättre.
Hur kan detta komma sig? Ska jag testa att trycka in lim/silikon där eller behöver man demontera toaletten helt?
Svårt att komma in då den står ganska tätt mot vägg.
Mycket tacksam för svar.
Under en lång period så har det vart dåligt sug i toaletten och efter att ha filmat avlopp så misstänkte jag att det var stolen det var fel på.
Nu upptäckte jag att det inte är helt tätt mot golvet. Pressar jag ner kanten på bilden mot golvet så spolas det mycket bättre.
Hur kan detta komma sig? Ska jag testa att trycka in lim/silikon där eller behöver man demontera toaletten helt?
Svårt att komma in då den står ganska tätt mot vägg.
Mycket tacksam för svar.
Förmodligen så är det en dålig anslutningsstos som måste bytas och för att göra det måste toan bort.
Sen finns det då både raka samt förskjutna wc-anslutningar
Exempel på en rak
https://www.biltema.se/bygg/vvs/vvs-tillbehor/wc-anslutning-rak-2000053551
Sen blir jag inte riktigt klok på vart du fotat....
Sen finns det då både raka samt förskjutna wc-anslutningar
Exempel på en rak
https://www.biltema.se/bygg/vvs/vvs-tillbehor/wc-anslutning-rak-2000053551
Sen blir jag inte riktigt klok på vart du fotat....
Jo men eftersom det nu läcker så är ju något helt fel med befintlig stos och att försöka med lim eller annat silikonkladd är nog mindre bra. Att stänga vattnet till stolen, lossa slangen och demontera stolen är nog det bästa. Sen om stolen är limmad eller skruvad är en till fråga?
Sen mycket viktigt så finns det då både raka och förskjutna anslutningsstosar samt i olika dimensioner.
Sen mycket viktigt så finns det då både raka och förskjutna anslutningsstosar samt i olika dimensioner.
Den är limmad. Klarar man detta själv utan hjälp av experter?
Jo det borde inte vara några större problem.M MickeSöder skrev:
Kollade efter en vettig instruktion och hittade den här hos K-Rauta
För din del är det ju inte en ny stol som ska monteras men momenten stämmer.
https://www.k-rauta.se/rad-och-guider/badrum/checklista-montera-toalettstol-i-badrummet
Sen om anslutningsstosen är skadad så behöver du då en ny plus det här med att om det är fler hemma och bara en toalett så blir det "stress".....
Absolut inte svårt. Stäng av vattnet till toaletten. Finns ofta en avstängning bara till den. (De är väl den krångliga biten om de mot förmodan inte finns egen avstängning lokalt i på toalett eller badrum)M MickeSöder skrev:
Skruva loss vatten anslutningen.
Skär lim/silikonen läng golvet med en brytbladskniv till de lossnar, kan hjälpa att ha en lite träkil att trycka under nör den börjar släppa lite. Se när den är lös, bara dra den rakt upp. Klart👍
Produkter som diskuteras: "brytbladskniv"
Brytbladsknivar
Brytbladsknivar är utmärkta verktyg för att utföra en mängd olika skärande uppgifter. De har avtagbara blad med flera segment, så när bladets spets blir trubbigt kan du enkelt bryta av det segmentet och har då ett nytt, skarpt blad
Läs mer
Stort tack. Ska nog lösa toaletten. Frågan är vilken stos jag ska ha, denna satt ju bra i början men efter nåt år började det bli stopp och så har vi haft länge nu. Så ev har limning släppt eller nåt i den stilen.
Såg att det fanns någon som såg lite mer flexibel ut. Får testa en sådan kanske och limma den ordentligt
Såg att det fanns någon som såg lite mer flexibel ut. Får testa en sådan kanske och limma den ordentligt
Anslutningsstosen är bara noggrannt "dittryckt" inkl att röret ska var helt rent innan man trycker dit den, sen sköter gummitätningarna att det är helt tätt. Något lim ska inte behövas eventuellt behövs rörmokarsmörja.M MickeSöder skrev:Stort tack. Ska nog lösa toaletten. Frågan är vilken stos jag ska ha, denna satt ju bra i början men efter nåt år började det bli stopp och så har vi haft länge nu. Så ev har limning släppt eller nåt i den stilen.
Såg att det fanns någon som såg lite mer flexibel ut. Får testa en sådan kanske och limma den ordentligt
https://www.biltema.se/bygg/vvs/ror...sror/smorjmedel-for-plastror-500-g-2000042706
Sen har det här då en viss "äckelfaktor" men det är bara att göra det så bra som möjligt.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden

