B
BSOD: Jag böt ut min gamla gjutjärnsbrunn (med gjutjärnsrör) till en längre markränna. Det tar lite längre tid innan markrännan sätter igen, så rengöringsintervallen blir längre i alla fall.
1 svar · 578 läst
P
Puppe.N: [citat] har en balja man skjuter fast under när man gör bytet, men ja klart de inte optimalt med spånskivor runt
5 svar · 2,0k läst
·
M
michael91: Hej! Köpt ett hus från 1946 och där är hål i källargolvet som förklarades av säljaren att dom var där om det blev översvämning där nere. Nu när det regnat nonstop i 4 dygn märkte jag att det flöt upp vatten ur ett av hållen och nu är jag tveksam till dess funktion då där är rör osv där nere. Så här ser hålen ut, och undrar vet någon vad dom är tillför och varför det
0 svar · 798 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Så länge bädden tar emot vatten, d v s det inte står vatten i spridarrören (alltså det syns i luftningsrören precis som anges ovan) så anses bädden vara OK. En sådan bädd har i princip evigt liv tills den dag den sätter igen. Den riskerar att sätta igen vid för hög belastning, så inläckande vatten är en rejäl riskfaktor. Det beror på att sanden i bädden blir för blöt,
2 svar · 701 läst
·
FredrikR
FredrikR: Vi har liknande i avloppet från våra två handfat badrummet. Det som är lite märkligt är det blir mer i det vänstra än i det högra. Skulle tro båda används lika/lika ofta. Kanske borstas tänder lite mer frekvent i det högra. Nya moderna plastavlopp/Ikea.
11 svar · 2,3k läst
·
R
Rolle85: Thx beställt och återkommer!
2 svar · 2,3k läst
·
Hanatsu
Hanatsu: Tack för svar. Inte mycket att fota då allt var halvt bortplockat. Var en VVSare här, de gjorde som på bilden i förra inlägget men sa att det "hade gått med ett slätändat rör med". De satte en 70-50 förminskning sedan 2st 45 graders böjar, sen ett rör som gick rakt upp från böjen.
6 svar · 3,0k läst
·
T
tobbe9012: Blandaren i pannrummet droppar och tänkte prova att byta käglor men vet inte vilka jag ska köpa?
0 svar · 683 läst
·
M
magink: Var slut på salttabletter på mitt Bauhaus idag men hittade dessa. https://www.bauhaus.se/kristallsalt-smartflow-vattenavhardning-25-kg . [citat] En försäljaren sa att de gick att använda istället för tabletter men jag minns att VVS företaget som satte in vattenavhärdaren får x antal år sen sa att det var väldigt noga med att bara använda specifika tabletter från två olika
0 svar · 1,5k läst
B
BSOD: Har lite samma erfarenheter i mälardalen, där vattnet ligger lite ytligt. Är det kallare än -8C i luften eller så i några dagar i sträck, så börjar det bli dags att slå på värmekabel. Det är inte ens varje år som det behövs för min del.
12 svar · 2,4k läst
C
Christer Åkerlund1: kanske har dagens innermått på en 40mm pemslang samma som den gamla 50mm
0 svar · 683 läst
D
Dublin: Rekommenderar att köpa nån i metall. Var ute idag och fixade med vår billiga i plast från jula, det slutade med att jag drog sönder gängorna när jag drog åt den för att få tätt...
11 svar · 2,1k läst
·
T
TypRätt: [citat] Jag uttryckte mig dåligt jag menade så här. Alt Grön gå med slangen direkt från det lodräta röret, alt om det blir för tvärt med slangen gå på model blå. [bild]
6 svar · 3,0k läst
·
blob
blob: Vi har en stenkista enligt bild i vår stuga. Den blir full varje år med dålig avrinning som följd. Jag brukar mauellt tömma den med en hink på ett snöre. Sen brukar jag ta en "iller" och spola rent utloppsröret med högtryck. Det fungerar bra ett tag. Vart vattnet tar vägen har jag ingen aning om trots idogt letande. Området ska få kommunalt VVS inom 10 år, så någon ny dyr lösning
0 svar · 1,3k läst
·
F
fredand44: [citat] Hej @Demmpa, Enormt tack för ditt svar. Ja då är det lika bra att söka efter vvs:are som kan åta sig detta redan nu om man vill vara klar innan jul. Kan ju erkänna att i princip all rördragning går i vår ouppvärmda krypgrund. Huset är gammal sommarstuga sen 1969. Sen dess har det blivit permanent boende året runt. Vi köpte det 2006 och i början hände detta att vattnet kunde
2 svar · 954 läst
·
G-83
G-83: Grå rör är normalt sett godkända för ingjutning samt uv-beständiga vilket inte markavloppsrör är.
3 svar · 2,2k läst
·
J
jonaserik: Det är säkerhetsventilen för kallvatten in i pannan och varmvatten ut och har inte med själva pannan att göra som har 1,5 bar i tryck. Så läs vad Krilleman skriver om det är 9 bar normalt i dag, är du rädd och inte har kommunalt vatten så ta 6 bar. Finns på varuhusen, kolla deras sidor först.
4 svar · 2,5k läst
·
J
Jaggatagga: [citat] Det finns en rörkrökare med hydraulpress som klarar 22 mm på Biltema.
4 svar · 1,6k läst
K
Kjellbi: [citat] Det är inte helt enkelt att se om det sipprar ut vatten det bildas mycket kondens på hela pumpen plus ledningen. Jag funderar på att invänta kallt väder då slipper man kondens
7 svar · 1,5k läst
R
rolfino: [citat] Länken till bilderna fungerar tyvärr inte.
12 svar · 16,6k läst
P
Pappa1986: Gick perfekt, dock lite osäker på om diskmaskinsavstängningen verkligen blir tätt men det kommer jag märka 😂 [bild]
10 svar · 1,4k läst
·
E
Eviga Projekt: [citat] Jadå. Har batterisystem som gnäller om det blir felkopplat.
7 svar · 1,6k läst
·
H
Hydroforell: Grymt bra, tack för snabba svar och ha en skön lördagkväll 😁
3 svar · 1,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: Nytt synglas till ditt vattenståndsställ finns att köpa för runt hundringen beroende på längd du behöver. RSK enligt nedan: [bild]
4 svar · 1,4k läst
·
M
markfixaren: Jag haft två borrade brunnar (på olika hus) med liknande problem med inläckande ytvatten. Den grävda brunnen i mina fall var egentligen "service hus" för att kunna komma åt foderrör etc. och hadde tät botten dessutom. Vattnet som kom in var altså bara ytligt vatten via skarvar i betongringarna. Slutade med att jag grävde på utsidan knackade hål på betongringen och körde in ett 110
1 svar · 1,8k läst
·
M
martind: Tack Anders och Erik för era kommentarer. Min brunn är av plast, så mellanväggarna är nog OK. Men jag får nog uppenbarligen anlita någon grävare som kan gräva upp och koppla om (och även kontrollera att brunnen inte har skador. Och provgräva ner till infiltrationsbädden för att kontrollera om den är OK - den kan ju ha skadats om systemet varit felkopplat.
6 svar · 2,1k läst
·
useless
useless: Controllern ska vara på sin ordinarie plats. Finns ingen anledning att flytta den under parningen.
23 svar · 33,2k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Nej
3 svar · 1,3k läst
·
Anton87
Anton87: Hej, Jag har precis fått kommunalt vatten och avlopp indraget och plockat bort tidigare skrymmande utrustning så som hydrofortank, se bilder. Jag skulle ni vilja införskaffa mig någon mindre utrustning för koppling till en utkastare. Jag har en djupborrad brunn med isolerad pump(enligt tidigare ägare av huset). Själva pumpen i brunnen är kvar så det jag är på jakt efter är någon form
0 svar · 1,1k läst
·
clain
clain: [citat] Hur gick det för er Sandra? Hittade ni orsaken och löste det sig efter rengöring? Vi har samma problem med vår grävda brunn. E.coli (4 MPN/100ml) Koliforma (1200 MPN/100ml) Ska prova att klorera vattnet i brunnen nu, då vårt brunnslock varit trasigt så har vi fiskat upp både död kanin och padda under försommaren. 🙈 Mvh Andreas
7 svar · 4,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.