Radonetten har uv-ljus för att inte dra in bakterier i vattnet via luften, den har också 3 fas pump. Samt kolfilter för utvattnet. Annars är det nog ingen skillnad på kapaciteten.
Kolla upp också med service och sånt. Radonett säljs utav stortsätt alla, europe är lite restrektiva vilka dom säljer till vilket gör att vissa rörmokare inte vill komma och serva.

Lycka till!

nån utav er som installerat ett sådant aqua-o3 filter som e nöjda med filtret?

Ska försöka förbättra med en annan pump (dyra membran till orginalet (runt tusenlappen)för paret bytes årligen verkar det som .Ska testa med en pump runt (500kr )som har en underhållsfri teknik.Återkommer när testen är gjord

M mogge_73 skrev:
Radonetten har uv-ljus för att inte dra in bakterier i vattnet via luften, den har också 3 fas pump. Samt kolfilter för utvattnet. Annars är det nog ingen skillnad på kapaciteten.
Kolla upp också med service och sånt. Radonett säljs utav stortsätt alla, europe är lite restrektiva vilka dom säljer till vilket gör att vissa rörmokare inte vill komma och serva.

Lycka till!
@mogge_73 : Du verkar vara en av de få på nätet som svarat när någon skrivit något om Europe/Radonouten? Har du några erfarenheter kring radonouten själv eller vet om det är något vettigt? Tittar man på specarna verkar den ju bättre än radonetten för oss (stickpropp, slippa en extra trycktank, tystare)...

Ja, Radonout är anpassad för att vara enkel och montera själv. Den har en en fas frekvenspump som levererar vattnet. Skillnaden på radonet är att den renar processluften med kol, pollen och ett uv-ljus.
Den har en trefas sänkpump, vilket oftast ger en längre livslängd på pumpen. Startar och stannar istället för konstant drift.
Men nackdelen är som sagt extra tryckkärl.

Kollar man dom tester som gjorts så är radonett testad och beprövad, men har man inga jättevärden så ska radonout inte vara några problem.
Jag skulle dock hålla radonett lite högre det är stortsätt samma pris på dom, men du får mycket kvalitet på radonett.

Kan det vara så att radonout inte använder lika mycket luft i reningsprocessen, därav tycker de inte att uv-filter behövs?

Hittade detta på deras webbsida.

Svensk text om låga driftskostnader och en patenterad process för att frigöra radongas utan UV-lampa.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Ofta står dessa produkter i ogynnsamma utrymmen, det kan vara ex. tvättstugor, pumpgropar, teknikrum.
Pollenfilter, kolfilter och UV-ljus i Radonett är till för att inte kontaminera vattnet med damm, mögelsporer eller bakterier.
Oavsett mängden luft så krävs det att man slår isär och luftar vattnet för att evakuera radongasen. I den processen är det oundvikligt att tillför ev. luftburna partiklar i sitt vatten. Detta vill man undvika oavsett vilken trycklös behållare man lagrar vattnet i.

M mogge_73 skrev:
Ofta står dessa produkter i ogynnsamma utrymmen, det kan vara ex. tvättstugor, pumpgropar, teknikrum.
Pollenfilter, kolfilter och UV-ljus i Radonett är till för att inte kontaminera vattnet med damm, mögelsporer eller bakterier.
Oavsett mängden luft så krävs det att man slår isär och luftar vattnet för att evakuera radongasen. I den processen är det oundvikligt att tillför ev. luftburna partiklar i sitt vatten. Detta vill man undvika oavsett vilken trycklös behållare man lagrar vattnet i.
Eftersom jag är lite intresserad av radonout så ringde jag och frågade deras support.
Enligt dem så pumpar de inte luften genom vattnet på samma sätt som radonett, utan luften används för att leda ut radonet. Det sägs även sitta någon typ av filter där luften tas in, men det är ju sannolikt inte lika bra filtrering som radonett har.

I min fall så ska radonavskiljaren sitta i ett nybyggt teknikrum i ett nybyggt garage, tror att det kommer att vara en hyfsat ren miljö ändå.

D David L skrev:
Eftersom jag är lite intresserad av radonout så ringde jag och frågade deras support.
Enligt dem så pumpar de inte luften genom vattnet på samma sätt som radonett, utan luften används för att leda ut radonet. Det sägs även sitta någon typ av filter där luften tas in, men det är ju sannolikt inte lika bra filtrering som radonett har.

I min fall så ska radonavskiljaren sitta i ett nybyggt teknikrum i ett nybyggt garage, tror att det kommer att vara en hyfsat ren miljö ändå.
Radonett gör samma sak, man slår isär vattnet på typ en skruv, detta frigör gasen som sedan ventileras ut. Det är där radonett är lite effektivare, mer luft bättre ventilering.

Radonout renar UPP till 99,9% (så allt mellan 1 - 99%)
Radonett renar garanterat 97-99,9%

Men som sagt har man mindre mängd fungerar det nog toppen. Och priset är stort sätt detsamma.

• Gilla
David L
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.