Vatten & Avlopp
Nilstyko: Det du behöver är en pumpautomat. Finns på jula, biltema,classe osv. Kör på Ibc-tank, de är på 1kubik. Om du köper begagnad så får du vara noga med vad som förvarats i dem tidigare. Den behöver också vara livsmedelsgodkänd. Lycka till!
Markus P: Jag behöver inget väggfäste, det går ju bra att fästa röret mellan två muttrar som du föreslog. Det var bara en skiss från min ursprungliga tanke 😄
Kurt-olsson: Hittade nya anslutningar med klämringsmöjligheter! Like a boss!
docboy: Sätt in en vacumventil på köksavloppet så är problemet troligast löst. Före/nedanför vattenlåset på köksavloppet. https://www.purus.se/produkter/inomhusavlopp-installation/luftningsventiler/3131166-luftningsventil-40
Daniel 109: Är det mjukt så skadar det inte slangen.
JoRi: Jag fick den känslan av honom också, Han sa att ett tryckfall var "normalt" men han han hade förväntat sig ner till ca 7-8 bar. Och andra sidan svävande på att om det skulle varit läckage så borde det ha varit lägre. Förvirrande.... men jag skall ta ett snack med honom senare idag. Lite surt då det är slutbesiktning om två dagar...
Zuncan: [citat] @Stefan1972 - kan du skicka en länk på ett exempel på ett sådant fördelningsrör?
ÉlPon: Ganska ovanligt tror jag 🙂 [bild]
Anders Svensson5639: [citat] Ett tips! Sätt en kulventil i påfyllnadshålet där plastpluggen sitter! En bit grov slang och en tratt! Gör livet betydligt enklare att fylla slangarna!
metramo: Jag markerade dette som bästa svar, eftersom slusatsen verkar var att sk vattenutkast inte är att rekommendera, I alla fall om det fryser utanför om vintern. %an behöver stänga av med en kran inomhus. Om det finn nagon som har erfarenherr om vattenutkast som inte fryser sönder pa vintern vore det förstass interessant. Kopplat med längre periddir med minusgrader.
BirgitS: De som är avsedda för takdusch är det och det finns sådana från Mora/FM Mattsson åtminstone.
GK100: [citat] Det är inget problem med det om du som nämnts utgår från anslutningen på ventilröret där säkerhetsventilen sitter nu. Den sitter på kallvattensidan och efter back/avstängningsventilen och inget backflöde ut i KV. Så legionellabakterier har bara vägen via beredaren där du förhoppningsvis håller normalt tillräckligt hög temperarur mot det problemet. Det blir även tydligt
KKJ: [citat] Det tror jag inte. Vissa värden är lägre efter filtret, exempelvis blyhalten.
Krilleman: [citat] Men köp då en 160cc blandare och ett separat 160/40cc blandarfäste! 👍
BSOD: [citat] Det där är en s.k. trycklös vvberedare. Max drifttryck 0bar.
Rickard.: Plastklammer för skyddsrör funkar. Visst är det väl 25mm? Det finns olika storlekar men 25 är nog lättast att hitta.
pappa.2000: När jag inte öppnat någon kran på några minuter så "brölar" det i vattenrören. Vad kan det vara? Jag har försökt läsa mig till vad jag kan göra själv. Jag har höjt trycket i tryckkärlet till värmepumpen till ca 1.1 kilo. Jag har rengjort filter i vattenfiltret och jag har kollat så att alla rör sitter fast, där dem bör sitta. Är det någon som har/ har haft samma problem
FredrikR: Dirab kanske har nåt som funkar m [bild] https://dirab.nu/grus Ligger alldeles före Fågelmyratippen i närheten av Ornäs.
hempularen: Nu blir det en Lta lösning. Så det finns ingen avluftning via kommunens ledningar. Om det kan spela in.
paralun: [citat] Jo men det ända viktiga i historian är om servisventilen stängdes eller ej. Ja eller Nej. Om Nej så blir det en mer knepig historiamed f-bolaget.
corre: Det behöver inte ens vara så mycket, 2-3 cm räcker om du packar ordentligt eftersom, så allt ligger still.
Claes Sörmland: [citat] Det är en chansning. Även om keramiken håller väldigt fint så vet man ju aldrig med skarvarna. Ser det perfekt ut efter spolning och efterföljande filmning så kanske man kan acceptera dem. Men vad kostar det?
haraldkasper: Min särbo har en borrad brunn där vatten kvaliteten är mycket dålig så dålig att vattnet är odrickbart. Speciellt när bönderna runt omkring gödslar på åkrarna vilket får mig at tro att det är ytvatten som rinner ner längs röret. Någon som har något tips om vad man kan göra åt detta själv. Det verkar som om röret bara går ner i marken utan någon gjutning. dessutom går
Renovera2022: [citat] Hej Peter! Jag har samma problem som du. Vi köpte den för ett halvår sedan och den har till nu fungerat felfritt. Hittade du en lösning på problemet som du kan tipsa mig om. Jag vågar inte riktigt börja skruva överallt innan jag vet mer exakt vad jag borde göra.