Hej, behöver rådfråga om brunnen jag har i garaget till er som kanske har erfarenhet? Noterade detta idag att brunnen var full med vatten efter att det trängt in vatten från garageportens list.

Är brunnen i garaget bara en behållare för mindre mängder vatten (kanske från en bil under vintern) som inte är anslutet till övriga avloppssystemet? Avloppssystemet är original (-67) i övrigt och fungerar bra.

Vad tror eller vet ni andra? Det gråa i botten är färg från tidigare ägare som målade golvet.
 
  • Öppen, rostig, smutsig behållare med spillror, vatten och skräp, närbild, tagen av en Xiaomi Mi 9T Pro.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
R Real-House skrev:
Hej, behöver rådfråga om brunnen jag har i garaget till er som kanske har erfarenhet? Noterade detta idag att brunnen var full med vatten efter att det trängt in vatten från garageportens list.

Är brunnen i garaget bara en behållare för mindre mängder vatten (kanske från en bil under vintern) som inte är anslutet till övriga avloppssystemet? Avloppssystemet är original (-67) i övrigt och fungerar bra.

Vad tror eller vet ni andra? Det gråa i botten är färg från tidigare ägare som målade golvet.
Ser väl ut som en vanlig golvbrunn om än smutsig. Svårt att se botten på bilden men är det ingen öppning mot vattenlåset?
 
Rengör och testa med vattenslang. Du har ju ett spolhål bakom bulten, ser ju dock rätt fastrostad ut. Du kan prova att knacka bort rosten runt bulten och dränka in den i rostlösningsvätska o vänta ett dygn. Dessa bultar ska fettas in innan fastsättning👍
 
H
Du har inget oljestopp i den som spärrar?
Det har jag i min brunn.
Spärrar om det blir olja i eller torkar ut.
Måste jag nolla den.
Kan ju vara bara stopp så det räcker att göra rent.
 
Tack för svar. Jo det borde ju vara en vanlig gammal brunn. Får nog bli ett av helgens pyssel att försöka få loss pluggen och prova rensa.
 
R Real-House skrev:
Hej, behöver rådfråga om brunnen jag har i garaget till er som kanske har erfarenhet? Noterade detta idag att brunnen var full med vatten efter att det trängt in vatten från garageportens list.

Är brunnen i garaget bara en behållare för mindre mängder vatten (kanske från en bil under vintern) som inte är anslutet till övriga avloppssystemet? Avloppssystemet är original (-67) i övrigt och fungerar bra.

Vad tror eller vet ni andra? Det gråa i botten är färg från tidigare ägare som målade golvet.
Är det inte en helt vanlig brunn med vattenlås då?

Edit: fanns inga svar när jag började skriva.
Är det stopp då? Testa hälla en hink vatten i?
 
@
R Real-House skrev:
Hej, behöver rådfråga om brunnen jag har i garaget till er som kanske har erfarenhet? Noterade detta idag att brunnen var full med vatten efter att det trängt in vatten från garageportens list.

Är brunnen i garaget bara en behållare för mindre mängder vatten (kanske från en bil under vintern) som inte är anslutet till övriga avloppssystemet? Avloppssystemet är original (-67) i övrigt och fungerar bra.

Vad tror eller vet ni andra? Det gråa i botten är färg från tidigare ägare som målade golvet.
Har exakt samma golvbrunn trots att vårt hus inte är så många år. Förstår inte problemet. Golvbrunnen ska vara full i vatten.....när mer vatten rinner ner i brunnen rinner det över kanten som inte syns - men som du känner med handen. Fyll på med mer vatten och kolla om det rinner ut - om inte så är det stopp i brunnen.

Har föresten målat min med en ordentlig zinkfärg och därefter med svart hammarfärg. Har suttit otroligt bra. Bra sätt att slippa mer rostbildning.
 
Detta ser ju iofs ut som en brunn. Men har den varit tom och inte luktat så kan det vara en spygatt ner i gruset under garaget bara. Den sexiotalslösningen har vi.
 
O [old rusty] skrev:
Detta ser ju iofs ut som en brunn. Men har den varit tom och inte luktat så kan det vara en spygatt ner i gruset under garaget bara. Den sexiotalslösningen har vi.
Kan ju ändå vara så och ha vattenlås också
 
Ser ut som den gamla oilstop-brunnen som sitter i vår källare.

Jag ser en rensplugg på bilden, så låset går in under den plana biten av hålet.
 
Ser ut som samma Garagebrunn som jag gjöt igen i mitt Källargarage från -67…då tog jag även bort spygatten den var ihopkopplad med utanför Garaget
 
Jag ska försöka få rent rensproppen och prova göra rent. Är troligtvis bara stopp.
H Hallerudsbo skrev:
Du har inget oljestopp i den som spärrar?
Det har jag i min brunn.
Spärrar om det blir olja i eller torkar ut.
Måste jag nolla den.
Kan ju vara bara stopp så det räcker att göra rent.
Nej tror inte det. I pannrummet bredvid där det funnits oljetank är brunnen en helt annan typ och verkar ha ett oljestopp eller liknande.
Störstmjölken Störstmjölken skrev:
Är det inte en helt vanlig brunn med vattenlås då?

Edit: fanns inga svar när jag började skriva.
Är det stopp då? Testa hälla en hink vatten i?
Ja det är stopp, brunnen var översvämmad.
D Dublin skrev:
Så här ser oftast en gjutjärnsbrunn ut i genomskärning. Har det hamnat för mycket skit i botten på den blir det tvärstopp...
[länk]
Tackar.
 
C
R Real-House skrev:
Jag ska försöka få rent rensproppen och prova göra rent. Är troligtvis bara stopp.
Vis av erfarenhet brukar det vara så gott som omöjligt att få bort den när det ser ut sådär. Åtminstone om man inte använder en hyfsat rejäl mutterdragare, och då behöver man en fyrkanthylsa.

Så ställ in dig på att behöva borra ur den. Vilket brukar vara lätt då de brukar vara ihåliga och i mässing.
Utmaningen kan då snarare vara att hitta en borr eller metallhålsåg med lagom diameter.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.