Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Hej, behöver rådfråga om brunnen jag har i garaget till er som kanske har erfarenhet? Noterade detta idag att brunnen var full med vatten efter att det trängt in vatten från garageportens list.
Är brunnen i garaget bara en behållare för mindre mängder vatten (kanske från en bil under vintern) som inte är anslutet till övriga avloppssystemet? Avloppssystemet är original (-67) i övrigt och fungerar bra.
Vad tror eller vet ni andra? Det gråa i botten är färg från tidigare ägare som målade golvet.
Är brunnen i garaget bara en behållare för mindre mängder vatten (kanske från en bil under vintern) som inte är anslutet till övriga avloppssystemet? Avloppssystemet är original (-67) i övrigt och fungerar bra.
Vad tror eller vet ni andra? Det gråa i botten är färg från tidigare ägare som målade golvet.
Ser väl ut som en vanlig golvbrunn om än smutsig. Svårt att se botten på bilden men är det ingen öppning mot vattenlåset?R Real-House skrev:Hej, behöver rådfråga om brunnen jag har i garaget till er som kanske har erfarenhet? Noterade detta idag att brunnen var full med vatten efter att det trängt in vatten från garageportens list.
Är brunnen i garaget bara en behållare för mindre mängder vatten (kanske från en bil under vintern) som inte är anslutet till övriga avloppssystemet? Avloppssystemet är original (-67) i övrigt och fungerar bra.
Vad tror eller vet ni andra? Det gråa i botten är färg från tidigare ägare som målade golvet.
Rengör och testa med vattenslang. Du har ju ett spolhål bakom bulten, ser ju dock rätt fastrostad ut. Du kan prova att knacka bort rosten runt bulten och dränka in den i rostlösningsvätska o vänta ett dygn. Dessa bultar ska fettas in innan fastsättning👍
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Tack för svar. Jo det borde ju vara en vanlig gammal brunn. Får nog bli ett av helgens pyssel att försöka få loss pluggen och prova rensa.
Är det inte en helt vanlig brunn med vattenlås då?R Real-House skrev:Hej, behöver rådfråga om brunnen jag har i garaget till er som kanske har erfarenhet? Noterade detta idag att brunnen var full med vatten efter att det trängt in vatten från garageportens list.
Är brunnen i garaget bara en behållare för mindre mängder vatten (kanske från en bil under vintern) som inte är anslutet till övriga avloppssystemet? Avloppssystemet är original (-67) i övrigt och fungerar bra.
Vad tror eller vet ni andra? Det gråa i botten är färg från tidigare ägare som målade golvet.
Edit: fanns inga svar när jag började skriva.
Är det stopp då? Testa hälla en hink vatten i?
Har exakt samma golvbrunn trots att vårt hus inte är så många år. Förstår inte problemet. Golvbrunnen ska vara full i vatten.....när mer vatten rinner ner i brunnen rinner det över kanten som inte syns - men som du känner med handen. Fyll på med mer vatten och kolla om det rinner ut - om inte så är det stopp i brunnen.R Real-House skrev:Hej, behöver rådfråga om brunnen jag har i garaget till er som kanske har erfarenhet? Noterade detta idag att brunnen var full med vatten efter att det trängt in vatten från garageportens list.
Är brunnen i garaget bara en behållare för mindre mängder vatten (kanske från en bil under vintern) som inte är anslutet till övriga avloppssystemet? Avloppssystemet är original (-67) i övrigt och fungerar bra.
Vad tror eller vet ni andra? Det gråa i botten är färg från tidigare ägare som målade golvet.
Har föresten målat min med en ordentlig zinkfärg och därefter med svart hammarfärg. Har suttit otroligt bra. Bra sätt att slippa mer rostbildning.
Detta ser ju iofs ut som en brunn. Men har den varit tom och inte luktat så kan det vara en spygatt ner i gruset under garaget bara. Den sexiotalslösningen har vi.
Kan själv!
· Trelleborg
· 19 697 inlägg
Ser ut som den gamla oilstop-brunnen som sitter i vår källare.
Jag ser en rensplugg på bilden, så låset går in under den plana biten av hålet.
Jag ser en rensplugg på bilden, så låset går in under den plana biten av hålet.
Så här ser oftast en gjutjärnsbrunn ut i genomskärning. Har det hamnat för mycket skit i botten på den blir det tvärstopp...
https://www.byggahus.se/forum/threa...at-igen-hur-oeppna.247623/page-4#post-3096210
https://www.byggahus.se/forum/threa...at-igen-hur-oeppna.247623/page-4#post-3096210
Husägare
· Norra Roslagen
· 342 inlägg
Jag ska försöka få rent rensproppen och prova göra rent. Är troligtvis bara stopp.
Nej tror inte det. I pannrummet bredvid där det funnits oljetank är brunnen en helt annan typ och verkar ha ett oljestopp eller liknande.H Hallerudsbo skrev:
Ja det är stopp, brunnen var översvämmad.Störstmjölken skrev:
Tackar.D Dublin skrev:
Vis av erfarenhet brukar det vara så gott som omöjligt att få bort den när det ser ut sådär. Åtminstone om man inte använder en hyfsat rejäl mutterdragare, och då behöver man en fyrkanthylsa.R Real-House skrev:
Så ställ in dig på att behöva borra ur den. Vilket brukar vara lätt då de brukar vara ihåliga och i mässing.
Utmaningen kan då snarare vara att hitta en borr eller metallhålsåg med lagom diameter.
Klicka här för att svara

