Vi håller på att fixa i ett gammalt torp, det ska byggas ett badrum med plastmatta på golv och vägg.

Tanken var pga vissa väggar att ha traditionell utanpåliggade rördragning i badrummet, och mata badrummet med två rör-i-rör uppe vid taket för att försöka hålla sig vän med säkert vatten...

Tittar man tex på Vatette hos Rinkabyrör har de en fin väggenomföringsbricka för två rör med CC 40, låter ju perfekt, på med två av deras t kopplingar och man är hemma? Förutom att det rekommenderas en väggbockfixtur RSK1877937, som ingen riktigt verkar ha.. vatette hemsida 404 alla sökresultat på deras c/c 40 system...
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-vaggenomf-m-bricka-2-ror-15x2-5/

De verkar promota deras v6, vilket verkar bara gå att få med singelväggenomföringar och minsta cc mått 60.

Men då verkar det hyfsat enkelt..
Bockfixtur
https://www.rinkabyror.se/varumarke/vatette/artikel/va-bockfixtur-v6-dy-25mm/
Monteringsplatta
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-montageplatta-v6-60c-c/
Och sen två kopplingsbrickor
https://www.rinkabyror.se/varumarke/vatette/artikel/va-kopplingsbricka-v6-15x2-5-mm/
Monterad i ram eftersom det är på plastmatta?
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-krom-forhojningsbricka-v6-2-rors/

Och sen skruvar man bara i (om man vill vara lite fancy med avstänging)
2st https://www.rinkabyror.se/artikel/va-kulventil-t-ror-15x15r-utv-x15/
annars bara en vanlig t koppling?
https://www.rinkabyror.se/artikel/va-skruvdel-v6-t-ror-15-g1-2--2/

Jag kommer nu dock få utanpåliggande rör med CC 60 om jag inte är lite händig med rörbockningsverktyget och gör en liten fin S bock ner till cc 40?
Har jag missat något uppenbart?
 
Krilleman
Ska du komma ner med två synliga rör från undertak duger 4cc, men du behöver ingen bricka alls.

Mjukfoga duger gott då tak inte räknas till våtzon.

Eller ska du ha rör ut ur vägg också?
Jag förstår inte riktigt?!
 
Otydligt helt klart, rören(slangarna är det väl egentligen) är tänkta att komma ut genom väggen.
 
Krilleman
Vilken tillverkare av PEX har du tänkt använda?

Och hur många utgångar ur vägg har du tänk ha?
 
Det är tänkt att vara 2 utgångar genom vägg (Inkommande kallvatten och utgående varmvatten till kök)

Jag har inte bestämt någon Pex leverantör, tänkte att man säkert skulle hålla sig till samma fabrikat, men vatette verkar inte ha någon slang.
 
Krilleman
Ska du köra allt det i 16mm?
 
Är inte 15 mm standard? Men tanken var att köra allt i det ja.
 
LoweW
Pex är 16mm, 20mm & 25mm. Finns säkert större och mindre också.

Angående 40mm CC så vill jag minnas att säkervatten(eller annan?) rekommenderar 60mm CC sedan ett år tillbaka vid genomföring i tätskikt.

PS: Jag har självt använt LK pex och är supernöjd med kvalité, pris och utbud
 
Krilleman
LoweW LoweW skrev:
Pex är 16mm, 20mm & 25mm. Finns säkert större och mindre också.
Finns 15, 22 & 28 också hos den andra stora tillverkaren i Sverige, Uponor. Likt dimensionerna för kopparrör.

Även fast jag alltid rekommenderar 16mm istället för 15mm då den klarar av att leverera 30% mer flöde!

60cc är ett krav i dag enligt säkervatten.
 
Redigerat:
  • Gilla
LoweW
  • Laddar…
K
Finns 18 mm hos uponor också..

Men krångla inte till det utan kör på 16 mm pex från LK är min rekommendation
 
K
Tidigare har det varit cc 40 ur vägg och fixturerna från LK är fortfarande cc 40.

Men någon som är mer insatt kanske kan förtydliga. Hur som helst rekommenderar jag att du fixerar rören med LK väggbockstöd och den här https://www.rinkabyror.se/artikel/lk-fixtur-2-x-c-c-40/

Edit. Jag gillar vatettes genomföringar som du länkat till i första länken. De kör vi överallt.
 
Redigerat:
K Kallebo skrev:
Tidigare har det varit cc 40 ur vägg och fixturerna från LK är fortfarande cc 40.

Men någon som är mer insatt kanske kan förtydliga. Hur som helst rekommenderar jag att du fixerar rören med LK väggbockstöd och den här [länk]

Edit. Jag gillar vatettes genomföringar som du länkat till i första länken. De kör vi överallt.
Men hur ansluter man mot LK väggbockstöd, det är tydligare med Vatettes, och det verkar vara det du rekommenderar? :)
 
Krilleman Krilleman skrev:
Finns 15, 22 & 28 också hos den andra stora tillverkaren i Sverige, Uponor. Likt dimensionerna för kopparrör.

Även fast jag alltid rekommenderar 16mm istället för 15mm då den klarar av att leverera 30% mer flöde!

60cc är ett krav i dag enligt säkervatten.
Då får det bli 60 cc och 16mm!
 
U
A andli skrev:
Men hur ansluter man mot LK väggbockstöd, det är tydligare med Vatettes, och det verkar vara det du rekommenderar? :)
med valfri väggbricka för 16mm pex som inte är Vatette V6
Enda fördelen med Vatette V6 är att du slipper skruvhål för väggbrickan, men det är dyrare och kräver speciellt verktyg.
Om det endast handlar 2 rör, du inte ska bygga det som en fördelare osv. samt att det handlar om bara ett badrum så hade jag använt LK bockfixtur.

Kan också hålla med krillemann att 16mm matning till allt låter klent. Skulle vara praktiskt att gå med större dimension tills du delar mellan kallvatten fördelare och matning till VVB.
 
Redigerat:
Krilleman
Är det bara två utgångar så håller jag med, kör LK väggbockfixtur (om du ska ha 16mm).

Men dra ut rören c/c 60mm!
Antingen manuellt efter bästa förmåga eller med färdig c/c 60mm plåt från LK.
https://www.lksystems.se/sv/produkt...med-vaggbockstod/lk-fixtur-2-x-cc-60-77791880

Sen köper du en "vanlig" koppöingsbricka från Vatette som håller 60cc,
https://www.vatette.se/produkter/va...-for-pex-pe-rt-pb-pem-ror-samt-multilayer-ror

Vatette har även 15/16 + 20 bricka i "färdigt urförande 60cc.
https://www.vatette.se/produkter/va...-for-pex-pe-rt-pb-pem-ror-samt-multilayer-ror
 
  • Gilla
Utsliten och utdömd
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.