Hej
Jag vill ersätta vattenrör som kommer från den kommunala vattenledningen till mitt hus.
En rörmokare föreslog att det svarta plaströret liknande det som kommunen använder är bäst, medan en annan rekommenderade kompositrörsplast med aluminium. Vilken ska jag föredra?
/Tack
Jag vill ersätta vattenrör som kommer från den kommunala vattenledningen till mitt hus.
En rörmokare föreslog att det svarta plaströret liknande det som kommunen använder är bäst, medan en annan rekommenderade kompositrörsplast med aluminium. Vilken ska jag föredra?
/Tack
Linjen är för att man ska veta vad det är om man hittar det när man gräver. Det påverkar inte funktionen. Men jag blå linje är lämpligt. Är det från servisventil till huset skulle jag rekommendera PEM.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
https://www.sakervatten.se/branschregler/online2021/4/13
Bra läsning inför projektet. Tänk på att slangen ska tåla minst 10bar så det blir väl pn12.5 med PEM.
Bra läsning inför projektet. Tänk på att slangen ska tåla minst 10bar så det blir väl pn12.5 med PEM.
Rickard.
Medlem
· Riktiga Norrland
· 7 422 inlägg
Rickard.
Medlem
- Riktiga Norrland
- 7 422 inlägg
Ingen aning egentligen men jag förknippar inte riktigt alupex och dess kopplingar i mark.M mastner skrev:
PE-slang och rör är lite mer branchstandard för dessa typer av installationer, det är dessutom det som kommunerna använder på sin sida.
Rörmokare installerat svart rör med 25x2,3 PEM-RÖR SDR11 PN16.V Vector skrev:
Vilken typ av huvudventil ska han installera? Ventilen han installerade började läcka inom ett dygn. Jag har dock sagt till honom att han säger att han ska fixa det. Och jag tänker att han kanske inte installerade rätt ventil.
Rörmokare installerat svart rör med 25x2,3 PEM-RÖR SDR11 PN16.
Vilken typ av huvudventil ska han installera? Ventilen han installerade började läcka inom ett dygn. Jag har dock sagt till honom att han säger att han ska fixa det. Och jag tänker att han kanske inte installerade rätt ventil.
Klicka här för att svara