För något år sedan så köpte jag en begagnad utslagsback.
Mätte mig fram till att det var G40 gänga och beställde denna för att ansluta mot avloppsrör:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...anslutning-invandig-ganga-40-mm-x-g40-2816044
Redan vid installationen märkte jag att jag inte riktigt kunde skruva åt denna hårt, den hoppade gängorna om man tog i lite. Så jag lämnade den löst åtdraget, detta verkade fungera ett tag. Men nu upptäckte jag att det läcker ut här, och jag kan inte få den tillräckligt tight för att det ska sluta läcka.
Antingen är gängorna på den delen jag beställde fel, eller för korta.
Finns det andra bättre anslutningar?
Mätte mig fram till att det var G40 gänga och beställde denna för att ansluta mot avloppsrör:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...anslutning-invandig-ganga-40-mm-x-g40-2816044
Redan vid installationen märkte jag att jag inte riktigt kunde skruva åt denna hårt, den hoppade gängorna om man tog i lite. Så jag lämnade den löst åtdraget, detta verkade fungera ett tag. Men nu upptäckte jag att det läcker ut här, och jag kan inte få den tillräckligt tight för att det ska sluta läcka.
Antingen är gängorna på den delen jag beställde fel, eller för korta.
Finns det andra bättre anslutningar?
Produkter som diskuteras: "avloppsror"
Rensband för stopp i avloppet 7,5 m
För avloppsrensning
74 kr inkl moms
Läs mer
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Det kanske är R40-gänga (konisk) på backen? G40-delar (cylindriska) brukar vara ganska grunda och då biter inte gängan förrän en bit in.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Produkter som diskuteras: "gängtejp"
Gängtätningstejp
Gängtätningstejp, ofta känd som PTFE-tejp eller Teflon-tejp, används vanligtvis för att försegla rörgängor i VVS-applikationer för att förhindra läckage vid lederna. Denna typ av tejp är mycket tålig mot kemikalier och höga
Läs mer
Medlem
· Västernorrland
· 12 021 inlägg
Bara för att gängan är lika så finns det ju inget som säger att en plastnippel passar på allt heller. Finns många parametrar som ska uppfyllas för att ett förband ska bli korrekt.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Jo, om du har G40 i andra ändan så blir det inga problem. Frågan är om det är det. Är det R40 så är den utvändiga diametern för liten ”längst ut”. Du kan ju för all del testa med (15-20 varv) gängtejp och se om det sitter bättre. Det är dock inte rekommenderat eftersom plastdelen kan töja sig.J jockebq skrev:
Lyckas inte urskilja om den är konisk. Även utan packningen så hoppar den gängorna.Johan Gunverth skrev:
Den muttern är för klen i godset och när man drar till lite hårt, som man tänker det ska vara. Så vidgar sig hela delen med gängorna och rappar. Om du inte drar till för hårt, läcker det då eller hoppar den av själv. Packningen är lite hård så kanten på utloppet vill liksom inte tryckas ner riktigt i gummit. Som sägs och man ska inte behöva bygga om något för att få det tätt. En lite tunnare packning kan hjälpa, en äldre cykelslang som klipps till packning kan gå. Använd då den som sitter där som mall.
Diversearbetare
· Göteborg
· 11 191 inlägg
Den där gängan är en helt vanlig korrekt G40, men som @jonaserik skriver är den i klenaste laget. Du behöver samtidigt inte drar åt för kung och fosterland i och med att det inte är något vattentryck där. Om den poppar av för lätt är gängorna deformerade. Byt bottenanslutningen i så fall. Den sitter väl fastspänd med eskruv från ovansidan?
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden



