För något år sedan så köpte jag en begagnad utslagsback.
Mätte mig fram till att det var G40 gänga och beställde denna för att ansluta mot avloppsrör:
https://www.proffsmagasinet.se/vvs-...anslutning-invandig-ganga-40-mm-x-g40-2816044

Redan vid installationen märkte jag att jag inte riktigt kunde skruva åt denna hårt, den hoppade gängorna om man tog i lite. Så jag lämnade den löst åtdraget, detta verkade fungera ett tag. Men nu upptäckte jag att det läcker ut här, och jag kan inte få den tillräckligt tight för att det ska sluta läcka.
Antingen är gängorna på den delen jag beställde fel, eller för korta.
Finns det andra bättre anslutningar?
 
Det kanske är R40-gänga (konisk) på backen? G40-delar (cylindriska) brukar vara ganska grunda och då biter inte gängan förrän en bit in.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Det kanske är R40-gänga (konisk) på backen? G40-delar (cylindriska) brukar vara ganska grunda och då biter inte gänga förrän en bit in.
Ser man tydligt om delen är konisk eller ska jag mäta mig till det på något sätt?
 
J jockebq skrev:
Ser man tydligt om delen är konisk eller ska jag mäta mig till det på något sätt?
Det brukar synas. Dessa gängor som är avsedda att användas med lin+gängpasta eller gängtejp brukar ofta vara ”straffade” , d.v.s. små hack i gänggången för att lin/tejp skall hållas kvar.
 
Bara för att gängan är lika så finns det ju inget som säger att en plastnippel passar på allt heller. Finns många parametrar som ska uppfyllas för att ett förband ska bli korrekt.
 
S Stefan1972 skrev:
Bara för att gängan är lika så finns det ju inget som säger att en plastnippel passar på allt heller. Finns många parametrar som ska uppfyllas för att ett förband ska bli korrekt.
Vad menar du?
Det är väl en standardanslutning som ska passa om man har köpt rätt modell?
 
J jockebq skrev:
Vad menar du?
Det är väl en standardanslutning som ska passa om man har köpt rätt modell?
Jo, om du har G40 i andra ändan så blir det inga problem. Frågan är om det är det. Är det R40 så är den utvändiga diametern för liten ”längst ut”. Du kan ju för all del testa med (15-20 varv) gängtejp och se om det sitter bättre. Det är dock inte rekommenderat eftersom plastdelen kan töja sig.
 
Johan Gunverth Johan Gunverth skrev:
Jo, om du har G40 i andra ändan så blir det inga problem. Frågan är om det är det. Är det R40 så är den utvändiga diametern för liten ”längst ut”. Du kan ju för all del testa med (15-20 varv) gängtejp och se om det sitter bättre. Det är dock inte rekommenderat eftersom plastdelen kan töja sig.
Lyckas inte urskilja om den är konisk. Även utan packningen så hoppar den gängorna.
 
  • Vit, plastig detalj av en vatteninstallation, troligen ett rör eller anslutning, mot en vit bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av rökdetektor på tak med delvis synlig ventilationsrör. Gråa och vita toner. Enkel, industriell design.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • En hand håller en vit plastdel framför ett avloppsrör, eventuellt VVS-installation eller reparation.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Den muttern är för klen i godset och när man drar till lite hårt, som man tänker det ska vara. Så vidgar sig hela delen med gängorna och rappar. Om du inte drar till för hårt, läcker det då eller hoppar den av själv. Packningen är lite hård så kanten på utloppet vill liksom inte tryckas ner riktigt i gummit. Som sägs och man ska inte behöva bygga om något för att få det tätt. En lite tunnare packning kan hjälpa, en äldre cykelslang som klipps till packning kan gå. Använd då den som sitter där som mall.
 
Den där gängan är en helt vanlig korrekt G40, men som @jonaserik skriver är den i klenaste laget. Du behöver samtidigt inte drar åt för kung och fosterland i och med att det inte är något vattentryck där. Om den poppar av för lätt är gängorna deformerade. Byt bottenanslutningen i så fall. Den sitter väl fastspänd med eskruv från ovansidan?
 
Kan då tillägga om muttern, dra till den lite och sätt en stor slangklamma ( dras så den klämmer lite inte för mycket ) över och dra till lite till. Är en liten nödlösning, men fungerar. Allt under bänk och syns inte.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.