D
Jag tror jag är med…..

Eller jag är med men vill inte sticka ut hakan för långt innan jag testat.

• Gilla
Genomklok och 1 till
  • Laddar…
D
Jag fortsätter att mäta tillrinningen, eller forsätter och fortsätter.

Jag hittade en punkt där vattnet stod, kanske på 10-12 meter Jag kan ju inte vara 100 procent säker men men.

Sen pumpade jag upp vatten till hydroforen.

Lampan slocknade på mitt egenbyggda mätinstrument, dvs vattennivån sjönk i förhållande till sensorn.

Sen gick det 15 timmar och familjen behövde vatten så jag fick pumpa upp lite till, alltså utan att nivån kom upp till där jag hade placerat sensorn (10-12 meter).

Jag sänkte då sensorn till kanske 15-16 meters djup.

Sen gick det 15 timmar till och familjen behövde mer vatten så jag fick pumpa upp lite till, alltså utan att nivån kom upp till där jag hade placerat sensorn (15-16 meter).

Sen gick det 15 timmar till och familjen behövde mer vatten så jag fick pumpa upp lite till, alltså utan att nivån kom upp till där jag tidigare hade placerat sensorn (15-16 meter).

Nu väntar jag på att sensors ska detektera vatten vid ett djup på 15-16 meter.

Nu har det gått 75h utan att nivå¨n kommit upp till 15-16 meters djup.

Antingen är min sensor oförmögen att detektera vattnet eller så jag väldigt väldigt dålig tillrinning.

D
Säg att jag pumpat upp vatten 4 gånger, ca 80 liter per gång. Då har jag tagit upp 320 L.

Vattnet har inte stigit till ett djup av 15m

Vilket då betyder att jag har en tillrinning som är sämre än 4,2l/h (320l/75h).

Har du någon aning om hur mycket vatten du pumpat upp varje gång? I så fall går det att översätta till en nivåskillnad.

Men ja, det låter som en liten tillrinning...

Så du har sänkt ca 30-32 m totalt, men du har bara sänkt sensorn 3-5 m... Kan du sänka ner den mer?

D
Nej, jag ska mäta nästa gång jag pumpar upp.

Just nu är jag bara koncentrerad på att vattnet ska stiga till sensorn på 15m djup.

Det kommer inte vara en rimlig mätpunkt i långa loppet. Jag vill ju snarare få tillrinningen i liter per timme och liter per dygn.

D
G Genomklok skrev:
Så du har sänkt ca 30-32 m totalt, men du har bara sänkt sensorn 3-5 m... Kan du sänka ner den mer?
Ja precis, jag ska sänka den vartefter. En mätperiod på 75h+ har väldigt lite värde.

Edit: lite värde kanske är en bättre beskrivning. Vi är bar i sommarhuset på helger, långhelger, lov osv. Så antal dagar att fylla magasinet har ett visst informationvärde.

Redigerat:
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
D
Nu small det till, sensorn detekterade att vattnet stigit upp till nuvarande position för sensorn.

83 timmar

• Digital tidräknare visar 83 timmar, 11 minuter, 50 sekunder, 19 hundradelar mot svart bakgrund.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Genomklok
  • Laddar…
D
På den urspungliga ritningen över fastighetens VVS står det som sagt angivet att borrhålet har en tillrinning på 20l/h.

83x20=1 660 l

Även om jag inte mäter det jag pumpat upp så kan jag med säkerhet säga att jag inte pumpat upp 1 660 l.

Har ett borrhål högre tillrinning i botten, dvs på 70 meters djup än vid grundvattennivån 12 meter djup?

Dvs ju närmare grundvattennivån vattenpelaren kommer desto långsamare är tillrinningen.

Du får (i teorin) högre tillrinning om du har en större höjdskillnad mellan nivån i brunnen och grundvattnet. I praktiken rinner vattnet in genom de sprickor som finns i berget, och var de ligger har betydelse. I ditt fall verkar berget vara väldigt tätt

• Gilla
Derbyboy
  • Laddar…
D
Jag måste fundera på hur jag ska konstruera sensorn.

Just nu ligger den i vatten och den ger tillslag (sluter relät) för att några minuter senare slå ifrån relät.

Sen går det någon eller några timmar och så upprepar det sig.

• Tidslinje med markörer; text "Borr2", datum "november 12:e 2023", olika klockslag.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Alltså hade sensorn just nu hängt i luften och det hade blivit någon eller några feldetekteringar så hade jag kunnat testa med motstånd för att öka trögheten (såsom jag pratade om tidigare)

Nu när den med 100 procent säkerhet ligger i vatten så vet jag inte varför den öppnar relät på det sätt som nu sker, dvs bara efter några minuter.

Edit: undrar om det kan h med shellyn att göra, dvs att den inte skickar konstant, att det ibland kan bli avbrott på den där sträckan, som just nu är kanske 80 m T/R.

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.