D
Jag har en gammal pump, fr 70-talet med två slangar till ett borrhål (70m). Pumpen pumpar upp vatten till en hydrofor 200L.

Nu funderar jag på hur jag ska mäta tillrinningen.

Jag måste ju först få pumpen att sina, dvs tappa så mycket vatten att det kommer luft, dvs det kommer inget mer vatten.

Sen väntar jag 1 timme och ser hur mycket tillrinning jag får på den timmen.

ÄR det något jag ska tänka på, måste jag göra något ytetrligare. Kan det vara svårt at få igång ejektorn efter att den sugit luft?

D
Någon?

Kan du komma åt att mäta nivån i brunnen?

Finns i så fall olika metoder för att göra en bedömning av kapaciteten.

Enklast är att pumpa så att vattennivån sjunker, säg, 10 m och du mäter hur lång tid det tar för nivån att återställas. Googla slugtest.
Krångligast, men som ger mest info, är olika kontinuerliga pumptest. Då försöker man hålla ett visst flöde (som brunnen klarar att ge) eller viss nivå i brunnen under allt från en timme till flera veckor. SGU har lite mer på sin hemsida om provpumpning.

Resultatet utvärderas lämpligen i avsedd programvara (alltså Aqtesolv), men bara genom att titta på mätdata går det att säga en del också.

Du behöver beskriva mer vad du vill ha svar på, det avgör hur man designar ett test.

D Derbyboy skrev:
Jag måste ju först få pumpen att sina, dvs tappa så mycket vatten att det kommer luft, dvs det kommer inget mer vatten.

Sen väntar jag 1 timme och ser hur mycket tillrinning jag får på den timmen.
Den här varianten kan funka, men du kan behöva testa med olika tider för återhämtning. Kräver dock att du vet brunnens dimension och kan mäta flödet omgång två, så du kan räkna ut hur stor nivåskillnad det motsvarar.
Dock betydligt enklare om du kan mäta nivåskillnad direkt i brunnen, då kan du anpassa pumptestet under tiden du pumpar också.

D
Borrhålet är 70m och det sitter ett foderrör som är 11-12 cm högst upp.

Det har alltid sagts att det är dålig tillrinning till hålet. Idag snålar vi på vattnet. Syftet med att idag mäta är två:

1) hur dålig är tillrinningen, dvs hur mycket behöver vi snåla

2) få något att jämföra med om jag väljer att trycksvärta och spola hålet

Du kan säkert göra som du tänkt för att få en indikation (men någon annan har kanske koll på pumpens funktion?).

Jag hade som sagt refererat till nivåförändringen, men det är olika lätt att mäta beroende på hur djupt det blir.

- Låt bli att pumpa ett antal timmar.
- Mät vattennivån
- Pumpa ut vatten till du har sänkt av en viss sträcka, tex 10 m eller 20 m
- Mät nivån när den stiger igen. I början bör vattnet stiga ganska fort så då kanske man mäter varje minut, allt eftersom räcker det med mer sällan beroende på hur fort det ändras.
- Avsluta när nivån är återställd.

Det finns några faktorer att justera efter. Rinner det till väldigt fort kanske du kan pumpa kontinuerligt under några timmar och mäta flöde och nivå samtidigt.

Är det väldigt dålig tillrinning kanske du inte kan vänta till det är helt återställt, det kan ta flera dagar.

Detta kallas som sagt för slugtest. Från dina mätvärden går det sedan att räkna ut den hydrauliska konduktiviteten och brunnens kapacitet. Eller bara att ha och jämföra med till ett senare tillfälle.

Så här års börjar grundvattenmagasinen fyllas på igen, lägst tillflöde är det troligen i augusti-september.

D
Vad mäter jag med för något?

Ejektorn ska enligt ritningen sitta på 55 meters djup.

Normalt använder man ett sånt här:
https://e-line.trimtec.se/Produkter/Tillbehor/Ovriga_Mattillbehor/Klucklod,_20m,_Komelon?id=2120

Eller sånt här:
https://www.hgschubert.se/produkter...ch-ruttnerhaemtare/klucklod-kabelljuslod.aspx

Men de var lite dyrare att köpa än jag trodde...

På något sätt behöver du veta hur mycket vattnet sänks och hur lång tid det tar att komma tillbaka till typ samma nivå.

Om du tror att pumpen klarar det kan du börja med att testa din föreslagna metod med att låta pumpen gå torr, vänta viss tid och se hur mycket vatten du får ut igen. Men på något sätt behöver du då mäta volymen vatten du pumpar upp gång två och utifrån brunnens diameter räkna ut en höjd. Oklart om det är lättare än att mäta nivån än volymen, men det beror förstås på vad du "har hemma" och vilken volym det kan bli 🙂

D
Enligt ritningen från 60-talet är tillrinningen 20l/h.

Kan den ha förbättras sedan dess?

Kan man generellt lite på sådana där anteckningar?

• Teknisk ritning, PDF, vattenpumpsystem, måttangivelser, borrhål, elektrisk kabel, ejektor, sugledning, skalenlig, detaljerad utformning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Egentligen vill jag bara veta tillrinningen i min installation.

Om jag kör systemet torrt, dvs tappar ut pumphålet, hydroforen osv.

Väntar 1 timme

Ser hur många 10-liters hinkar jag kan fylla.

Är det samma resultat som på 60-talet ska det bli två stycken.

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
D Derbyboy skrev:
Enligt ritningen från 60-talet är tillrinningen 20l/h.

Kan den ha förbättras sedan dess?

Kan man generellt lite på sådana där anteckningar?
Som du ser här är det gjort på ett vettigt sätt vid ejektorpumpar dvs det sitter en förlängning på ejektorn så att den inte kan gå torr dvs ta in luft och bli besvärlig att få igång igen. Så kör du övervakat och med vettigt mottryck kanske 1 bar genom att strypa kranen du tappar ut med kan du låta den tappa kapaciteten nästan helt och stoppa då. Sen vänta lämplig tid och mäta som du är inne på vad du får ut igen sen.

D
Du tänker att jag har mottryck för att inte ”råka” tappa ut den sista sugslangen?

D
Frågan är hur vet jag att jag tömt ”nästan helt”

Om något brukar brunnar sätta igen med tiden. Finpartiklar som följer med vattnet tätar successivt små sprickor i berget och minskar det möjliga inflödet.

Jag vet inte hur den siffran bestämdes på 60-talet, men det ger lite utgångspunkt att jobba med. Troligen av brunnsborraren och då är det mer en indikation än ett exakt värde.

Om vi antar att flödet är ungefär samma idag så kan man tänka så här.

Säg att vattennivån idag är 2 m ner, dvs pumpen har 53 m vatten över sig. Det motsvarar 500 L (brunnsvolymen).

Om du pumpar upp allt det vattnet tar det ungefär ett dygn innan nivån har återställts med inflöde 20 L/h.

Så om du kan mäta nivån, pumpa ut 100 L (10 m) och mäta tills vattnet har fyllt på igen vore det bäst, skulle jag säga. Eller din metod, om du tror att du kan få till det.

Det kommer rinna in olika fort beroende på om vattennivån är på 55 meter ner eller 10 m ner, kan vara bra att ha i bakhuvudet. Troligen är det en eller ett par lite större sprickor i berget som brunnen korsar och som bidrar till det mesta flödet.

D Derbyboy skrev:
Frågan är hur vet jag att jag tömt ”nästan helt”
Ta reda på var vattennivån är nu och pumpa ur 100 L för varje 10 meter ner till pumpen. Om du har okej pumpkapacitet kommer inflödet att vara försumbart.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.