J
jliedberg: [citat] Stort tack för svar och förtydligande!
29 svar · 4,3k läst
·
T
Tjompa: Jag är oxå intresserad av erfarenhet kring Wastop - någon med erfarenhet? Översvämning i somras p.g.a. inkommande vatten i avloppet, kommunalt avlopp.
12 svar · 8,2k läst
·
C
chali405: [citat] Tack, Yes en sån har jag från vatette
4 svar · 2,0k läst
·
M
MrMattias: Har fått problem med läckande diskmaskin (Ikea Skinande - Elektrolux). Har skruvat ner och det verkar vara en gummislang som läcker. Jag vill köpa en ny slang men jag kan inte hitta vad den heter och den verkar inte finnas med i sprängskisserna jag hittar på nätet. Behöver hjälp. Det är en slang med ca 45 mm diameter mellan vad jag tror är flödesregulatorn och vattenpumpen. Vad heter
0 svar · 748 läst
·
I
I030HE: [citat] Hej. Vi har också problem. Vilken service ställe fick ni hjälp av ? Mvh Hans
6 svar · 2,6k läst
D
Daniel 109: Jag skulle gissa på något mellan 1919 och 1960. Det kan vara orginal.
2 svar · 1,0k läst
·
Thyselius
Thyselius: Ska byta ut det till höger till 75.
57 svar · 6,6k läst
·
Jonatan79
Jonatan79: [citat] Nja, inte så stora mängder som du beskriver.
6 svar · 806 läst
ullberg
ullberg: Om blandaren faktiskt slutar med mutter (verkade dock inte så när jag läste egenskaper på sidorna du länkade) bör gängan passa. Du ska dock i så fall komplettera med en vatette planadapter så att packningen i muttern får en plan yta att täta mot, kan bli tätt ändå men risk att den lite vassa kanten som klämringskonan ger upphov till över tid skär sönder packningen i muttern /U
4 svar · 1,7k läst
·
J
Janne D: [citat] Tack för hjälpen. Hittade alla annan info på Tapwell.se, i monteringsanvisningen fanns till och med en "guide" för att just byta keramisk packning, visste inte att det kallades så... bra pris på denna dessutom på tapwell.se, bättre än i andra onlinebutiker.
2 svar · 1,9k läst
·
T
Timpans: Tack, då hoppas jag på de och annars får vi prata med de när allt är klart.
2 svar · 2,6k läst
nino
nino: Har samma problem, min 365H står på en gjuten uppbyggnad med golvbrunn. Avloppet på maskin sitter ju inte speciellt högt upp så vet inte om det skulle funka om jag ens får dit en luddlåda. Har en 110mm stam en bit därifrån som jag ev skulle kunna kapa och sätta i ett språng med 50mm och koppla direkt på. Men behöver man vattenlås då tror ni? Brunnen mellan maskinerna och stammen
7 svar · 4,2k läst
·
J
jonaserik: Kom att tänka lite som före mig skrev. Är inte slangarna kopplade så går det lossa klämringarna på vänster sida, säkert lin där med. och då hålla i vinkeln på höger sida och vrida tillbaks röret, linet tätar. Då kan rören gängas isär och lina det hela, ingen pex behöver lossa då. Kan vara att få lossa fästet i väggen för att få bort röret. Är det lika upptill. Men som
12 svar · 1,7k läst
·
R
Anonymiserad 405730: [citat] Men man brukar lämna dom oskapade om man är osäker på den färdiga markhöjden..
8 svar · 1,7k läst
·
T
Tjompa: Ja, till vänster är mot gatan men ingen aning hur det hänger ihop. Levde fram till idag i tron att det var en rensbrunn för avloppet. Avloppsröret från huset går ut på ungefär samma ställe. Det är hårt i botten så jag tror inte det är grundvatten. Får försöka tömma brunnen & se om jag blir något klokare efter det.
4 svar · 775 läst
·
pjgb
pjgb: https://static.byggahus.se/attachments/images/large/756/756221-db0f6f26c000e851675c2430850db2c2.jpg Den där bilden såg lite så där ut. Fuktskada i träet vid vattenledningen? Är det fuktigt eller torrt? Hur är det om du spolar hela tiden och kollar ner/fotar? Är det blött någonstans? Du har en 90-graders böj nere vid golvet med en gummimuff, det var den jag menade ursprungligen. Men sen
7 svar · 4,5k läst
·
Rickard.
Rickard.: R15. Jag vet inte men det skulle kunna vara en höger/vänstermuff vilket betyder att ena sidan har vänstergäng och är det på "fel" sida kanske det är lättast att du användar en propp. Säger bara för att det kan vara klokt att säkra upp med båda alternativen med tanke på kostnaden om man inte är säker vad det är.
1 svar · 1,3k läst
·
P
PelleSvenne: [citat] Ska göra det, tack så mycket för hjälpen!
11 svar · 2,2k läst
·
A
Alexn72: [citat] Nä jag menar när jag vet din tanke så går det att svara på din fråga.
11 svar · 1,8k läst
J
joasag: [citat] Det var inget fel på blandaren eller vattentrycket, utan bara en klantig miss vid installationen. Det är en blandare med utdragbar pip, jag hade lyckats få slangen som hänger ner under diskbänken är klämmas/vikas så flödet ströps. Efter detta var fixat så var det riktigt bra tryck, och delen på bilden i första inlägget monterades tillbaka igen.
2 svar · 1,3k läst
·
Janus82
Janus82: Som flera varit inne på så är den lättaste lösningen att öppna kranen och strypa slangen eller montera en tvåvägskran på utkastaren. Då kan tvåvägskranen vara stängd när du öppnar utkastaren så får du samma effekt. Felet beror på att vanliga utkastare är skit där käglan kärvar fast. När du stryper flödet efter utkastaren så blir det lättare för vattentrycket att pressa
12 svar · 3,8k läst
·
6
67Micke: [citat] Problemet löst:-) Man var tvungen att justera mittenröret från 13 till 11 på skalan, sen fungerade det igen.
3 svar · 5,4k läst
The Famous
The Famous: [citat] Enligt BRL så är det frågan om ansvar som gäller INTE vilken lösning som är bäst.
50 svar · 24,4k läst
·
P
ptk: Haha! Jag sökte på plugg, ändplugg och propp och avstängning och ändstopp och ändavstängning men så var det förstås "huv"! 😆
2 svar · 931 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: [citat] Måste vara en markbädd i så fall. En infiltration ska ju infiltrera i marken och ska inte dyka upp som dagvatten. Då fungerar inte infiltrationen. Oavsett om det nu är en markbädd får de naturligtvis inte leda in renat avloppsvatten från en markbädd på er fastighet.
3 svar · 2,4k läst
·
MultiMan
MultiMan: Blir det sörja och dålig lukt är det pga för ofta program med låg temperatur och/eller olämpliga tvättmedel samt möjligen också kortprogram med för lite vatten. Har haft tvättmaskin i eget hem sedan 1994 och aldrig fått dålig lukt, men det har hänt någon enstaka gång att sista biten på slangen haft beläggningar, då har jag bytt tvättmedel och problemet har försvunnit. Kört
6 svar · 2,2k läst
·
M
MPC_: Hallå! Jag har fått mer problem med vatten som tar sig ner i källaren genom nedfarten och söker tips på vad jag kan göra. Vid regn (vi har haft regn nu senaste två dagarna) så samlas vatten intill garageporten och letar sig vidare in i källaren. Detta har blivit värre efter att jag bytte garageporten till en nyare. Den nya porten monterades en bit "innanför" där den gamla porten satt.
0 svar · 1,1k läst
·
Höghus
Höghus: Svårt att säga om du inte vet vilket fabrikat det är.Jag hittar inget som liknar. Skruva loss den och ta med till en proffsbutik och kolla med dem. /Höghus
8 svar · 1,5k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.