Svar: de kan det inte. I ett mailsvar fick jag detta:
"Hej igen Mike! Tyvärr verkar det som att det är priset som syns som gäller, dock förstår vi att detta är ett helt orimligt pris, och vi kommer fortsätta undersöka varför priset är som det är.
I nuläget har vi tyvärr ingen lösning på detta, men om du har tid, och produkten är viktig så finns den i lager i Malmö, och du kan alltså köpa den på plats för att slippa fraktkostnaden, även om detta inte är super smidigt.
Vi ber om ursäkt att vi inte inte kunde erbjuda en bättre lösning för tillfället, och jag önskar dig en fin dag!
Med vänlig hälsning,
Oscar
Byggmax"
Varans pris: 50:- frakten: 1859:-
"Hej igen Mike! Tyvärr verkar det som att det är priset som syns som gäller, dock förstår vi att detta är ett helt orimligt pris, och vi kommer fortsätta undersöka varför priset är som det är.
I nuläget har vi tyvärr ingen lösning på detta, men om du har tid, och produkten är viktig så finns den i lager i Malmö, och du kan alltså köpa den på plats för att slippa fraktkostnaden, även om detta inte är super smidigt.
Vi ber om ursäkt att vi inte inte kunde erbjuda en bättre lösning för tillfället, och jag önskar dig en fin dag!
Med vänlig hälsning,
Oscar
Byggmax"
Varans pris: 50:- frakten: 1859:-
![Skärmdump från Byggmax kassasida som visar en kulventil för 50 SEK med en fraktkostnad på 1859 SEK.](https://static.byggahus.se/attachments/images/medium/763/763037-fda2181995c707ba096f7be4a44a25ff.jpg)
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Att det blivit något fel är ju inte så konstigt det händer alla, och det är väl heller inget man behöver motivera. De säger ju själva att det uppenbart är felaktigt.
När jag själv nu försöker se vad jag skulle få för pris på frakten uppger hemsidan att produkten inte alls kan köpas online.
Vad som är anmärkningsvärt är väl snarare att svaret inte var att den inte går att köpa online och att det blivit fel på hemsidan (alternativt "Jag lägger den i en varukorg åt dig och lägger samtidigt in en rabatt på 1800kr, du får ett mail om en stund med detaljerna.").
När jag själv nu försöker se vad jag skulle få för pris på frakten uppger hemsidan att produkten inte alls kan köpas online.
Vad som är anmärkningsvärt är väl snarare att svaret inte var att den inte går att köpa online och att det blivit fel på hemsidan (alternativt "Jag lägger den i en varukorg åt dig och lägger samtidigt in en rabatt på 1800kr, du får ett mail om en stund med detaljerna.").
P
PappasHammare
Medlem
· Skåne län
· 1 955 inlägg
PappasHammare
Medlem
- Skåne län
- 1 955 inlägg
Det är inte så att dom behöver ta en person att åka till en rörfirma och handla en sån ventil och sen skicka till TS? 🤔
För en så enkel kulventil finns väl enklare på andra håll. Till och med Hornbach/Bauhaus har. Om inte så finns massor av nätshopping. Rinkaby tex.
För en så enkel kulventil finns väl enklare på andra håll. Till och med Hornbach/Bauhaus har. Om inte så finns massor av nätshopping. Rinkaby tex.
tveksamt skrev:
Att det blivit något fel är ju inte så konstigt det händer alla, och det är väl heller inget man behöver motivera. De säger ju själva att det uppenbart är felaktigt.
När jag själv nu försöker se vad jag skulle få för pris på frakten uppger hemsidan att produkten inte alls kan köpas online.
Vad som är anmärkningsvärt är väl snarare att svaret inte var att den inte går att köpa online och att det blivit fel på hemsidan (alternativt "Jag lägger den i en varukorg åt dig och lägger samtidigt in en rabatt på 1800kr, du får ett mail om en stund med detaljerna.").
Jag föreslog att de som goodwill kunde efterskänka varan (som gåva) och lägga den i ett kuvert och posta den till min hemadress och där igenom gå förbi den knepiga uträknings del på silten. fig då detta svar:
"Oscar (Byggmax)
19 mars 2024 15:16 CET
Hej, vi kommer inte kunna skicka produkten till dig som gåva enbart för att fraktkostnaden är så pass hög.
Jag förstår att du inte vill beställa produkten när priset blir som detta, men vi har inte möjlighet att ge bort produkter, och framför allt inte bara för att.
I detta fallet får du tyvärr nöja dig med att beställa produkten någon annanstans, betala för frakten eller hämta produkten i en butik som har produkten i lager.
Med vänlig hälsning,
Oscar
Byggmax"
Ett ganska rimligt svar kan jag tycka. Att butiken inte vill ge bort sin vara för att de råkar ha fel på en siffra på sin hemsida tycker jag inte är konstigt.
Hur mycket frihet personen som svarar på mailen har att göra något åt det faktiska problemet är ju inte heller säkert.
Är det något som gör att du vill köpa den just från byggmax? Annars förstår jag inte riktigt att du orkar lägga så mycket tid på det om jag ska vara ärlig. Personligen hade jag nog (kanske) dragit iväg ett meddelande till supporten (om det är rimligt enkelt att göra, hade vägrat om man måste ta det via någon chatt eller AI-bot eller liknande) om att de har något galet med fraktberäkningen och sedan beställt min pryl från annan butik.
I rimlighetens namn är det här inte så mycket mer upprörande än att tryckfelsnisse kan komma fram i ett reklamblad eller liknande. Kanske aningen mer oroväckande eftersom en kund ju potentiellt skulle kunna råka klicka sig vidare och faktiskt köpa prylen för 50kr + 1900 i frakt, men inte mer än så.
Hur mycket frihet personen som svarar på mailen har att göra något åt det faktiska problemet är ju inte heller säkert.
Är det något som gör att du vill köpa den just från byggmax? Annars förstår jag inte riktigt att du orkar lägga så mycket tid på det om jag ska vara ärlig. Personligen hade jag nog (kanske) dragit iväg ett meddelande till supporten (om det är rimligt enkelt att göra, hade vägrat om man måste ta det via någon chatt eller AI-bot eller liknande) om att de har något galet med fraktberäkningen och sedan beställt min pryl från annan butik.
I rimlighetens namn är det här inte så mycket mer upprörande än att tryckfelsnisse kan komma fram i ett reklamblad eller liknande. Kanske aningen mer oroväckande eftersom en kund ju potentiellt skulle kunna råka klicka sig vidare och faktiskt köpa prylen för 50kr + 1900 i frakt, men inte mer än så.
Det är ju ett uppenbart fel (såvida inte TS har valt expressbudning av prylen en lördag kväll), så personen i kundtjänst hade (oavsett befogenheter) kunnat inse problemet istället för att bara konstatera att det är det priset som står och nänvisa till nån annan butik. Det är inte så man bygger kundrelationer.
Men efter att ha läst andra trådar om Byggmax förfall så inser jag att dom inte vill ha några kunder.
Men efter att ha läst andra trådar om Byggmax förfall så inser jag att dom inte vill ha några kunder.
useless skrev:
Vi läser in svaret från byggmax väldigt olika kan jag konstatera. Var får du det ifrån att byggmax tycker att priset är okej? Jag tycker att personen både inser att det är felaktigt:useless skrev:
Det är ju ett uppenbart fel (såvida inte TS har valt expressbudning av prylen en lördag kväll), så personen i kundtjänst hade (oavsett befogenheter) kunnat inse problemet istället för att bara konstatera att det är det priset som står och nänvisa till nån annan butik. Det är inte så man bygger kundrelationer.
Men efter att ha läst andra trådar om Byggmax förfall så inser jag att dom inte vill ha några kunder.
och påtalar att det ska undersökas varför det är så:
Kunden hänvisas sedan till hur den kan undvika att betala den frakt som felaktigt beräknas:
och vid ett senare tillfälle även påpekandet om att det går utmärkt att handla även i andra butiker:
Fraktberäkningen är väldigt konstig hos byggmax.
vi fann ut att om vi la två olika beställningar betalade vi totalt 500kr för frakt, kontra att allt låg i samma beställning då kostade frakten 1300.
materialet kom på samma bil.
vi fann ut att om vi la två olika beställningar betalade vi totalt 500kr för frakt, kontra att allt låg i samma beställning då kostade frakten 1300.
materialet kom på samma bil.
Håller de på att göra om hela systemet, eller?
Har tidigare upplevt exakt detta fenomen. Helt obegripliga fraktpriser (även vid uthämtning i butik) som varierar högt och lågt beroende på artikel. Men nu ser det mer enhetligt ut.
Har tidigare upplevt exakt detta fenomen. Helt obegripliga fraktpriser (även vid uthämtning i butik) som varierar högt och lågt beroende på artikel. Men nu ser det mer enhetligt ut.
Problemet är väl att man som kund kontaktar ett företags kundtjänst just för att det uppstått ett problem som behöver lösas och som kräver företagets medverkan. Då vill man inte höra några ursäkter att problemet inte går att lösa för att personen i fråga inte har rätt befogenheter internt. Rätt svar i en sådan sitation är att man skickar vidare ärendet till någon som har rätt befogenhet att lösa problemet.D David__11 skrev:
Redigerat:
Jag gjorde allt du skriver oxå eftersom det tog sin lilla tid att få svar. Dessutom pratade jag med personal på min lokala byggmaxbutik och fick bekräftat det inte var ngn engångshistoria, då killen själv beställt ett fönster och blev rejält överraskad av frakten...tveksamt skrev:
Ett ganska rimligt svar kan jag tycka. Att butiken inte vill ge bort sin vara för att de råkar ha fel på en siffra på sin hemsida tycker jag inte är konstigt.
Hur mycket frihet personen som svarar på mailen har att göra något åt det faktiska problemet är ju inte heller säkert.
Är det något som gör att du vill köpa den just från byggmax? Annars förstår jag inte riktigt att du orkar lägga så mycket tid på det om jag ska vara ärlig. Personligen hade jag nog (kanske) dragit iväg ett meddelande till supporten (om det är rimligt enkelt att göra, hade vägrat om man måste ta det via någon chatt eller AI-bot eller liknande) om att de har något galet med fraktberäkningen och sedan beställt min pryl från annan butik.
I rimlighetens namn är det här inte så mycket mer upprörande än att tryckfelsnisse kan komma fram i ett reklamblad eller liknande. Kanske aningen mer oroväckande eftersom en kund ju potentiellt skulle kunna råka klicka sig vidare och faktiskt köpa prylen för 50kr + 1900 i frakt, men inte mer än så.