Till sommarvattnet i vår stuga har vi en gammal huvudkran. Den sitter så illa till att den är svår att byta komplett. Bröstet går att skruva bort som syns på bilden. Problemet är att vredet går så trögt att det är svårt att stänga kranen. Jag har måst lägga emellan två planbrickor för att käglan skall nå ned och täta. Är det någon som vet hur man grejar vredet så att det går lätt att stänga kranen?
Mvh
Roffejen
Mvh
Roffejen
Du får t bort kringlan, ta bort sexkantmuttern, där under kan det vara en bricka och en fjäder, inte säker med fjädern, det är en packbox av något materiel som är mellan axeln och innanför sexkantsmuttern som kan vara trög att övervinna. Sen vrida med en skiftnyckel på axeln mot stängning. Då kommer allt att komma ut mot ventilsidan. Kan vara riktigt trögt att vrida, kanske vrida fram och tillbaka Gör det först det och fota och kom tillbaka
Tack så länge. Jag måste vänta tills hösten då vi stänger av vattnet i pumphuset eftersom det är stugans huvudkran. Är det någon som vet om det går att köpa ett nytt kranbröst? Gängans diameter som syns på bilden är ungefär 30 mm..J jonaserik skrev:Du får t bort kringlan, ta bort sexkantmuttern, där under kan det vara en bricka och en fjäder, inte säker med fjädern, det är en packbox av något materiel som är mellan axeln och innanför sexkantsmuttern som kan vara trög att övervinna. Sen vrida med en skiftnyckel på axeln mot stängning. Då kommer allt att komma ut mot ventilsidan. Kan vara riktigt trögt att vrida, kanske vrida fram och tillbaka Gör det först det och fota och kom tillbaka
Roffejen
Tror inte det går, men efter lite smörja silikon och linda lin som en korv och peta ner mellan axeln och bröstet, samt ha på tätpasta på linet, så går axeln lätt. Det är en packning som är fäst med en bricka och mutter som ska täta mot ett säte i ventilen..Går kanske att göra en själv om man är noga att klippa till en gummiduk ca 2 - 3 tjock
Klicka här för att svara

