Vår slamavskiljare blev tömd 10/8 så idag tänkte jag inspektera den och skicka rapport Till Baga som man skall. Tittar ner i slamavskiljaren och vad man skall fylla i rapporten. Är det för mycket slam I kammaren för inlopp, andra kamaren eller pumpbrunnen? Jag kommer bifoga bilder för jag kan inte själv avgöra det för rapporten eller om jag behöver göra någon åtgärd? Avloppet är från 2011 då huset är byggt. Om åtgärder behövs vad skall jag då tänka på och eventuellt åtgärda? Vad jag förstår får det vara lite flytslam I andra kammaren? Tidigare då tekniker varit från Baga och inspekterat har han noterat att när han startar rökbomb I brunnen så kommer ingen rök på ventilation på taket och det måste åtgärdas. Kan det vara del av problem med avloppet om det är problem?
Det måste finnas ventilation , är det separat ventrör eller är det samma som luftning av avloppet hur är fallet från huset till brunnen , mycket eller litet , ska rinna ut allt från rören , inget ska stå kvar
@Liteavvarje ventilation men hur får jag reda på om det är samma som lutning av avlopp eller separat? Försökt se ritningar på huset men blir ej klok. Från hus till brunn är det lite fall enligt ögonmått men hur verifiera? Av bifogade bilder ser det ok ut eller ser något uppenbart fel ut i själva brunnen?
Det som går att kolla lite är , spola på toa och lyssna om det plaskar i ventilationsröret , kanske det kan kännas eller ses på taket , ( då måste man vara där ) det brukar bli en liten puff ut på taket , Fall från huset om det inte är för långt , en liten bit toapapper i stolen och spola normalt , då ska papperet kom till brunnen , annars svårt att bestämma , plaströr halkar det lätt i , ca 2 cm fall per meter räcker
Vi har spolat I både 2 toaletter nere och 1 uppe och det plaskar och kommer ut i avloppet efter en stund. Håller man papper ovanför ventilationsrör på taket och spolar på alla toaletter verkar det som att de nedre toaletterna genererar lite blåst på pappret ovanför ventilation men osäker med toan på övervåningen. Nu dock 1 konstaterande extra och fråga.
Borde det vara så mkt slam i någon av kammarna då slamtömning gjordes i Onsdags? Borde det inte ha tömts och nästan vara noll?
När vi testade pump för avloppet kom inget testvatten och frågan är varför, filterstrumpa var igensatt men då vi sköljde igenom med vattenslang kom det i teströret.
Just nu skulle det vara skönt ha helt sluten behållare och bara tömma ofta.
Efter tömning brukar det vara tomt i burkarna , i våran burk 3 m3 är det tomt och fylls skata upp under ett par dagar , innan det går ut i infiltrationen
Att det inte pyser lite på övervåningen är nog ok , men gör det nere , är bra , men i övrigt säga var något fel är svårt , det måste nog till någon eller några som har en likadan anläggning och erfarenhet av dito
@Liteavvarje ventilation men hur får jag reda på om det är samma som lutning av avlopp eller separat? Försökt se ritningar på huset men blir ej klok. Från hus till brunn är det lite fall enligt ögonmått men hur verifiera? Av bifogade bilder ser det ok ut eller ser något uppenbart fel ut i själva brunnen?
Baga använder samma ventilation som till huset dvs luftnibg via husets (vanligast med huv på taket). Markbädden tillförs syre med två luftningsrör som sticker upp ur marken där. Baga brukar skicka ut rökgaspatroner med tillsammans med filtrerat rumpa, pH stickor, doserslang, egenkontrollprotokokoll ifall man har supportavtal och gör egenkontrollen själv. Har h avverkat två nivågivare(garanti) , en larmlampa(led numera) samt en suglans för flockningsmedel och en motorkondensator(sitter under locket på slampumpen). Köpte kondensator på Elfa.
Har haft problem med långa pump tider från och till nästan från då vi installeradeverket 2011,troligen dålig kondensator redan då.
Bifogar bild från vårt Baga Easy innan slamtömning. Samt på trasig kondensator på pumpen.
Jag har en Baga bav 250 pump som inte vill gå. Hur mycket våld fick du använda för att få av toppen på din för att komma åt kondingen?
Hur gick det med packningen. Körde du med samma eller fick du sätta dit en ny efter att du hade öppnat?
Jag har en Baga bav 250 pump som inte vill gå. Hur mycket våld fick du använda för att få av toppen på din för att komma åt kondingen?
Hur gick det med packningen. Körde du med samma eller fick du sätta dit en ny efter att du hade öppnat?
Hej. Inget våld alls. Bara lossa skruvarna i toppen och ta loss. Återanvände samma packning.
Hej. Inget våld alls. Bara lossa skruvarna i toppen och ta loss. Återanvände samma packning.
Hej Hänger på med en fråga. Har också baga easy och får larm om lång pumptid ständigt. Gör då rent filtret så funkar det i 1-7 dygn sedan lång pumptid igen. Förmodar att trasig konding ger larmet hela tiden oavsett filtrets renhet eller?
Hej Hänger på med en fråga. Har också baga easy och får larm om lång pumptid ständigt. Gör då rent filtret så funkar det i 1-7 dygn sedan lång pumptid igen. Förmodar att trasig konding ger larmet hela tiden oavsett filtrets renhet eller?
Har du fått någon ordning på det här? Jag har samma problem nämligen.
För oss hjälpte det att byta kondning. Finns billiga på Clasohlson. Bara att skruva loss toppen på pumpen där.handtaget är och byta.
Annars kan det bero på att man har för mjukt vatten.Ta i så fall vattenprov på dricksvattnet.
i så fall kan man tömma en 20 kg säck med trädgårdskalk i inloppscylindern efter varje slamtömning sade supporten. Då fungerar flockningen bättre och flytslammet försvinner.
Har du fått någon ordning på det här? Jag har samma problem nämligen.
Har inte varit så aktiv här.
Jag hade för dålig ventilation till min slamtank. Typ ingen alls då det troligen finns en sättning någonstans på ledningen som är lång så att ett vattenlås bildas.
Monterade ett 110mm ventilationsrör direkt i slamtanken och nu fungerar det mycket bättre.
Jag har en biotank efter. Fick problem med lång pumptid returpump också. Det visade sig vara en trasig returpump som jag bytte.