B
BTH: Har ett calldiusfilter som backspolar var tredje dag med kaliumpermanganat,för att ta bort järn, det sista är vattnet lite gulaktigt, förstår inte problemet vad det kan vara för fel. Bytte massa för två årsen.
0 svar · 442 läst
C
chraster: Tack för svar . Verkar ha löst tillfälligt genom att sno ett gummiband runt så den ligger tillsammans med oringen . Verkar som det hjälpte . Har både rengjort o smort med diskmedel innan men nu verkar de som sagt som de håller .
2 svar · 918 läst
·
D
Daniel 109: Tack för återkopplingen.
14 svar · 2,1k läst
·
J
Jameson: Passar på att göra en liten uppdatering här då vi nyligen gjort en ny dricksvattenanalys här. Resultaten såg riktigt bra ut så kan fortsatt rekommendera ovanstående filter.
10 svar · 6,3k läst
J
jonaserik: Ta in en röris som ordnar till det med avstängare på rören nerifrån och sätter in en anslutning för diskmaskinen samtidigt. Nu är det en liiiten läcka på den vänstra kopplingen och det är inte bra, ser ut som en gammal ballofixavstängare, men rör den inte.
1 svar · 727 läst
·
M
martinradbo: Man gör både och. Dels isolera rören, och runt vattenmätaren hade jag byggt en enkel låda som jag isolerat på insidan. Sen värmekabel också så klart med termostat. Isoleringen minskar risken för frysning då det blir riktigt kallt, och drar så klart ner elförbrukningen en hel del också. Även om det inte är speciellt hög från början heller.
9 svar · 3,5k läst
B
bengansoro24: Vi väntar på en ny diskmaskin om några dagar. Elgiganten kräver att vi måsta kolla, skruva på avstängningarna innan så inget läckage föreligger. Tror jag behöver kontakta hyresvärden och be dom gå igenom kopplingarna. Tar tacksamt emot råd och tips i frågan. Jag prov-vred lite på den högra kopplingen, fram och tillbaks. Då kom en minimal droppe från den, men ingen droppe efter
0 svar · 687 läst
·
J
jonaserik: Kan du få självfall så ä det bäst, det var ett badrum som kom till, blir nog bara dusch och inget badkar. Med badkar så blir det ett häftigt flöde och rensar upp i rören om dom ligger på gränsen på fallet. En dusch blir det inte så mycket vatten från. En toa som inte är snålspolande har även den en hel del vatten som knuffar på. En del toa går att trimma upp nivån i tanken
14 svar · 1,8k läst
·
U
uabtorw: Hej. Tack för svar. Får fundera vidare, men bra tips att mäta...
3 svar · 630 läst
·
B
berraX: [citat] Jag tror att det är avsaknad av tätskikt som rörmokaren menar.
4 svar · 841 läst
Krilleman
Krilleman: Finns det plats så kan du ju köpa två kulventiler med lekande mutter istället för halvkoppling. Denna kulventil har RSK 8547092. Du behöver då också två förminskingar 15x10 med RSK 1945179. Följ monteringsavnisningen: https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/633257_Vatette_Klamringskoppling.pdf [bild] [bild]
5 svar · 1,3k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Ja, det är samma modell!
7 svar · 1,4k läst
·
E
elch0ck: [citat] Jo klokoppligen känns bra till ändamålet. Är väl ventilen som jag vill byta samt ”påsticket ” av vattenslangen. Tanken är att köra 3/4” slang.
2 svar · 520 läst
·
J
JoakimG: Hade exakt samma problem i helgen. Pipnippeln gick av. Köpte skruvutdragare på biltema Artnr. 19-2257 för 49kr och då lossnade resterna i gängorna direkt. Fick tyvärr svaret att fm Mattson inte längre skickar delar då felet har åtgärdats för mer än tio år sedan. Köpte istället ny nippel från hornbach, Art. 10639685. [bild] [bild]
3 svar · 7,5k läst
·
D
Daniel 109: Vissa blandare är bättre än andra på att hantera det. Tex den här anges vara bra på att hantera tryckvariationer. https://rorfokus.se/produkt/duschblandare-gustavsberg-estetic-med-duschanslutning-upp-och-ned-krom-160-cc/
4 svar · 1,9k läst
M
Mikael K.: [citat] Faktum är att det inte är klart ännu. Brunnen grävdes och dubbla rör nedgrävda in i huset. Ett för vatten och ett för el. Brunnen har varit klar i över 2 år men sedan har vi inte kopplat in. Har prioriterat andra projekt. Vet fortfarande inte riktigt hur vi ska göra. Typ 15 meter kabel ger en jäkla kabelarea...
4 svar · 5,6k läst
J
jonaserik: Kan vara att vattnet kommer in på en högre nivå, inget som går att säga något om, bara gissningar. Du har en ejektor vet på vilken nivå den sitter, den ska vara ca 3 meter från botten för att inte suga in skit. Eftersom det inte är så djupt, så är det nog ingen 11 metersbit under ejektorn, men det vet jag inget om. Det är för att inte pumpen ska kunna suga luft och tappa vattnet.
6 svar · 2,1k läst
·
björnuf
björnuf: [citat] Ok antagligen är det konring för mutter är större än vanlig både i fattning, gänga, o storlek för röret är större, än vanlig klämringskoppling 12 mm
2 svar · 461 läst
I
Iho: Tack så mycket för utförligt svar!👍 [citat]
2 svar · 1,4k läst
·
J
jonaserik: Prova först att öka på med + starten följer efter Tappa med en kran och höj, stäng kranen och se när den stoppar, bara göra så ett par gånger och se när den startar. Ingen månresa, det kan inte hända något. När du är nöjd på med locket och somna om.
14 svar · 2,5k läst
·
T
tergo: det finns tror tex. att hornbach har om jag inte minns fel https://www.bauhaus.se/vvs/vvs-installation/anslutningsslangar
1 svar · 679 läst
yonna
yonna: Villa på Österlen. HoH på väggen i teknikrummet. Har funkat bra. Kompletterar ändå diskmaskinen med sköljmedel.
5 svar · 831 läst
F
Fredeg: Supergammal tråd, men testar. Jag står nu inför samma. Vi har köpt en ny tvättmaskin och en ny tvätt/tork som skall till samma blandare. Hur löste det sig?
8 svar · 23,4k läst
·
C
cpalm: Kan finnas specifika anvisningar för spilledning i monteringsanvisningen för säkerhetsventil/VVB, typ material, max längd och antal böjar osv. Men poängen är väl att man måste kunna se om det droppar, man måste undvika risken för att det av någon anledning blir stopp, det skall inte kunna stå vatten i ledningen och den skall mynna där vattnet inte kan göra skada. Sunt förnuft
2 svar · 3,1k läst
·
G
grolle05: [citat] Var tyvärr inte med
18 svar · 2,0k läst
K
KPV9: [citat] Anläggningen är 5 år gammal. Problemet har uppstått för ca 3 månader sen och problemet blir vanligare o vanligare.. Blandventilen verkar sitta fast, hur hårt vågat man vrida?
2 svar · 675 läst
Alfredo
Alfredo: [citat] Kraftfulla ord! Vilken lag syftar du på?
57 svar · 25,6k läst
·
F
frasse1972: Vi har en villavagn sår dom tidiga ägarna haft den kopplad mitt under vagnen. Så mesar jag skarvsladd och kopplingar. Dom har krupit under när vattnet kopplats in respektive ut då det inte är något vinternatten på campingen. Vad jag förstår så är det totalt förbjudet att ha en varmvattenberedaren liggandes under vagnen. Nu till min fråga. Tänkte att den ska få stå i någon typ av
0 svar · 773 läst
J
jonaserik: Har kommuns dragit fram vatten till dig och avloppet är med självfall, ingen pump då och det är färdigt vid gatan/vägen. Normalt är det det koppling och propp av metall på slutändan och inte en plasthuv, det får inte kunna komma in skitvatten i slangen, huven är inte tätt. Så den kan vara till annat. Avloppet med självfall slutar med 110 rör och med en propp i och vilket djup vet
26 svar · 3,8k läst
·
G
Gandalfen: [citat] Var på viden och tog bort en koppling på den jag misstänkte kunde vara avluftningen. Och det är helt klart avluftningen till avloppet. Skall upp på raket och se varför den verkar tät. Kanske något som byggt bo?
6 svar · 1,2k läst
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.