Hej,

Vi har höga värden av järn och mangan samt mycket hårt vatten (22 på skalan). Ibland viss "fislukt" och allt som ofta ljusgult vatten (järn).

Har kollat på nätet efter filter samt varit i kontakt med ett par firmor (Europe vattenrening AB och Alfa vattenfilter AB).

Priser Europe
Mot järn filtet M10, manuellt 16 500 kr
Avhärdningsfilter 9866 kr

Priser Alfa
Järnfilter JA10 12700 kr
Avhärdningsfilter S25 12700 kr

Någon med erfarenhetet av dessa filter eller från någon annan?

Om det är någon som säljer filter och läser detta och har något annat att erbjuda kontakta gärna mig.

Hej.

Vi köpte precis från Europe Vattenrening AB har dock inte installerat det. Men ett tips är att du kan söka bidrag från kommunen. Vi fick så att dom betalade hälften, alltså 6000:-. Kanske olika i olika kommuner men det är värt att kolla upp. Sen ska du inte ha det manuella filtret utan det med automatisk spolning. Om du väljer det manuella får du spola själv typ två gånger i veckan.

Om det handlar om filter för permanentboende skulle jag satsa på kvalitet och på en firma som varit i branchen länge. Har du egen brunn och ligger utanför ett område där kommunalt vatten kan komma att dras fram inom överskådlig framtid är filtret en investering du ska se på lång sikt. Den dag du säljer huset har du igen pengarna. Det är också skönt att ha ett filter som du känner att du kan lita på och som inte krångalr.
Det verkar finnas rätt många lycksökare och dagsländor i vattenfilterbranchen.
Jag hade tidigare ett filter från Aquaexpert. Jag hade ett riktigt "skitvatten" med extremt höga halter av järn, mangan och humus. Som grädde på moset var vattentrycket från den gemensamma brunn som jag fick vattnet från väldigt lågt, så det var en del meck med att få till backspolningen. Trots de dåliga förutsättningarna fick vi filtret att fungera bra för ett normalhushåll. Aquaexpert var alltid hjälpsamma när jag hade problem och var också hemma hos mig vid ett tillfälle för att se över filtret och vad som kunde göras för att förbättra dess funktion trots att det var en lokal rörfirma som installerat anläggningen.
Nu har jag en egen borrad brunn med bra vatten och har sålt filtret vilket inte var något problem eftersom deras filter verkar ha ett bra rykte.
Nej, jag jobbar inte på Aquaexpert ;-)

Det är inte lätt att vara konsument inte...

Pratade precis med Aquaexperten och dom kändes mycket profsiga. Han pratade om dimensionering och hyr mycket vatten filtret ska klara för att inte tappa tryck etc. Priset slutade på ca 50000 för filteranläggning och ev. 12000 kr för en ny hydropress.

Höll på att tappa hakan.

Pratade sedan med Europe vattenrening och frågade om hur stört flöde deras pump var dimensionerad för, var i princip detsamma.

Driftpris, service och beräknad livslängd skiljer sig markant, i princip obegränsad för båda. Så frågan är då europe för 30000 kr + 4000 för större hydropress eller aquaexperten för 50000 kr + 12000 kr för hydropress.

Skillnad?

Europe tillverkar själv och Aquaexperten är återförsäljare, kan det vara anledningen till prisskillnaden eller är Europe av sämre kvalité?

Våda företgen har funnits länge och båda är Solida.

Inte lätt inte.

Menar hydrofor och inte hydropress.

Jag har kört europe filter i 3-4 år nu, är mycket nöjd med filtret samt supporten från dem, det känns som att de vet vad de hålller på med.

Är det glasfiberfilter du har fått pris p från Aqua Expert? De tillverkar alla sina egna filter och hydroforer i rostfritt. Det kan motivera mellanskillnaden.

Den anläggning jag hade var helt i rostfritt och det är Aquaexperts egen tillverkning. Göingefilter för att ta bort järn och mangan samt ett kolfilter med aktivt kol för att ta bort humus. Jag har för mig att Aquaexpert också är återförsäljare för vissa typer av filter.
Det som jag tror är viktigt att kolla vid filter för järn är hur backspolningen är gjord. Jag tror inte på de som säger att de kan göra ett filter för att ta bort järn och mangan utan backspolning efter att ha sett hur det ser ut i filtret före och efter backspolning.
Göingefiltret och kolfiltret var lätt att serva när man behövde byta filtermassa och kol. Det är i princip bara att lossa ett par rörkopplingar och lossa ett lock. Med en grovdammsugare som klarar vatten var det enkelt att suga upp den gamla massan.

Jag ska lusläsa offerterna senare i kväll när barnen sover. Gör en sammanställning och presenterat svaret här

Såg nu att du hade skrivit manuellt, jag skulle verkligen rekommendera att köpa med automatisk backspolning, vet iofs inte hur du fungerar men jag personligen skulle ha svårt att komma ihåg och framförallt få backspolningen gjord, nu kör mitt filter backspolning var 48h kl. 02:00, alltså har jag välfiltrerat och fräscht vatten på morgonen. Det kostar en del men det är en engångskostnad .

Håller med. Kosta på automatik oavsett fabrikat.
Metoden att fälla ut järn/mangan genom syresättning är inget unikt. Här är nog de flesta tillverkare lika. Metoden har använts i vattenverk sedan början av 1900-talet. Man lät helt enkelt vattnet ståla ut fritt i luften och ned i en bassäng med en botten av sand. Det renade vattnet tappades ur bassängen i botten under sanden.
Det som verkar skilja är backspolning eller inte. Jag kan som jag skrev tidigare inte se hur man kan klara sig utan backspolning eftersom det utfällda järnet ganska snabbt bygger upp en hinna i toppen på filtermassan som snart växer sig tjock och klumpar ihop massan.
I filtermassan ingår ofta kalk för att höja pH på vattnet. Detta underlätta utfällning av järn/mangan. Olika råvatten kräver olika mäng/typ av kalk för att ge ett optimalt resultat.
En sak som jag upplevede var bra med Göingefiltret var att vattnet först kom in i filtret efter luftaren. I hydroforen fanns bara renat vatten. Vattnet cirkulerade sedan runt mellan filter och hydrofor för optimal rening.
Det är som sagt inte lätt att veta vad man ska välja. Tyvärr tar det ju ett tag innan man ser hur bra filtret verkligen fungerar. Min erfarenhet är att försämringen kommer långsamt över tid. Det var så jag såg att kapaciteten i min backspolning inte var tillräcklig.

• Gilla
JoMan
  • Laddar…
Ändrar mig igen, det är hydropress jag har, en röd "bomb" som jag kallar den för. Blur självklart automatisk backspolning.

Aqua är i rostfritt material och Europes produkter är rostfritt + komposit/plast.

Enligt flödesprotokollet är behovet 26,6 liter/minut. Kapaciteten är beräknad på två duschar, tre tvättställ och ett kök. Max flöde är 40 liter/minut. Det troligaste är en dusch och en blandare åt gången och ibland kanske två duschar och en blandare?

Aquas klarar 30 liter/minut och europe 22 liter/minut.

Aquas sitter före hydropressen och Europe efter hydropressen. Europe säger att det blir ett jämnare flöde i filtret och man klarar sig därför med ett mindre filter. Dom anser sig att man klarar sig gott och väl på 22 liter/minuten.

Skall även tillägga att Aqua har två åra återköp om man inte är nöjd (kanske därför dom är dyrare).

Fördelar/nackdelar/erfareheter av att ha filter före respektive efter hydropressen? Det lutar just nu åt Europes lösning.

P
Kan också rekomendera automatisk backspolning.
Jag köpte en Waterboss 700 av jms-vattenrening.se och den backspolar inte bara på tid utan på förbrukad volym så det spolar inte ionödan. Den har visst nån maxgräns i tid också.
Att jag valde just dom var dom enda som kunde tänka sig att komma och titta och sen rekomendera ett filter då jag precis som TS tycker det var en djungel. Tycker inte att det blev någon merkostnad av det. Priset blev detsamma som andra hade på "postorder". Vi hade stenhårt vatten som TS + lite järn och dyligt och är vi kopplade in filtret fick lite väl mjukvatten så det blev några fällningar från kopparrören (det var nåt kemisk) så frun blonderade hår blev grönt av dessa kommarfällningar. :) Så vi fick blanda in lite råvatten. Och igen så var jms så vänliga att dom kom och hjälpte till. Inte många "postorderföretag" skulle gjort det. Nu var detta återförsäljare i Skåne men dom finns i Sthlm som TS.

Edit
Hade aldrig tänkt på detta med max flöde men jag googlade fram det och det var visst 45L/min... Någon som vet hur man ska räkna?
Kan säga också att filtret klarar sig på otroligt lite salt och vatten. Och backsspolningen går på 20minuter...
Sitter också efter hydropressen och ska ha minimum 2kg tryck

Redigerat:
Nu har jag kollat igenom offerterna från Aqua Expert och Europe vattenrening.

Europe vattenrening

Järn, mangan, svavelväte
Automatisk backspolning, 20 L minuten.
Material: plast, rostfria flexslangar.
Genomströmning 22L/ min.
Monteras efter hydropress.
Höjd 120 cm, diameter 31 cm

Pris: 21666 kr

+ patent som förhindrar att röret åker upp vid påfyllning av filtermassa.

Avhärdare
Material: plast, rostfria slangar
Automatisk backspolning
Höjd 113 cm

Pris 9866 kr
Volymstyrd backspolning 3000 kr

Hydropress

Material: plast
Volym 120 l
Höjd 113 cm

Pris: 3200 kr

Tot.pris 37732 kr

Aqua expert

Järn, mangan, svavelväte
Automatisk backspolning, 40 L minuten.
Material: rostfri
Genomströmning 30L/ min.
Monteras före hydropress (helst hydropress)
Höjd 170 cm

Pris: 32844 kr

Avhärdare
Material: plast
Automatisk backspolning
Höjd 150 cm

Pris 16000 kr
Volymstyrd backspolning ?

Hydrofor

Material: rostfri
Volym 300 l
Höjd 170 cm

Pris: 11890 kr

Tot.pris 62119 kr

Båda märkena kostar ca 200 kr/månaden i drift.

Fördel Europe, mindre utrymme, billigare.

Vi kommer nog till 99% sannolikhet välja Europe vattenrening om det inte framkommer några väldigt negativa saker om deras lösning.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.