Vatten & Avlopp
fantasilös: Väldigt sen uppdatering: problemet är löst (löstes redan mars 2021). Problemen orsakades av felaktig programvara i centralen, vilket gjorde att temperaturen på varmvattnet periodvis svajade rejält (mellan cirka 35 och 70 grader), och jag hade väl bara otur med timingen av mina tester hemma och avläsningar nere i centralen. Ny programvara i centralen gav stabil temperatur (alltid cirka 55
bergquist: Fått mycket hjälp under åren här så tacksam för alla svar jag får.
Snubben123: Blev en woods [citat] Köpte en sådan med erbjudandet. Blir kanon! Tack för alla tips!
Krilleman: Din gamla blandarinstallation finns det ju "fornlämningar" av. Markerat i grönt. Ser ut som 160cc med blandarstolpe, mellankoppling som avstängning, plus proppar. [bild] Den nya blandarinstallationen är prisolrör, markerat i rött. Men desto mer jag kikar på dina bilder, desto mer ser det ut som en klämring plus mutter på andra sidan kaklet mot blandaren. [bild]
JoakimU: Tack för synpunkter, fick inte ordning på det utan beställde högtrycksspolning av rören. Problemet var stopp/propp i röret fram till stammen i huset, x antal kronor senare funkar det perfekt!
chali405: [citat] Både Vola och Dornbracht använder sig av schell (länken) så borde ju rimligtvis inte vara billigt skräp?
jonaserik: Som man kan se, så är det inte en läcka i gänganslutningen, rost på ovansidan, troligtvis i svetsen på muffen. men bara fram med plåtsaxen och klipp upp skalet, rensa ur isoleringen. då syns direkt var läckan är.
jonaserik: I sådan fall att ev tömma slangar på vatten så ska det vara en vinterkoppling i hålet och inte dra någon slang långa vägar.
Demmpa: Han menar returventilen. En radiator bör fyllas via returen, på så sätt kommer det mesta av luften ut direkt.
SågspånPappspikEternit: Jo, de är dyra! Men det kanske går ihop sig ekonomiskt över tid, en hydrofor kan hålla mer än 50 år om den har bra kvalitet. En hydropress kommer inte i närheten av det. Om det skiljer mycket i tryck mellan tryckkärlet (hydrofor/hydropress) och tryckströmbrytaren, blir det pumpen och inte tryckkärlet som får upprätthålla vattentrycket när det blir lågt, mellan 1,8 och 2,5 kg i ditt
Krille17: [citat] Succé, lyckades med detta tips… tusen tack!!
longtimelurker: [citat] Har funderat på detta också. Känns konstigt att en nybyggd toalett som bara är 3 år gammal luktar på detta sätt. Och att det uppkommit nyligen. Jag tror att jag först märkte det under köldsmockan om det var i dec eller jan när det var -15 grader två veckor i rad. Jag funderar på om luftningsröret har en ispropp upptill som täpper till? Ska upp och klättra i helgen och
ådal: Påminner om Ifö concert ii? Är det en gammal pryl vi tittar på?
jonaserik: Kom lite emellan tidsmässigt men nu har jag hittat något. Men den här är bara i ett stycke och inte som den jag köpte en gång med 3 ytterliga nycklar. Den har enligt Dahl RSK 9164490 men finns inte i sortimentet pappersmässigt, när man söker på RSK, bara i kassan, det är bara 4 st stycken Dahl runt Stockholm + Trolhättan+ Borlänge som dom finns på hyllan enligt personal på Dahl.
paka8: [citat] Jag tog bort det igen nu och torkade rent extra noga denna gång och skruvade åt det lite hårdare. Det blev nog lite bättre, men det kommer fortfarande ut några droppar. Jag ska ta och införskaffa lite armaturfett och se om det hjälper. Det ska jag smörja gängorna med också då, inte bara o-ringen?
[old rusty]: [citat] Har du en infiltration som inte har någon annan luftning än via stammen till din din attefallare? I så fall måste du ha en öppen avluftning och den kommer lukta. Ligger vinden fel känner jag av vår och den sitter på taket 2.5 våningar upp.. Har du inte infiltration eller om infiltrationen har annan luftning: Sätt en vacuumventil på insidan. Antar det går väl sätta på
Demmpa: [citat] Ja. [citat] Ja, eller frysas med en rörfrys https://www.storent.se/se/catalog/products/category/126520/rorfrys-d45mm Jag hade troligen bytt hela ventilen istället för bara ventilinsatsen. Ventilinsats = ventilkägla+packbox.
Dan1891: För några år se'n drogs det nytt inkommande vatten i källaren genom gjuten vägg ca 1.5m under marknivå. I början rann det in en aning vatten där när det regnade kraftigt. Men det har runnit in mindre och mindre efter hand, tänker att genomföringen kanske tätas av sig själv, med jord som packas mer och mer i hålet i väggen? Vad säger ni som kan detta?
wildeside: Skulle satsa på gasol till värme, varmvatten och kyl/frys använda elen till micro, kaffebryggare och belysning m.m
Praxi: [citat] Tack för svaret, får kolla med pumptillverkarna vad som kan åstadkommas.
jonaserik: Går säkert, hur är det med fall från grannens brun, nivåskillnad. Kan du säga något om det. Det är då mellan infart och där utloppet är beläget längre ner.
mexitegel: Spännande. Då ska jag inte ge mig heller. Har inte lusläst standarderna men misstänker att det ligger en hund begraven här någonstans. Det borde rimligen inte vara så stor skillnad om båda uppfyller samma standarder.
ullet: Ikeas variant är visserligen bara 32 mm, men jag tycker det funkar bra ändå: https://www.ikea.com/se/sv/p/raennilen-vattenlas-med-flexibelt-roer-1-ho-20554532/
cpalm: [citat] Precis som en vilken varmvattenberedare som helst så får du en viss skiktning, dvs. det kommer varmt även om det ligger kallvatten i botten.
Civilpolisen: Jag skriver för bostadsrättens räkning. Vi har ett hus byggt 1965 med fem trapphus. I källaren är min bedömning att det finns två avlopp från varje lägenhet, så att säga. Köket och badrummet. Nyligen hade nån spolat ner nåt... oklart vad... och det blev stopp längs avloppet i källaren så vattnet rann ut i badrummet på första våningen när det spolades och duschades i
chali405: För de som hittar tråden i framtiden och vill ha en stabil lösning: jag rekommenderar: https://www.amazon.de/-/en/dp/B001IXW4DE?psc=1&ref=ppx_yo2ov_dt_b_product_details så jävla bra och smidigt för slätända.
kulle: Ja precis, har nog varit lite av min tanke också att den sätts igen om man inte har koll på den hela tiden och tar upp o rengör med jämna mellanrum.
Småfixren: [citat] 14,3 bars kontrolltryck. Detta blir intressant. Tack för din hjälp, det besparade mig myckrt