Då är det nog ändå rimligt... Hur jag än vrider och vänder på det är det mycket bättre än att röret gått isär och jag behövt panikbila eller panikgräva för att fixa... Men det åkte också upp ett par hack på priolistan!

Filma det. Jag använde Renoa, om dom finns där du bor. Dom filmar gratis. Gjorde det hos mig (55 år gammalt hus), använde dom sedan också för religning då det inte såg så roligt ut.

skall jag gissa så är det trädrötter som letat sig in i nån skarv som förorsakat stoppet.
Hade själv stopp avloppet intill källarväggen.
Bilade upp och konstaterade att det var rötter som letat sig in i den gamla rörskarven från 1946.
Så blev att ta bort resterna av tätningen, spola rent med högtryckstvätten och täta på nytt. Använde en innerslang och trasor samt gjöt in hela härligheten.
De gamla höganäsrören ser helt nya ut så dom byter jag inte ut.
Fortsatte rottrådar in längs röret in under plattan som också togs bort.

K katho75 skrev:
Filma det. Jag använde Renoa, om dom finns där du bor. Dom filmar gratis. Gjorde det hos mig (55 år gammalt hus), använde dom sedan också för religning då det inte såg så roligt ut.
Hur funkar det men relining av gamla betongrör? Det känns som ett stort riskmoment att något rör sig och sen sitter man i samma situation igen? Å andra sidan kanske det har rört sig klart efter 70 år...

Den andra frågan är om inkommande vatten kommer samma väg, i så fall måste jag ändå gräva... men tack för tipset, jag ska kolla på det!

GoC GoC skrev:
skall jag gissa så är det trädrötter som letat sig in i nån skarv som förorsakat stoppet.
Hade själv stopp avloppet intill källarväggen.
Bilade upp och konstaterade att det var rötter som letat sig in i den gamla rörskarven från 1946.
Så blev att ta bort resterna av tätningen, spola rent med högtryckstvätten och täta på nytt. Använde en innerslang och trasor samt gjöt in hela härligheten.
De gamla höganäsrören ser helt nya ut så dom byter jag inte ut.
Fortsatte rottrådar in längs röret in under plattan som också togs bort.
Jag gissar att du gissar rätt! Känns lite skumt att det skulle vara rötter så nära utanför huset. Det finns ingen växtlighet just där, men jag har ju ingen aning om hur det såg ut inna vi köpte huset för 12 år sedan... Det positiva är att om det inte faller fort nedåt precis under husväggen bör röret inte ligga mer än kanske 30 cm under marken just där... Vilket så klart också är ett problem med frysrisk (vilket var problemet förra gången det var stopp)

S
I Ingenjör Jesper skrev:
Hur funkar det men relining av gamla betongrör? Det känns som ett stort riskmoment att något rör sig och sen sitter man i samma situation igen? Å andra sidan kanske det har rört sig klart efter 70 år...

Den andra frågan är om inkommande vatten kommer samma väg, i så fall måste jag ändå gräva... men tack för tipset, jag ska kolla på det!
Relining är en panikåtgärd på rör som "absolut inte under några omständigheter kan bytas".

Därmed så byter du rören som är på utsidan för där kan man gräva...

• Gilla
Ingenjör Jesper
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.