Vatten & Avlopp
bergback: Om du inte har specifika behov av vattenrening så är hydropress att föredra. Billigare, mindre underhåll och större faktisk användningsvolym.
Dan_Johansson: Hej allihopa! Gnuggar på med renoveringen av tvättstugan, och nu börjar det bli dags att sätta våtrumsgips på ena sidan av varmvattenberedaren... Är det bara att stänga av vattnet, öppna den svarta ventilen och vänta? [bild] (Och eftersom jag inte motionerat ventilen var sjätte månad som det står på lappen, så antar jag att den sitter fast, och jag får lossa kopplingen mellan
Herr Okunnig: [citat] Brunnen ligger cirka 70 meter från älven, är ett borrhål på 43m och pumpen låg på cirka 17m. Har inte tagit vattenprov då jag först behöver installera en ny pump och för att den inte ska gå sönder även den lär jag väl spola brunnen först och främst.
Mjolnir: Hej, Ska installera en tryckstötsdämpare mellan tvättställsblandare (G3/8 flexslang) och vattenrör (12 mm ytterdiameter). Vill säkerställa att jag beställer rätt grejer och undrar om någon kan hjälpa mig? Är lite osäker på alla dessa märkningar och mått, med "G.., M.., DN.., R.. invändigt, utvändigt, tum, millimeter" och så vidare. Se bild, har jag tänkt rätt och har jag
nergal: Jag har en borrad brunn med förlängt rör där elkabeln går upp precis vid marken via ett gult kabelskyddsrör. Jag tänkte förlänga kabelskyddsröret dels för att skydda el-kabeln men även för att undvika att få mer vatten i röret. Jag behöver tips på hur jag kan förlänga skyddsröret utan att behöva köpa 10m kabelskyddsrör när jag bara behöver ~30cm. Helst vill jag även
Elutte: Håller på att bygga nytt badrum från start. Ytskikt kommer bli våtrumsmatta på vägg och golv. Jag undra vad bästa/ enklaste sättet att dra tappvattnet är? Ska vara till dusch/toa /handfat Min tanke är att jag matning är pex rir 16mm från pannrummet under krypgrunden upp i golvet i väggen i nya badrummet! Men sen? Bara dra ut genom väg och ta väggbrika och sedan gå med
Great: Hej! Jag funderar på o koppla ihop min dusch själv hemma. Kommer ut 2st vinklade g20 utvändig gänga från väggen. Ca 1m upp ska duschanslutningen sitta. Tänkte då sätta svarta kopparrör upp till adaptern eftersom blandaren är svart. Min fråga är då, bör man ta bort den svarta färgen på kopparrören eller pressar man rätt på? Kanske inte ens går o få i den i presskopplingen?
Skankyhank: [citat] Tack. Jo, de går nog att återanvända. Ett par nya klämringar bara alltså, det var ju smutt. Tack tack, ärende löst. ☺️
mikkonii: Tjena! Spinner vidare på denna tråden med ett par relaterade frågor! Är nämligen i en liknande situation, där jag ska justera in höjden på ett par golvbrunnar i dusch och bastu som en del av mitt källarprojekt. 1. Tog du fasta på rekommendationen att ha golvbrunnens ovansida 1-2 centimeter under färdig golvhöjd? 2. Är det egentligen samma sak som att gjuta till brunnens ovansida?
BirgitS: [citat] Man vill inte heller ha vattnet i skåpet utan det ska ju komma upp i resp. vara kvar i hon så tätt där torktumlaren är ansluten och sen att torktumlarslangen går upp i en böj ovanför botten på hon för att förhindra att vattnet går baklänges utan att det syns i hon.
Joasson: Taxi: 1000 kr (firman ligger ca 1 mil ifrån mig) Material: 6000 (x3 räknat) Timpeng: 1000kr/tim. (Gissar på 3 timmar men låt oss säga 8 timmar) Högt uppskattat tycker jag att 15,000 hade varit rimligt för arbetet. [citat]
Monisken: [citat] [citat] Bra fråga men när vi köpte huset 1990 fans det förhöjda värden enligt besiktningsman. Rekommendationerna var att ha fläkt på kontinuerligt. Minns inte varför…kanske beroende på vilken typ av mark huset är byggt på. Vi bor på lera..
Mach77777: Kompletterar denna tråd: Eftersom nån lyckades spola en toalett när jag höll på som bäst att tömma hydropressen slutade den sen att fylla på sig när jag fick ordning på pressen. Visade sig att vatten (?) som ruvat inne i pressen i antal år var rejält skitigt och hade satt igen toans inflöde. [bild] [bild] Så fick plocka av toans anslutning och visst ett litet filter där var
Krilleman: Dubbla inlägg av TS. Svara i andra tråden istället!
T68: Bytt. Funkar! ...läckaget som uppstod på avstängningskranen in till toastolen är ett nytt litet problem att ta tag i :-) [bild]
Dan1891: [citat] Det ser ju kanonbra ut! Bra jobbat!
Wadersss: Nu blev slangarna från blandaren för korta när jag ska koppla dom på kulventilerna. Finns de nått enkelt sätt att lösa detta ?
Manuel Orellana: [citat] Får lägga upp sen ej hemma. Men ja den är gammal och sliten. Vill helst av allt koppla allt under.
Krilleman: Beredaren är tyvärr helt kass. Bara kasta. Vad har du för mått mellan dessa rören, centrum centrum? Vid min gröna pil. Jag misstänker starkt att detta är 60mm. Ser ut som Vatette-vinklar där inne. Stämmer det? [bild]
Demmpa: 1, ja du kan stänga av vattnet utan att något tar skada. 2, finns flera olika styrdon för kulventil, sen finns även magnetventil. [bild] 3, kan vara bra att både stänga av vattnet samt bryta spänningen till pumpen.
Kardan79: [citat] Om ni är sugna på att tilläggsisolera, byta fönster eller vidta annan "klimatskärmsåtgärd" kan det löna sig, förutsatt att ni har rätt till bidrag för energieffektivisering av småhus (https://www.boverket.se/sv/bidrag--garantier/bidrag-for-energieffektivisering-i-smahus/). Om så inte är fallet instämmer jag i tidigare svar. [HEADING=2][/HEADING]
Stefan1972: Har du provat att demontera och återmontera på rätt sätt då? Att den kalvat lite snett betyder ju inte att den absolut inte går att använda igen. Med lite försiktighet och smörja kanske det går att få ihop det.
useless: [citat] Det verkar konstigt då Folksam är medlemmar i Svensk Försäkring som är en av de organisationer som står bakom Svensk Vatten. Enligt Säker vatten är det helt ok att lägga rör på insidan isoleringen i ytterväggar (även om det inte alltid är bästa lösningen). Du eller din handläggare har nog missförstått något... Det är också nödvändigt att installationerna utförs
AG A: [citat] Mpembaeffekten säger inte att varmt vatten fryser fortare än kallt. Utan den säger varmt vatten "under särskilda omständigheter", fryser fortare. Vilka omständigheter har dock inte lyckats klargöras. En sak kan vi nog iallafall säga. Att vatten i vanligt vattenrör inte tillhör en av dessa omständigheter.
Elsbth: Rören var svarta/grå/fläckiga innan. Plasten också ful (till höger).
Dublin: [citat] Med tanke på att inlägget är 16 år gammalt så får vi hoppas att det har löst sig vid det här laget 😉
Elsbth: [citat] Nu drog jag fram och tillbaka några gånger på båda, fick igång det. Pjuh!
BTH: Har ett calldiusfilter som backspolar var tredje dag med kaliumpermanganat,för att ta bort järn, det sista är vattnet lite gulaktigt, förstår inte problemet vad det kan vara för fel. Bytte massa för två årsen.
chraster: Tack för svar . Verkar ha löst tillfälligt genom att sno ett gummiband runt så den ligger tillsammans med oringen . Verkar som det hjälpte . Har både rengjort o smort med diskmedel innan men nu verkar de som sagt som de håller .