74 612 läst ·
55 svar
75k läst
55 svar
Vattenfilter, en djungel. Vad ska vi ha?
Jo jag har också tänkt på det, och ärligt talat har jag inte kollat upp det någonting eftersom allt har funkat. Och jag vet inte hur man skulle kunna räkna ut om det är luft inuti gummibälgen. Och jag har absolut ingen aning om hur man skulle kunna få bort det i så fall. :/
Fröberg skrev:Hej,
Vi har höga värden av järn och mangan samt mycket hårt vatten (22 på skalan). Ibland viss "fislukt" och allt som ofta ljusgult vatten (järn).
Har kollat på nätet efter filter samt varit i kontakt med ett par firmor (Europe vattenrening AB och Alfa vattenfilter AB).
Priser Europe
Mot järn filtet M10, manuellt 16 500 kr
Avhärdningsfilter 9866 kr
Priser Alfa
Järnfilter JA10 12700 kr
Avhärdningsfilter S25 12700 kr
Någon med erfarenhetet av dessa filter eller från någon annan?
Om det är någon som säljer filter och läser detta och har något annat att erbjuda kontakta gärna mig.
Vet inte om du har löst det än! men jag har några förslag.
Zynx skrev:Filtermassan är ihopgeggad och den hade för dålig kapacitet, den avhärdar inte längre etc.
Analysvärdena är desamma, dock har man ändrat från att rekommendera en hydropress och en microboss ii, till en hydrofor och watermax APQ med en RO full house. Det är en annan säljare än första gången och anläggningen är inte ens två år.
Våra värden är lägre än era förutom på Mangan som är något högre.
Du menar nog tvärt om va?
Du kan inte ha en Hydrofor som syresätter vattnet om du ska arbeta med ett inoniseringsfilter!!
Är i samma tankar nu som TS har ju 2st enklare filterhus nu typ björnfilter vill jag minnas de heter med bomullspatroner, har testat kolfilter med men tycker flödet blir för klent då.Färgen är ju rostfärgat men vet ej om det är från humus som jag läst lite om här eller renta av rost ifrån järnrören som finns sedan borrningen gjordes kanske på mitten av 70-talet gissningsvis.Problemet verkar vara mer påtagligt på våren innan tjälen släppt och mark är mättad av vatten från alla håll, kanske läcker in grundvatten alt. lågt vattenstånd så att slam sugs med ingen aning bara spekulationer.
Fick datan nyligen ifrån vattenanalysen och där är vattnet tjänligt både biologiskt och kemiskt samt en mkt låg järnhalt, färgtal.
Alltså på jakt efter filter som tar bort vad det nu än må vara, det rostaktiga helst med automatisk rening av filterdel, finns det några prisvärda samt är det värt det tror ni?
Lite data då..
hårdhet 1.3
ph 6.8
alkalinitet 28
nitrat >2.2
klorid 1.2
sulfat 2.5
järn 0.016
koppar 0.060
mangan >0.002
turbiditet 0.23
färgtal >5
Fick datan nyligen ifrån vattenanalysen och där är vattnet tjänligt både biologiskt och kemiskt samt en mkt låg järnhalt, färgtal.
Alltså på jakt efter filter som tar bort vad det nu än må vara, det rostaktiga helst med automatisk rening av filterdel, finns det några prisvärda samt är det värt det tror ni?
Lite data då..
hårdhet 1.3
ph 6.8
alkalinitet 28
nitrat >2.2
klorid 1.2
sulfat 2.5
järn 0.016
koppar 0.060
mangan >0.002
turbiditet 0.23
färgtal >5
Är analysen tagen efter filter? För du verkar inte haft något problem med vare sig järn, mangan, humus. Grumligheten (turbiditet) är ju också låg! Ingen färg???
Ett enkelt test om du misstänker humus eller järn. Låt vattnet stå i några dar, järn är tungt och faller till botten, humus förblir löst i vattnet och ser ut som äppeljuice.
Ett enkelt test om du misstänker humus eller järn. Låt vattnet stå i några dar, järn är tungt och faller till botten, humus förblir löst i vattnet och ser ut som äppeljuice.
Provet togs direkt ur kökskran efter filter enligt anvisning så värdena verkar ju bra men filtrena av bomull blir iaf rostfärgade kanske inte så mycket den här tiden utan värst innan tjälen gått ur vad jag har märkt dock inte i år pga varmare vinter/vår.Kanske är så att det slammas igen på våren innan tjälen går ur och nytt vatten kommer ner om borrhålet är i grus och ej i berg + att ledningar, vvb och hydropress har en hel del slamrester som kommer med vattenledning övrig tid i mindre mängder, ett filter som renar ifrån slammet som är självrengörande helst samt som klarar bra genomströmning kanske vore nått för alla andra värden verkar ju som nämnt redan låga?
Tänker mest för ledningar, blandare, div. maskiners skull.
Tänker mest för ledningar, blandare, div. maskiners skull.
Ph värdet är lågt vilket tyder på att det är ytvatten som kommer in. Då kan vattnet förändras beroende på tjälle eller mycket regn. Säkrast är att ta en analys när vattnet är dåligt. Humus renas enklast med kolfilter. Kolen bytes när den är mättad.
Det kan också vara det låga pH som påverkar ledningsnätet. Men då måste du ha väldigt mycket järnledningar, alternativt en stor hydrofortank utan beklädnad.
Det kan också vara det låga pH som påverkar ledningsnätet. Men då måste du ha väldigt mycket järnledningar, alternativt en stor hydrofortank utan beklädnad.
Redigerat:
Hej! Vill bara göra ett inlägg om vilket märke ni inte ska köpa. Köp inte från företaget Filtrena AB, de är i min mening ett oseriöst företag som inte tar ansvar för sina undermånliga produkter. Jag har två vattenfilter från dem och båda har orsakat omfattande vattenskador i mitt pannrum. Jag har lagt några bilder på min hemsida om någon vill se vad som kan hända med deras produkter, http://www.mickels.eu/Vattenfilter.htm
Filtrena är ett oserisöt företag som bara ser till sin egna ekonomiska vinning och tar inget som helst ansvar för sin produkter!
Filtrena är ett oserisöt företag som bara ser till sin egna ekonomiska vinning och tar inget som helst ansvar för sin produkter!
Hej, vet du om detta fortfarande finns kvar och kan du ge mer info om vad man kan begära från en kommun/hur man ansöker?H huggan skrev:Hej.
We just bought from Europe Vattenrening AB have not installed it, however. But one tip is that you can apply for a grant from the municipality. We got so that they paid half, that is 6000 SEK. Maybe different in different municipalities, but it's worth checking out. Then you should not have the manual filter, but the one with automatic flushing. If you choose the manual one, you have to flush yourself like twice a week.H huggan skrev:Hej.
Vi köpte precis från Europe Vattenrening AB har dock inte installerat det. Men ett tips är att du kan söka bidrag från kommunen. Vi fick så att dom betalade hälften, alltså 6000:-. Kanske olika i olika kommuner men det är värt att kolla upp. Sen ska du inte ha det manuella filtret utan det med automatisk spolning. Om du väljer det manuella får du spola själv typ två gånger i veckan.
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden