896 läst · 4 svar
896 läst
4 svar
Gammal gårdspump, fungerar endast om man ”fyller på” vatten i toppen.
Tjena!
Jag har en gårdspump på tomten till huset vi flyttat till. Fick höra från grannen att jag behövde fylla på vatten på ”toppen” av pumpen för att få den att fungera. Mycket riktigt så var det så. Fyller jag på någon liter så kan jag sedan få igång pumpen.
Fråga 1: Jag undrar hur jag åtgärdar detta? Jag misstänker att det är någon del i pumpen som måste bytas?
Fråga 2: om jag vill installera en elektrisk pump i stället (ej dränkpump, utan en sugande pump som placeras ovan mark) är det bara ta ett lagom stort hål i betonglocket, skicka ner en slang, täta mellan slang och rör och sen suga upp vatten? Har aldrig haft en sån här brunn tidigare. Är det liksom en ”bassäng” med vatten i botten eller hur fungerar detta?
Detta är ett gammalt fritidshusområde som vi flyttat till, där finns idag kommunalt VA. Detta är bara som vi ska ha och vattna med.
Tack på förhand
/Virke
Jag har en gårdspump på tomten till huset vi flyttat till. Fick höra från grannen att jag behövde fylla på vatten på ”toppen” av pumpen för att få den att fungera. Mycket riktigt så var det så. Fyller jag på någon liter så kan jag sedan få igång pumpen.
Fråga 1: Jag undrar hur jag åtgärdar detta? Jag misstänker att det är någon del i pumpen som måste bytas?
Fråga 2: om jag vill installera en elektrisk pump i stället (ej dränkpump, utan en sugande pump som placeras ovan mark) är det bara ta ett lagom stort hål i betonglocket, skicka ner en slang, täta mellan slang och rör och sen suga upp vatten? Har aldrig haft en sån här brunn tidigare. Är det liksom en ”bassäng” med vatten i botten eller hur fungerar detta?
Detta är ett gammalt fritidshusområde som vi flyttat till, där finns idag kommunalt VA. Detta är bara som vi ska ha och vattna med.
Tack på förhand
/Virke
Pumpen behöver packas om. Man får lyfta upp den för service.
Ja du kan borra ett hål för en sugslang.
Ja du kan borra ett hål för en sugslang.
Tack för snabbt svar! Hur tung är själva anordningen att lyfta? Antar att det beror på hur djup brunnen är..D Daniel 109 skrev:
Packa om en gammal gårdspump är det någonting en normalbegåvad rörläggare kan fixa eller behöver jag söka efter någon med specialkompetens?
Återigen tack för hjälpen! 😇
Det klarar en normalbegåvad oavsett profession. Det kan bli ganska långt och vingligt att lyfta pumpen. Några starka personer i oömma kläder rekommenderas.
Ställ en balja med vatten under och fyll på lite från den när du behöver. Enkelt och fungerar många år framöver.V Virke1992 skrev:
Liknande trådar
-
Gammal ventil, hur fungerar den?
Värmepumpar -
Gammal Panasonic LLVP fungerar... sådär. Bör jag byta eller reparera?
Värmepumpar -
Använda gammaldiskbänk, hitta vattenlås som fungerar
Vatten & Avlopp -
Trädgårdspump till brunn där gammal ejektorpump suttit?
Vatten & Avlopp -
Gammal trädgårdspump överhettar
El