Vatten & Avlopp
Krilleman: Du behöver liknande produkt i "mässingsutförande" för 160cc montage således. (Tänk på att mässing kan ha olika färgton hos olika tillverkare...) Gänga tätar du med lin+locher efter du har kapat den i rätt längd.
AG A: [citat] Men vad är befintlig budget menar du? Naturligtvis ska inte TS på något sätt betala mer pga att rörmokaren drog fel. Å andra sidan ser jag inte heller något orimligt att TS får betala för de timmar det tog/tar att dra det rätt. Oavsett om det tagit kortare eller längre tid att dra det fel. Han har väl knappast blivit direkt lidande pga felet. Jag kan bara inte förstå varför
fribygg: [citat] Det går att hyra rörål de få gånger man behöver.
jonaserik: Varför byta något som fungerar. bara i mitt och andras tycke, kapitalförstörning, behåll så mycket som möjligt. Sen gör du du vill.
fimpan: [citat] Japp. Kan också göra så. Ingen dålig ide alls. Jag frågar er som verkar veta bättre än jag :) Jag kan kapa upp osb-väggen och meka om röret. Har inte direkt funderat hur utloppet ska vara. Bara att jag behöver ett för vasken.
nb.: [citat] Ja, det finns ju grader i allt. Blir det läckage i en gjutjärnsstam från 1940-talet för att medlemmen har bytt handfat kan man givetvis inte hålla medlemmen ansvarig för det, men att tvärtom ha som utgångspunkt att allt ska vara nytt och följa dagens standard - ja, då gör man bäst i att bo i ett nybygge. I brf där jag ansvarade för fastighetsförvaltningen, byggår 1939,
Kaboj: [citat] Jag anlitade en rörmockare som hade med sig rätt ventil så jag vet inte vad den heter eller vart den är inköpt
Krilleman: Jag rekomenderar alltid att använda Falu-Expand i befintliga gjutjärnsmuffar. En mycket bättre produkt än en gumminippel. https://www.rskdatabasen.se/infodocs/DOS/DOS_96_3106247.pdf Skarva annars på ett rakt rör. Du kan ju alltid kapa ditt 75mm rör och montera en JET-koppling om du är orolig. https://www.rinkabyror.se/artikel/jet-b-koppling-klass-b-dn-75/ [bild] Kapa enligt grön
HantverksMannen: [citat] Allt är draget och klart och arbetet med själva stambytet är avslutat. Men det kan mycket väl vara så att rörarna har tänkt att det ska gjutas igen när de kopplat in vattnet till 2a vån. Däremot ville snickaren platta igen kanalen som han byggt där alla rör går upp till 2a vån. Och även om det ska sättas in en inspektionslucka blir det krångligt att gjuta efter det. Så
Khashi: [citat] den som lever får se! Har blivit positivt överraskad förut. 🤷♂️😅
Harald Blåtumme: I väntan på en riktig plugg kan du proppa med en lämpligt stor tuss ihoppressat hushållspapper, plastpåse, vad som helst. Du lär märka skillnaden omedelbart.
Stefan1972: inte direkt ovanligt dock att det kan vara lite ojämnt. Man får väl lösa det på bästa sätt oftast och det är inget krav att det ska vara helt tätt. Det primära är ju att den sitter fast.
jonaserik: Mät hålet och se om det finns en karosserigenomförning på billiga varuhuset som passar
Eklundh: Tänkte byta ut delar av vårt stamrör i samband med att sätta in en dusch i källaren (oisolerad platta) då det är gjutjärnsrör från 1962 och stannar sedan i det vertikala skarven 150->100 ( blir 110->110) Självklart vore det bättre att byta hela vägen men det tillåter inte budget just nu. Den första bilden/ritningen visar hur det ser ut idag och den andra bilden/ritningen hur jag
Stefan1972: Om det går så kanske det är enklare att skruva loss hela spolröret från blandaren och åka till nån vvs firma och de byter...
Magnus1968: [citat] Sätt en strypning på tvättmaskinen. Det tar marginellt längre tid för den att fylla upp då..
xxargs: Som redan sagt - det mesta är av biologisk ursprung och i avlopp frodas det massor av bakterier och olika svampar som bildar en mer eller mindre kletig biofilm efter rörytorna och fångar vad de kan i näringsämnen i det som spolas förbi och karaktär beroende på vad som spolas i avloppet. toaletterna har en typ, dusch och handfat annan typ och det som går från diskbänken ytterligare en
cpalm: Finns en halvfärsk tråd någonstans om en dylik övning i en BRF. Som jag minns det handlade det då dock om en återställning efter att man gjort bort sig vid tidigare stambyte/ombyggnad. Snarare än att bostadsrättsinnehavaren vill ha en dörröppning där. Gissar annars på att det med råge passerar gränsen för vad en normal styrelse är beredd att acceptera.
Andreas Kneg: Hej Har börjat renovera lite i våningen och har hittat något märkligt. Det verkar gå ett kopparrör draget i taket mellan flera rum som i sig inte har några stick från sig utan dess enda anslutningar verkar vara två stående stammar. Röret går mellan två stående kallvatten stammar ser det ut som. Jätteknepigt... det kan inte gärna vara ursprungligt då den går från en stående
Karrock: En normal brunnsborrare kommer med en borrmaskin som är ungefär stor som en bil och en kompressor som en större släpkärra. Det går ofta som en lastbil med kort släp. Lastbilen behöver inte ända fram till borrplatsen. Beroende på platsens geologi kan det funka med en jordborrad brunn, men det vanligaste är att man borrar i berg. Efterfråga utförande enligt normbrunn 20 (googla och
stenna: eller beställa från Rinkaby Rör o få det hemkört , dom har alltid bra priser o kvalitetsvaror
Jonzi: Hejsan! Undrar om någon kan hjälpa mig att få till bra tryck i vattensystemet. Har en radonett och ejektorpump samt glasfiber hydropress wellmate/pentair (osäker på strl men ca 1.6m hög). Har förstått att man ska kontrollera och fylla på förtryck, men blir lite osäker för att jag tycker jag får fylla på mycket luft utan att det händer något med trycket (eller på manometern). Jag
daugaard: [citat] Tror det är ovanligt att avloppet fryser om det är isolerat. och värmekabel i vattenslangen kommer ju oxå att tillföra värme i lådan.
Hybro: Peppar peppar... Min trefas ejektorpump till det djupborrade hålet har i vart fall funkat utan problem i mer än 30 år. Tydligen rätt stabila prylar. Har även testat mot elverket.
cpalm: [citat] Jag köpte en Hilti TE 700 på Tradera. Det är en lagom stor (liten) maskin för att bila i golv och bjälklag. Är det en tjock välarmerad platta vill du förmodligen ha något större. Sen kan du sälja den igen för mer eller mindre samma peng. Skönt att slippa den tickande taxametern med hyrmaskiner (fast kanske i och för sig är en bra sporre för att jobba på). Misstänker att
Appendix: Rörmokaren sa enfas. Jag har trefas här och den kommer få gå så länge den orkar :) Fördelen med enfas är som sagt att det är väsentligt lättare att mata med nödström. Min plan är att alla "viktiga" saker ska vara anslutna med stickpropp då kan de matas med exv V2L från en elbil. Röris sa även Grundfos (eller nån brittisk variant) och tydligen är det startströmmen som
fantasilös: Väldigt sen uppdatering: problemet är löst (löstes redan mars 2021). Problemen orsakades av felaktig programvara i centralen, vilket gjorde att temperaturen på varmvattnet periodvis svajade rejält (mellan cirka 35 och 70 grader), och jag hade väl bara otur med timingen av mina tester hemma och avläsningar nere i centralen. Ny programvara i centralen gav stabil temperatur (alltid cirka 55