2 863 läst ·
20 svar
3k läst
20 svar
Hur rensa avlopp eller hitta stopp
Sida 1 av 2
Igår när barnen hade badat klar och badkaret tömdes hördes oroväckande ljud i avloppet i köket. Vis av erfarenhet gick jag ner i källaren och som väntat steg vattnet i golvbrunnen i tvättstugan och det gamla "garaget"...
Idag blev det spolslang på högtryckstvätten och köra igång. Bästa chansen är att köra från ett avstick i tvättstugan, dvs ovanför stoppet i vattnets riktning. Inte optimalt, men så är det... Det gick bra att mata ner rätt mycket slang, men jag försökte att inte spola för mycket vatten för att inte slå loss mer guck och skapa ett totalstopp, utan försöka komma förbi stoppet och jobba tillbaka...
Det hör till saken att vi har ett spolbrunn ute, den är för djup och smal för att komma åt att spola utifrån, men det ger en inspektionsmöjlighet. Dilemmat är att nu kan jag spola massor, men det kommer inget genom brunnen 🤔
Vad göra? Jag gissar på att det kommer bli stopp rätt fort om det körs ner annat än rent vatten... Och just nu har jag ingen aning om var det hamnar... Gissningsvis under huset någonstans vilket förstås inte är optimalt...
Byggt 55, så gjutjärn och klart passerat tekniska livslängden... Och nej, det finns inga ritningar eller info utöver det jag kan se själv...
Idag blev det spolslang på högtryckstvätten och köra igång. Bästa chansen är att köra från ett avstick i tvättstugan, dvs ovanför stoppet i vattnets riktning. Inte optimalt, men så är det... Det gick bra att mata ner rätt mycket slang, men jag försökte att inte spola för mycket vatten för att inte slå loss mer guck och skapa ett totalstopp, utan försöka komma förbi stoppet och jobba tillbaka...
Det hör till saken att vi har ett spolbrunn ute, den är för djup och smal för att komma åt att spola utifrån, men det ger en inspektionsmöjlighet. Dilemmat är att nu kan jag spola massor, men det kommer inget genom brunnen 🤔
Vad göra? Jag gissar på att det kommer bli stopp rätt fort om det körs ner annat än rent vatten... Och just nu har jag ingen aning om var det hamnar... Gissningsvis under huset någonstans vilket förstås inte är optimalt...
Byggt 55, så gjutjärn och klart passerat tekniska livslängden... Och nej, det finns inga ritningar eller info utöver det jag kan se själv...
Filma är förmodligen lösningen.. men då ska man ringa någon och boka en tid och fixa... Det är förmodligen lösningen, men jag ska se vad jag kan göra själv först 
Inga problem med höga flöden... Bor också högt på väldränerad mark, så ett hål skulle nog funka bra som avlopp för allt som är infiltrerbart 🤪
Inga problem med höga flöden... Bor också högt på väldränerad mark, så ett hål skulle nog funka bra som avlopp för allt som är infiltrerbart 🤪
Vattnet som steg igår rann undan sakta, så det verkade inte vara helt stopp....
Spolar jag vatten i huset kommer det inte ut i spolbrunnen...
Allt vatten (mycket) som jag kört ner med spolslangen kommer inte heller ut i spolbrunnen, men det stiger inte heller inne...
Min oro är helt klart att det nu är hål någon stans i röret, antingen under huset (bila-bila) eller utanför huset, innan spolbrunnen (gräva-gräva)...
Nu letade jag upp rensluckan i golvet i källaren under heltäckningsmatta och soffor... När jag öppnar den sipprar det ut blått (från toaletten) vatten... Tänker låta det sippra på och se om det tar slut och se vad som händer om jag spolar härifrån... Det är lite längre ut på stammen än tvättstugan jag körde från innan!
Spolar jag vatten i huset kommer det inte ut i spolbrunnen...
Allt vatten (mycket) som jag kört ner med spolslangen kommer inte heller ut i spolbrunnen, men det stiger inte heller inne...
Min oro är helt klart att det nu är hål någon stans i röret, antingen under huset (bila-bila) eller utanför huset, innan spolbrunnen (gräva-gräva)...
Nu letade jag upp rensluckan i golvet i källaren under heltäckningsmatta och soffor... När jag öppnar den sipprar det ut blått (från toaletten) vatten... Tänker låta det sippra på och se om det tar slut och se vad som händer om jag spolar härifrån... Det är lite längre ut på stammen än tvättstugan jag körde från innan!
Du har troligen gjutjärn i huset och det går ut till utsidan och sedan är det betongrör, kan om det vill sig väl vara utbytt till plast till gatan och kommunens rör. Nu är det inget ovanligt att jorden sjunkr direkt på utsidan och dom kan knäckas eller vinklas eller gå isär. Mät på ett ungefär hur långt det är från rensluckan och till utsida, sen kör du din rensmoj och när det blir ev stopp/trögt drar tillbaka och mäter hur långt den kom in. Då vet du var förträngning/stopp är. Gör det innan du funderar på att filma. Sen ta ställning till åtgärd, kan bli att gräva upp.
Är inga problem att styra ner spolslangen även i ”inspektions” brunnen utanför.
Släpp ner slangen i botten på brunnen, vrid slangen så den pekar in mot huset, starta högtryckstvätten så letar sig slangen in, du kan behöva vrida lite på den eller försöka ett par gånger. Men den letar sig in åt rätt håll tillslut.
Släpp ner slangen i botten på brunnen, vrid slangen så den pekar in mot huset, starta högtryckstvätten så letar sig slangen in, du kan behöva vrida lite på den eller försöka ett par gånger. Men den letar sig in åt rätt håll tillslut.
Japp, gjutjärn inne och betong ute... Plast finns det lite här och var inne, men inte ute...J jonaserik skrev:Du har troligen gjutjärn i huset och det går ut till utsidan och sedan är det betongrör, kan om det vill sig väl vara utbytt till plast till gatan och kommunens rör. Nu är det inget ovanligt att jorden sjunkr direkt på utsidan och dom kan knäckas eller vinklas eller gå isär. Mät på ett ungefär hur långt det är från rensluckan och till utsida, sen kör du din rensmoj och när det blir ev stopp/trögt drar tillbaka och mäter hur långt den kom in. Då vet du var förträngning/stopp är. Gör det innan du funderar på att filma. Sen ta ställning till åtgärd, kan bli att gräva upp.
Jag vet rätt väl var stoppet är, det har hänt en gång tidigare... Planen är att byta det, men helst inte just nu, jag har lite annat på listan..
Det stora dilemmat är mest var allt vatten tar vägen...
Tack! Du har rätt, jag har ju lyckats förut! Jag får prova igen... Det dumma är att det måste vara en rätt rejäl böj strax utanför huset, så jag har svårt att komma igenom...GoC skrev:
Är inga problem att styra ner spolslangen även i ”inspektions” brunnen utanför.
Spolslangen brukar man alltid få igenom.I Ingenjör Jesper skrev:
Jag har en 30m slang till min högtryckstvätt som fint matar fram sig genom ledningar.
Kom i håg att även spola rejält med vatten inne, när du väl fått upp proppen, samtidigt som du kör med spolslangen. Behövs mycket vatten för att det skall dra med sig allt som fastnat i rören.
Så det räcker inte med att bara spola så det ”släpper”
Efterarbetet är det viktigaste så man spolar rent hela ledningen, annars blir det fort stopp igen.
Det är 6-7 meter från huset till spolbrunnen, men jag kommer bara halvvägs med spolslangen hur jag än vrider och vänder...
Från rensbrunnen i källaren kunde jag konstatera att stoppet satt ca en halvmeter utanför ytterväggen. Så jag spolade och spolade och var på väg att ge upp när det till slut släppte... Marken runt om rensbrunnen svalde fint allt vatten kontinuerligt innan det släppte, men kvar blev så klart ett tjockt fint brun-grönt lager...
Spolade massa vatten i badkaret, dels för att skölja igenom och dels för att få bort det bruna vatten vi får i kranen när man använder för mycket vatten (gamla rör med rost/avlagringar, kommunen och jag är inte överens om i vems rör)... Sen gick jag ut och konstaterade att vattennivån steg i spolbrunnen, så det blir väl till att rensa nästa sektion imorgon...
Nu är jag ändå grymt värd både en dusch och en öl 😎 stort tack ska ni ha!
Från rensbrunnen i källaren kunde jag konstatera att stoppet satt ca en halvmeter utanför ytterväggen. Så jag spolade och spolade och var på väg att ge upp när det till slut släppte... Marken runt om rensbrunnen svalde fint allt vatten kontinuerligt innan det släppte, men kvar blev så klart ett tjockt fint brun-grönt lager...
Spolade massa vatten i badkaret, dels för att skölja igenom och dels för att få bort det bruna vatten vi får i kranen när man använder för mycket vatten (gamla rör med rost/avlagringar, kommunen och jag är inte överens om i vems rör)... Sen gick jag ut och konstaterade att vattennivån steg i spolbrunnen, så det blir väl till att rensa nästa sektion imorgon...
Nu är jag ändå grymt värd både en dusch och en öl 😎 stort tack ska ni ha!
Jag är fortfarande konfunderad på vart allt vatten tog vägen... Men om det är 100 mm rör och jag får lätt ihop 20 löpmeter i källaren med avstick, då rymmer ju dessa rör runt 150 liter...
Hur mycket vatten spolar en högtryckstvätt med spolslang? Kan det vara så att jag helt enkelt överskattar mängden vatten jag spolar ner? Hela denna vattenmängden fick jag ju iaf släppa ut i gruset vid rensbrunnen i källaren när jag öppnade den... (Lite läckte den också, så jag kan säkert fått i närmare 200 liter om det är så...)
Hur mycket vatten spolar en högtryckstvätt med spolslang? Kan det vara så att jag helt enkelt överskattar mängden vatten jag spolar ner? Hela denna vattenmängden fick jag ju iaf släppa ut i gruset vid rensbrunnen i källaren när jag öppnade den... (Lite läckte den också, så jag kan säkert fått i närmare 200 liter om det är så...)
En 220V högtryckstvätt har Max flöde på 10l/minut om du har någon av de kraftfullaste modellerna.I Ingenjör Jesper skrev:Jag är fortfarande konfunderad på vart allt vatten tog vägen... Men om det är 100 mm rör och jag får lätt ihop 20 löpmeter i källaren med avstick, då rymmer ju dessa rör runt 150 liter...
Med spolslang på tror jag flödet minskar något.
Så du kan nog spola en halvtimme innan du fyller rören.