M
Matslax: Hur ser din takavvattning ut idag? Har du stuprören till markrör osv. Så långt ner borde det inte komma av dem rören. Det är inte gammal hål för rör till oljepanna och en gammal nedgrävd tank utanför? Vad har du på utsidan. Är det bara gräsmatta eller uppfart kan du ju faktiskt gräva ut och kolla. Om du kör in en dragfjäder i hålet. Hur långt kommer du då?
2 svar · 1,1k läst
·
M
Matslax: Allmänt kan man säga att alla kan ringa ga till kommunen och/eller dyra och opålitliga lokala hantverkare. Men det blir oftast dyrt och dåligt. Därför är det så himla viktigt att även alternativa lösningar utan myndigheter kan kommuniceras oss emellan gärna på forumet. Generellt/allmänt gäller att kontakter med kommunen skall vara minimala.
30 svar · 3,4k läst
·
X
xxargs: [citat] jadu - det är nog inte så enkelt, kanske göra ett arragemang att du kan rycka korken med en snöre och tejpa fast flaskan på en lång skaft och trycka det en bit under vattenytan innan korken rivs av - när du fått upp den igen - fylld - skvätta ut en del av vattnet som är högst upp i flaskan, typ utan att vända denna... sedan in i kylen för att få det kallt. mina 5 ören.
34 svar · 3,1k läst
·
4integration
4integration: Den enda jag hittat
4 svar · 679 läst
·
W
wennblom: [citat] Tack för svaret
4 svar · 461 läst
·
G
Gårdsboende: Kommer boka filmning i kombination med spolning så får vi se, återkommer.
11 svar · 1,8k läst
·
R
Robert Johannesson1: [citat] Ja, så har jag fått lära mig det är. Övriga ställer man ju med reglaget på blandaren när man duschar eller öppnar varmvatten på kranen
182 svar · 36,3k läst
·
V
Vilseiviken: Hur kollar man vilket blandarfäste den äldre vårgårdablandaren har? Finns det nya blandare (Gustavsberg eller FM) som kan passa till det befintliga blandarfästet?
7 svar · 4,1k läst
·
S
Schulzma6: Jag har en gammal Gårdspump från M Lundgrens Gjuteri AB i Halmstad i trädgården som jag nu vill renovera. Se bilderna för skick. Jag ska rosta ur allt och försöka plocka isär det. Cylindern ser inte bra ut heller. Jag kan slipa ut honom och håna honom. Hur förhindrar man att cylinderfodret rostar? Är cylindrarna galvaniserade?
0 svar · 1,0k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Mora TEMP köksblandare. https://www.moraarmatur.com/sv/reservdelslistor?includeEOSProducts=false&isPro=true&ProductGroup=fD Det är antagligen nummer 15 du behöver byta. [bild] [bild] https://www.moraarmatur.com/storage/CF35E955CFFB3831ADA93D61A3CC869D7EAFA1A7A076F14BFACC944D7B487DB3/558f3329803e4da1a761ee63415e412c/png/media/d9301ddfd7764c7181ad989956a21f4e/K Temp Mega kök tvätt.png
2 svar · 756 läst
·
T
Trojadam: Hej alla hemmafixare! Önskas tips på följande problem: har noterat som en liten pöl/vattenansamling runt köksblandaren. Kan det fungera att byta innanmäte/packning? I så fall vet jag inte riktigt vad som krävs, blandaren är från byggåret 1990, mer vet jag inte. Dessutom saknas ballofixer så antar att jag behöver stänga av vattnet till hela huset? Aldrig bytt packning förut men
0 svar · 524 läst
·
M
Marcus_Carlsson: Bakgrund: Planerar göra utbyggnad av huset och med detta göra nytt avlopp då existerande är långt över 50 år och gamla betongrör. Har försökt läsa på och gjort en lite planering, tänker hyra grävare och göra allting själv. Kåken är i höjd med Luleå. Kan nån som är kunnig ta en titt och ge lite feedback? Se bild för grov beskrivning. Specifikt undrar jag; 1. Hur gör man
0 svar · 644 läst
·
P
Pontus Sundberg: [citat] Ja du har rätt! Kör på en PEM 50 tänkte jag, borde det räcka för flödet? Nä det är sant, aldrig handskats med en stenkista förut. Man kör bara in den en bit och förankrar den med jord/sand runt så att den inte drar iväg? Väl inne i jordkällaren, ska man sätta en spilltratt på andra änden av PEM slangen?
2 svar · 579 läst
L
Leaff: [citat] Det ska jag prova imorgon 😀
4 svar · 812 läst
·
Raskus
Raskus: Hjälpte icke att byta insatsen, den betedde sig lika mysko ändå, troligen sönderfrusen i godset. Blev en ny blandare.
5 svar · 711 läst
P
Ping84: Hade problem att åtgärda en läcka då jag inte kom åt att lossa hålskruve och efter dragit fram hela verktygslådan, 5-56, vinäger, polygrip, skruvmejsel, tång, radiotång, torx, hammare. Så kom jag på att att formen liknade den på en universalnyckel. Unversalnyckeln passade perfekt i spåret. Hoppas det hjälper nästa person som googlade hit. [bild]
5 svar · 5,6k läst
·
L
lisasandramikaela: Hej! Vi planerar att göra om infart och parkering till vårt 1920-tals hus. Vi har lite olika idéer men för att utnyttja tomten på bästa sätt skulle infarten/parkeringen hamna där det i dagsläget finns en äldre grävd brunn (som vi gärna vill fortsätta att använda till trädgårdsbevattning) Har sett att det finns körbara lock att köpa. Någon som vet om en äldre brunn kan tänkas
0 svar · 820 läst
T
teecer: [citat] Tack för förtydligandet, då vet jag iallafall att det kan vara ett alternativ ifall nöden kräver.
4 svar · 903 läst
P
polaris78: Letade efter dessa ersättningar för vattenlås av den här modellen hittade den här bilden med jafos egen vad man behöver lista för ersättning längst ner till höger i bild om nån mer skulle råka ut för dessa gamla skitavlopp.. Stämmer bra att man lyfter ur lösa silar sen gängar ur silen i andra hon ,som har ett plaströr som enklast släpps med en böjd näbbtång och gängas ur och
21 svar · 18,1k läst
·
Karlheinz
Karlheinz: Jag köpte filterstrumpor N32 och den inte passa til til anläggning, eftersom våran är den mjuka långa strumpor. anläggning är från 2010. N32 passa nya anglägg med den smäla filtersystemet
2 svar · 825 läst
Emillundberg85
Emillundberg85: [citat] Jag beställde hem ett kit nu så får vi se.
79 svar · 29,5k läst
·
surris
surris: [citat] Jo, men hade önskat utan den vertikala anslutningen. Men orkade inte leta eller beställa någon specialdel så jag löste det på ett annat sätt istället.
17 svar · 1,3k läst
·
A
Albireo: Tack! Att flytta anslutningen trodde jag var möjligt. Ska kolla en gång till, men på den gamla blandaren är nipplarna betydligt längre (kanske backventilen sitter fast i nippeln?) Ser ut som en hylsa som skjuts över silarna i blandaren. På nya blandaren slutar nippeln innan filtren på ingångarna. (dvs betydligt mycket kortare) Filtren ser inte lika ut, och passar inte (från den gamla
4 svar · 1,2k läst
·
M
merbanan: [citat] Mycket sent svar men men. Brf lagen kap7 §12 "Bostadsrättshavaren skall på egen bekostnad hålla lägenheten i gott skick".
14 svar · 34,2k läst
S
StudioSis: [citat] Haha, sorry! 🫣 Jag hittade en lång sifferkombo som efter googlande visade att det va PN6 ( klenvarianten) Jag tänkte först testa ändå, men hade köpt fel kopplingar, så gav upp och köpte rätt slang när jag ändå fick fara till stan igen. Lite större dimension och med det högre SDR värdet. Så bor någon i Norrköpingstrakten och behöver optoslang så är det bara att
16 svar · 2,8k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Då skulle jag siktat på nya korrekta ventiler för att undvika onödig skarv. Och jag hade fel RSK!!!! Rätt RSK för 15x10 är: 8547019 Följ monteringsanvisningen: https://www.vatette.se/fileadmin/uploads/Vatette/Documents/Mountings/650553_Övergångskoppling_Kulventil_Cu_Plast.pdf Kan tex köpas här: https://hemmatema.se/vvs/ventiler/vatette-kulventil-med-15x2-0xcu10/
6 svar · 918 läst
·
S
sinuslinus: Hur gick det med det här projektet?
7 svar · 3,6k läst
·
X
xxargs: Det handlar om mängder av allting - själv gillar jag inte pulvertvättmedlerna av orsaken att zeoliterna finmals så otroligt mycket vid tvätt att de tar lång tid på sig att sedimentera och tvättar man mycket så kan man börja se tendens till slamflykt (dvs. det som går vidare ut ur reningsverket är inte dricksvattenklart längre) tex. vid handdisk så klämmer man i det som
5 svar · 3,9k läst
·
Krilleman
Krilleman: [citat] Nej, en besiktning enligt jordbalken berör inte el eller VVS i en normal villa. Sätt en avluftning i pannrummet om det går. Bättre än inget. Nej, skippa detta om alternativet med pannrummet används. Börja med vakumventil modell större i pannrummet och se vad det ger.
1 svar · 1,2k läst
Krilleman
Krilleman: Det blir prima. 👍
4 svar · 1,4k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.