D
Ska det se ut såhär?

Ser helt sjukt ut.
 
  • Kromrör och ventiler på kakelvägg i badrum, installation verkar felaktig enligt användarens kommentar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Förutom att det ser ut som skit så kommer handdukstorken för högt upp.

Dessutom om ni kollar noggrant så är det olika nyans på rördelarna i kopplet.
 
Rören kommer ut åt fel håll ur väggen, därför sitter det ett korskoppel ("klantkoppel") under handdukstorkens koppel.
 
D
Vad är det normala, att varm kommer ut på vänster sida?
 
Rickard.
D Derbyboy skrev:
Vad är det normala, att varm kommer ut på vänster sida?
Det normala är väl att tilloppet sitter längst ifrån" radiatorn/handdukstorken, i ditt fall vänster sida men höger om man vill ha kopplet på andra sidan.
 
D
först installera röris det såhär:

Kromad handdukstork installerad nära dörrfoder, med synliga rör och väggfästen på kakelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det ser bra ut men problemet var att handdukstorken hamnade snudd på dikt an dörrfodret, såhär:

Närbild på en kromad handdukstork monterad mycket nära ett dörrfoder, vilket visar installationsutmaningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Viktigt att veta att röris dragit alla rören och även tillhandahållit handdukstorken.
 
D
Bäste vore att hitta en termostat med utlopp såhär:
 
  • Kromad vattenkran med utlopp på badrumsvägg, röd pil markerar önskat flöde uppåt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Rickard.
Hur ser det ut i andra änden av slangarna, kan man inte byta där om det är mindre synligt?
 
D
Ett fördelarskåp:
 
  • Fördelarskåp installerat på kakelvägg bredvid toalett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
D
Fördelarskåpet sitter 80 cm från handdukstorken
 
Rickard.
Såg ju riktigt jävligt ut (trångt med toan) men det borde gå att korsa där.
 
D
Möjligt att det blir jobbigt att jobba där, går ju lyfta bort toan i värsta fall.

Varje gång de sätter upp den fel får de ta ner 4 kakelplattor och göra om från början.
 
D
I värsta fall kanske de kan dra om pexen om det inte finns material nog till att korsa.
 
D
Men det här är väl inte samma termostat som de använt?


1)
Kromad termostatventil monterad på en rörinstallation i badrummet med vita kakel i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2)
Kromad termostatventil på väggen med två vred.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Jo, det ser ut som samma koppel (termostat) som de har vridit 180⁰.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.