Vi, dvs. jag och sambon, har lagt bud på ett fritidshus i Jämtlandsfjällen, men som tämligen okunniga så vacklar vi eftersom vi inte har en susning om hur lång tid det kan ta innan stugan går att använda vintertid. Vi skulle vara väldigt tacksamma för synpunkter från andra som kan betydligt mer än oss!

Vad vi vet:

Stugan är mycket enkel men har även använts vintertid. Den har krypgrund, el (ganska ny), sommarvatten på slang in genom husväggen (bortkopplad för vintern) och avlopp från badrum och kök till äldre stenkista. De avloppsrör vi kan se är oisolerade. Golvet ser oisolerat ut. Separett finns men luftningsrör saknas, vilket behöver åtgärdas innan det ligger snö på taket eftersom det krävs både rörarbete och plåtarbete. Hål i taket är dock förberett.

Dusch, handfat och disko med armaturer finns och är relativt nya. Den del av avloppsrören som vi kan se under krypgrunden (under köket) är relativt nygjorda och i ”plast” men är, som nämndes ovan, oisolerade. Under badrummet var det vid tidpunkten inte inspekterbart, men gissningsvis ser det ut på samma sätt som under köket. Vi är dock inte säkra på att man kan nå badrummets avlopp underifrån, dvs via krypgrunden, eller om man behöver bryta upp golvet för att komma åt att isolera rören.

De avloppsrör som går under huset och som vi kan se ligger nära husgrundens vägg, vilket jag antar är negativt med tanke på kyla.

Vad vi vill göra:

1. Kunna använda stugan så snart som möjligt, även vintertid.

2. Borra egen brunn och dra in vatten som kan användas på vintern (men så klart inte denna vinter). Då krävs värmekabel och isolerade avloppsrör. Borra brunn har jag förstått kan göras sent på året och anslutning och isolering av avloppsrör borde kunna göras under sommaren.

3. Byta till godkänt avlopp och sätta in vattentoalett och tvättmaskin. Det bedömer vi kan ta upp till 1,5 år innan det kan finnas på plats pga tillstånd från kommunen, känslig myrmark, annalkande lång vinter, m.m.

Frågorna:

1. Baserat på beskrivningen ovan och utan indraget vatten. Vad skulle ni säga krävs för att stugan ska kunna användas vintertid? Kan man t.ex. använda oisolerade avloppsrör vintertid, t.ex. hälla ut diskvatten i avloppet eller använda avloppet i duschen om man står där med t.ex. en campingdusch. Eller bör vi först isolera avloppsrören?

2. Med tanke på att vi vill byta avloppslösning och installera vattentoalett så undrar vi om det är en dålig idé att dra in vatten och isolera avloppsrören något år innan det stora arbetet med avloppet sker. Riskerar vi att saker behöver göras om? Eller kan vi när vi isolerar rör och drar in åretruntvatten förbereda för insättning av vattentoalett i väntan på tillstånd?

Det är många frågetecken som är svåra för en lekman att själv räta ut. Helst skulle jag vilja ha en hantverkare från området som tittade på det och talade om för en vad som behöver göras och i vilken ordning. Men det är inte så lätt att lyckas anlita någon när man ännu inte äger huset. Vi är därför supertacksamma för alla reflektioner!

Avloppsrör brukar man i regel inte behöva isolera så länge det inte blir någon stående vatten i dem - dvs. tillräckligt med fall i rören.

När det är riktig kallt får man se till att spola ordentligt i toaletten och inte smådutta med sparspolning och vattenmängden i tex. disko är tillräckligt mycket när man väl öppnat bottenproppen - inga småskvättar...

Inkommande dricksvatten löses idag med värmekabel och isolation av slangen - finns standardpryttlar för det.

---

Men det viktiga!!

Jag skulle kolla med kommunen för aktuella fastigheten avseende förutsättningar för enskild avlopp och att man kan få avloppstillstånd och bygglov för detta för fastigheten utan att de blir helt obstinata och sätter sig på tvären som det verkar vara på sina håll runt Mälardalen och Skärgårdsmiljöer runtom här.

Fastigheten är närmast värdelös om det inte går att få ett avloppstillstånd för fastigheten nu eller i framtiden...

Vatten och avlopp är en big issue som man inte kan ta lätt på som spekulant och kanske som senare ägare av fastigheten

• Gilla
JLKR och 2 till
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Avloppsrör brukar man i regel inte behöva isolera så länge det inte blir någon stående vatten i dem - dvs. tillräckligt med fall i rören.

När det är riktig kallt får man se till att spola ordentligt i toaletten och inte smådutta med sparspolning och vattenmängden i tex. disko är tillräckligt mycket när man väl öppnat bottenproppen - inga småskvättar...

Inkommande dricksvatten löses idag med värmekabel och isolation av slangen - finns standardpryttlar för det.

---

Men det viktiga!!

Jag skulle kolla med kommunen för aktuella fastigheten avseende förutsättningar för enskild avlopp och att man kan få avloppstillstånd och bygglov för detta för fastigheten utan att de blir helt obstinata och sätter sig på tvären som det verkar vara på sina håll runt Mälardalen och Skärgårdsmiljöer runtom här.

Fastigheten är närmast värdelös om det inte går att få ett avloppstillstånd för fastigheten nu eller i framtiden...

Vatten och avlopp är en big issue som man inte kan ta lätt på som spekulant och kanske som senare ägare av fastigheten
Tack! Kommunen kan vara långsam med tillstånd, men någon form av avloppslösning brukar de alltid godkänna. När det inte har varit körbar väg fram till brunnen så har de även godkänt lösningar som är s.k. tömningsfria, så det är jag inte orolig för - mer än att det kan ta tid med tillståndet.

Den mest akuta frågan är egentligen möjligheten att använda stugan innan brunn finns på plats och åretruntvatten dragits in. Om jag hör dig rätt så tänker du att det inte är någon fara att hälla ut vatten i avloppet vintertid (givet bra fall). Eller förstod jag dig fel här?

J JLKR skrev:
Den mest akuta frågan är egentligen möjligheten att använda stugan innan brunn finns på plats och åretruntvatten dragits in. Om jag hör dig rätt så tänker du att det inte är någon fara att hälla ut vatten i avloppet vintertid (givet bra fall). Eller förstod jag dig fel här?
Jag har avloppsrören 'nakna' under min stuga och det har inte varit några problem även vid -16 - -18 grader C under en vecka.- pumpkojan med hydropress var det dock annan sak med och fick komplettera med extra värme som även värmde lite på betongplattan som uppenbarligen ledde in kylan bättre än resten av byggnaden...

Isolering hjälper inte om det inte fins något som genererar värme som tom på vatten avloppsledningar medans en värmekabel i tex. dricksvattenslang full med vatten så fungerar det med isolering (och det krävs isolering) för att hålla vattnet över 0 grader C när det är minusgrader.

Även het kaffe i en termos blir kall till slut - mängden isoleringen bestämmer bara hur fort det kallnar... och kan bli full med is vid förvaring i minusgrader längre tid (isolerad vattenledning) medans en tom termos blir också kall vid minusgrader men ingen is för att det fins ingen vatten att frysa (avloppsledning tom på vatten) och därför är isoleringen meningslös och kan ersättas med en tom plastflaska (avloppsrören i plast utan isolering)

När du spolar med toalett eller tappar ur diskhon med anständig vattenmängd så är inneboende värmemängden i vattnet så stor att det värmer de kylslagna plaströren med marginal och smälter bort ev. kvarvarande ränna av fryst vatten från förra spolningen i rören utan problem. - var bara inte snål med vattenmängden när vatten väl hälls ut när det är riktigt kallt ute - dvs full spolning och inte en sparspolning när toaletten spolas och samma sak med diskho.

Det som kan ge problem med is-igensatt avlopp är en sakta droppläcka från kran eller toalett när det är många minusgrader ute då det kyler mer på plaströren i avloppet än värmen som tillförs med den droppande vattnet och det bygger på isvall någonstans i avloppsröret.

• Gilla
JLKR
  • Laddar…
X xxargs skrev:
Jag har avloppsrören 'nakna' under min stuga och det har inte varit några problem även vid -16 - -18 grader C under en vecka.- pumpkojan med hydropress var det dock annan sak med och fick komplettera med extra värme som även värmde lite på betongplattan som uppenbarligen ledde in kylan bättre än resten av byggnaden...

Isolering hjälper inte om det inte fins något som genererar värme som tom på vatten avloppsledningar medans en värmekabel i tex. dricksvattenslang full med vatten så fungerar det med isolering (och det krävs isolering) för att hålla vattnet över 0 grader C när det är minusgrader.

Även het kaffe i en termos blir kall till slut - mängden isoleringen bestämmer bara hur fort det kallnar... och kan bli full med is vid förvaring i minusgrader längre tid (isolerad vattenledning) medans en tom termos blir också kall vid minusgrader men ingen is för att det fins ingen vatten att frysa (avloppsledning tom på vatten) och därför är isoleringen meningslös och kan ersättas med en tom plastflaska (avloppsrören i plast utan isolering)

När du spolar med toalett eller tappar ur diskhon med anständig vattenmängd så är inneboende värmemängden i vattnet så stor att det värmer de kylslagna plaströren med marginal och smälter bort ev. kvarvarande ränna av fryst vatten från förra spolningen i rören utan problem. - var bara inte snål med vattenmängden när vatten väl hälls ut när det är riktigt kallt ute - dvs full spolning och inte en sparspolning när toaletten spolas och samma sak med diskho.

Det som kan ge problem med is-igensatt avlopp är en sakta droppläcka från kran eller toalett när det är många minusgrader ute då det kyler mer på plaströren i avloppet än värmen som tillförs med den droppande vattnet och det bygger på isvall någonstans i avloppsröret.
Tack! Jo, jag är inte så bekymrad den dagen när vi väl har åretruntvatten indraget. Men det är svårt att inte vara snål när man använder vatten på dunk för disk och tvätt. Vi får se hur vi löser det!

Det löste sig med att vi köpte en annan stuga istället som redan hade åretruntvatten. 😁 Så kan det gå. Nu infinner sig säkert andra frågor istället, men det får jag ta i en separat tråd.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.