6 023 läst ·
10 svar
6k läst
10 svar
Funderingar - inkommande vatten
Som rubriken antyder går jag i funderingar om hur jag ska göra med mitt inkommande vatten. Vi bor i suterränghus byggt 65, kommunalt vatten. Vattenledningen som går genom hela huset, ingjutet i platten eller under densamma, är ett galvat stålrör. Detta rör får mig ibland att sova dåligt om natten:S, jag vet att det kan hålla 10 år till lika gärna som det kan börja läcka imorgon. Jag skulle hur som helst vilja göra nånting åt det!
Grejen är att tidigare ägare har börjat göra nånting åt det, i samband med dränering har röret från kommunens ventil och in till precis innanför yttervägg bytts mot PEM-slang. Jag har således en skarv i garagegolvet där PEM-slangen är skarvad med galv-röret.
Kommunens avstängningsventil ligger ca 7-8 meter från yttervägg. Utanför ytterväggen är dock en nybyggd stentrappa som jag ogärna vill flytta på. Så nu är frågan, hur ska jag gå tillväga??
Jag förstår att det självklart vore bäst att byta till ny slang hela vägen ut till ventilen, men vill ogärna gräva upp stentrappan och trädgården. Som jag ser det har jag följande alternativ:
-Skarva PEM-slangen där den idag är skarvad. (Gillar dock inte tanken på att ha en skarv under ett golv som snart ska renoveras)
-Går det att trycka i en ny PEM-slang inuti den befintliga PEM-slangen? Befintlig PEM-slang är 32mm, skulle det gå att få i en 25mm slang i den? Och är 25mm tillräckligt för inkommande vatten?
Hoppas att någon på detta eminenta forum kan hjälpa mig i den här frågan
Grejen är att tidigare ägare har börjat göra nånting åt det, i samband med dränering har röret från kommunens ventil och in till precis innanför yttervägg bytts mot PEM-slang. Jag har således en skarv i garagegolvet där PEM-slangen är skarvad med galv-röret.
Kommunens avstängningsventil ligger ca 7-8 meter från yttervägg. Utanför ytterväggen är dock en nybyggd stentrappa som jag ogärna vill flytta på. Så nu är frågan, hur ska jag gå tillväga??
Jag förstår att det självklart vore bäst att byta till ny slang hela vägen ut till ventilen, men vill ogärna gräva upp stentrappan och trädgården. Som jag ser det har jag följande alternativ:
-Skarva PEM-slangen där den idag är skarvad. (Gillar dock inte tanken på att ha en skarv under ett golv som snart ska renoveras)
-Går det att trycka i en ny PEM-slang inuti den befintliga PEM-slangen? Befintlig PEM-slang är 32mm, skulle det gå att få i en 25mm slang i den? Och är 25mm tillräckligt för inkommande vatten?
Hoppas att någon på detta eminenta forum kan hjälpa mig i den här frågan
Den tanken har naturligtvis slagit mig, finns dock tyvärr ingen annan vettig väg in som jag ser det(som inte innebär en massa merjobb menar jag då). En stor altan på baksidan, dessutom berg... framsidan består av plattor och asfalt, inte heller där vore det roligt att gräva.
Är PEM-25 mm för klen dimension för inkommande vatten?
Är PEM-25 mm för klen dimension för inkommande vatten?
Är det något jag missar här?slacker skrev:
32-2x3=26mm
Sen känns 1mm spel för lite för att kunna trycka en pm25 någon längre sträcka.
Robin Wahlman skrev:
Håller med 1mm är nog inte nog stor marginal, sen jag noterat att PEM slangen tyckas vara minimalt oval - Kan det vara för att dom förvaras i rullar och det gör att formen påverkas en aning?
Klicka här för att svara