Som rubriken antyder går jag i funderingar om hur jag ska göra med mitt inkommande vatten. Vi bor i suterränghus byggt 65, kommunalt vatten. Vattenledningen som går genom hela huset, ingjutet i platten eller under densamma, är ett galvat stålrör. Detta rör får mig ibland att sova dåligt om natten:S, jag vet att det kan hålla 10 år till lika gärna som det kan börja läcka imorgon. Jag skulle hur som helst vilja göra nånting åt det!
Grejen är att tidigare ägare har börjat göra nånting åt det, i samband med dränering har röret från kommunens ventil och in till precis innanför yttervägg bytts mot PEM-slang. Jag har således en skarv i garagegolvet där PEM-slangen är skarvad med galv-röret.

Kommunens avstängningsventil ligger ca 7-8 meter från yttervägg. Utanför ytterväggen är dock en nybyggd stentrappa som jag ogärna vill flytta på. Så nu är frågan, hur ska jag gå tillväga??

Jag förstår att det självklart vore bäst att byta till ny slang hela vägen ut till ventilen, men vill ogärna gräva upp stentrappan och trädgården. Som jag ser det har jag följande alternativ:

-Skarva PEM-slangen där den idag är skarvad. (Gillar dock inte tanken på att ha en skarv under ett golv som snart ska renoveras)
-Går det att trycka i en ny PEM-slang inuti den befintliga PEM-slangen? Befintlig PEM-slang är 32mm, skulle det gå att få i en 25mm slang i den? Och är 25mm tillräckligt för inkommande vatten?

Hoppas att någon på detta eminenta forum kan hjälpa mig i den här frågan:)
 
Helt ny anslutning till annan, lämpligare ingång?
 
Den tanken har naturligtvis slagit mig, finns dock tyvärr ingen annan vettig väg in som jag ser det(som inte innebär en massa merjobb menar jag då). En stor altan på baksidan, dessutom berg... framsidan består av plattor och asfalt, inte heller där vore det roligt att gräva.

Är PEM-25 mm för klen dimension för inkommande vatten?
 
Använd en svetsskarv mellan befintlig PEM slang och den nya slangen.
 
PEM är mig veterligen 3mm tjock i godset vilket skulle medföra att innerdiameter på en 32'a är 24mm så tanken med att trycka en 25'a i en 32'a går tyvärr i stöpet om den informationen stämmer.
 
slacker skrev:
PEM är mig veterligen 3mm tjock i godset vilket skulle medföra att innerdiameter på en 32'a är 24mm så tanken med att trycka en 25'a i en 32'a går tyvärr i stöpet om den informationen stämmer.
Är det något jag missar här?

32-2x3=26mm

Sen känns 1mm spel för lite för att kunna trycka en pm25 någon längre sträcka.
 
Robin Wahlman skrev:
Är det något jag missar här?

32-2x3=26mm

Sen känns 1mm spel för lite för att kunna trycka en pm25 någon längre sträcka.
:D Tror inte mattematiken var med mig under småtimmarna.
Håller med 1mm är nog inte nog stor marginal, sen jag noterat att PEM slangen tyckas vara minimalt oval - Kan det vara för att dom förvaras i rullar och det gör att formen påverkas en aning?
 
Krilleman
Om man ska vara noga är en 32mm PEM 26,2mm invändigt då godstjockleken ligger på 2,9mm. :D
 
krilleman_215 skrev:
Om man ska vara noga är en 32mm PEM 26,2mm invändigt då godstjockleken ligger på 2,9mm. :D
Så då borde det ju inte vara några som helst problem att trycka igenom en 25-slang:cool:

Frågan är då om 25 räcker till som matning till en villa??
 
Krilleman
25 går bra. Men 32 är standard.
 
O one- skrev:
Så då borde det ju inte vara några som helst problem att trycka igenom en 25-slang:cool:

Frågan är då om 25 räcker till som matning till en villa??
Hej
Lyckades du trycka in en 25 i 32an
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.