J JohanLun skrev:
Förstår.

Kan du inte försöka låta rören vara helt orörda, kapa golvet kring dem? Och nya toa och handfat hittar du kopplingar som passar där de gamla satt...

Som du säger kommer ju sannolikt den som sen tar över huset byta alltsammans...

Börja kapa, skarva och fixa med gamla rör riskerar nog att skapa en läcka längre fram?
Anledningen till att rören behöver kapas är att de är för långa för det som ska dit istället.
Röret vid toastolen har en avstängningskran som är gängad på röret men det sitter så att om jag skulle koppla in ny stol där måste jag vika ner rören så jag kommer under den nya cisternen där anslutningen sitter. Kan så klart sätta en pexslang som ett S men det måste finnas bättre alternativ.
Jag kan även såga ur bakkanten av skåpet under handfatet så att de gamla rören kan gå in genom lådorna men det känns opraktiskt. ;-)
Problemet är inte genomföringen genom golvet utan anslutningen till kran och toa som befintliga rör behöver kapas för.

Alternativen är få. Jag kan eventuellt få hjälp att gänga rören efter att de kapats, gäller bara att hitta rätt verktyg för det. Stålrörskopplingar kan jag hantera, det har jag gjort några gånger förr utan problem men inte för tappvatten utan för värme.

Så frågan är fortfarande öppen, klämringskopplingar/stålrörskopplingar för 16mm stålrör.
Någon som har koll?

Krilleman
Tååmten Tååmten skrev:
Så frågan är fortfarande öppen, klämringskopplingar/stålrörskopplingar för 16mm stålrör.
Någon som har koll?
16mm stålrör är ingen vanlig dimension i stål för tappvatten från "förr". (galvade gängrör 17,2 är normalt)

Är du säker på att dina befintliga tappvattenrör i stål är just 16mm? 🤔

Gängar man inte helt enkelt stålrör?

J JohanLun skrev:
En vattenfelsbrytare kanske är en lagom kompromiss hos din mamma, det kan ju förhindra större vattenskador om man måste leva med gamla rör...
Just sk "vattenfelsbrytare" är nog något av det mest värdelösa jag investerat i. I en typisk kåk är det alltid någon toalett, någon kran etc som läcker en smula. Javisst man kalibrera, men faktum är att det som dessa grunkor ev kan fånga är inte så mycket som man leds att tro. Jag kopplade ur min för några år sedan, ett värdelöst koncept som skapade en massa problem där det egentligen inte fanns några till att börja med.

Det större bekymret vad gäller vattenläckor lär vara vattenburen värme, där hjälper sk "vattenfelsbrytare" absolut noll. Tillkommer andra källor till vattenläckage tex under kyl/frys, diskmaskiner etc. Faktum är at "vattenfelsbrytare" har en extremt liten roll att spela, om ens någon.

H HenrikHuslöse skrev:
Jo. Det går alldeles utmärkt om man har gängverktyg och plats. Det är liksom inte bara att gänga hur som helst. Dessutom måste du hålla emot med en rörtång.

Redigerat:
Krilleman
H HenrikHuslöse skrev:
Tjockväggiga ja.

Tunnvägginga nej.

• Gilla
Intet
  • Laddar…
Intet Intet skrev:
Jo. Det går alldeles utmärkt om man har gängverktyg och plats. Det är liksom inte bara att gänga hur som helst. Dessutom måste du hålla emot med en rörtång.
Så TS behöver ett gängsnitt för 3/8" BSP, lite olja och ett lämpligt verktyg för att hålla gängsnittet? Ett sånt där man kan jobba med vid en vägg, inte ett sånt man har i verkstan.

J jonaserik skrev:
Det finns slangar i stället för PEX här finns det och dom finns i storlek upp till 1 meter
[länk]
Tack men de löser inte anslutningen till stålrören om du inte menar att jag ska trä slangar över de kapade stålrören och använda slangklämmor... För tappvatten i fast installation...

H HenrikHuslöse skrev:
Så TS behöver ett gängsnitt för 3/8" BSP, lite olja och ett lämpligt verktyg för att hålla gängsnittet? Ett sånt där man kan jobba med vid en vägg, inte ett sånt man har i verkstan.
Om inte mitt digitala skjutmått haft helt fel så är rören verkligen 16mm, inte 16,7 eller tjockare. Därför kommer det troligen inte att fungera med 3/8" gängsnitt och jag har som jag skrivit, hittat stålrörskopplingar för 16,7-17,5mm.

Men, nu hittade jag https://www.vatette.se/produkter/ko...fg0310604/koppling-rak-dy16-forstoring-x-dy12

Finns varianter på den men det jag undrar över är vad ni som är kunniga tror om detta?
Enligt databladet funkar de på elförzinkade stålrör. Hur känner jag igen såna?
Eller betyder detta att gamla rör från 50-talet inte funkar med dessa kopplingar?

Räcker inte 16 mm då? Det blir lite lägre gänghöjd än idealt, men det går väl att få tätt.

Tååmten Tååmten skrev:
Tack men de löser inte anslutningen till stålrören om du inte menar att jag ska trä slangar över de kapade stålrören och använda slangklämmor... För tappvatten i fast installation...

Om inte mitt digitala skjutmått haft helt fel så är rören verkligen 16mm, inte 16,7 eller tjockare. Därför kommer det troligen inte att fungera med 3/8" gängsnitt och jag har som jag skrivit, hittat stålrörskopplingar för 16,7-17,5mm.

Men, nu hittade jag [länk]

Finns varianter på den men det jag undrar över är vad ni som är kunniga tror om detta?
Enligt databladet funkar de på elförzinkade stålrör. Hur känner jag igen såna?
Eller betyder detta att gamla rör från 50-talet inte funkar med dessa kopplingar?
Ta några bra bilder, så blir det lättare att förstå vad det egentligen är för rör.

Intet Intet skrev:
Ta några bra bilder, så blir det lättare att förstå vad det egentligen är för rör.
Som jag redan sagt så är det 6 timmars körning för att göra det.
Rören är 16mm i ytterdiameter. Inte 16,2 eller 15,6 utan 16,0 och av stål.

Min fråga har från början varit om det finns någon bra stålrörskoppling för dessa som passar och är godkända för tappvatten.

Missförstå mig rätt, jag är inte otacksam för förslag på alternativa lösningar men det är inte dem jag frågade efter.

Tååmten Tååmten skrev:
Missförstå mig rätt, jag är inte otacksam för förslag på alternativa lösningar men det är inte dem jag frågade efter.
Men ibland är de alternativa lösningarna de enda lösningarna.
Var rören tjocka och grova eller tunna och släta?

Intet Intet skrev:
Men ibland är de alternativa lösningarna de enda lösningarna.
Var rören tjocka och grova eller tunna och släta?
Absolut, men alternativen har jag hyfsad koll på däremot hade en stålrörskoppling varit den enklaste lösningen förutsatt att jag får tag på något passande.
Eftersom rören inte är kapade ännu så kan jag inte svara på tjockleken i godset men då det är rör till toalett och handfat gissar jag att de inte är speciellt tunnväggiga.

De är i nuläget övermålade och enligt min bedömning är det stål vi pratar om men om jag skulle ha kapitalt fel kommer jag att ha med passande kopplingar för koppar. Jag kollar även med några rörfirmor i trakten för att ha en plan B om allt skiter sig.

Eftersom hon bor som hon gör och det är långt till närmaste bygghandel eller VVS-firma så är det inget alternativ att åka dit och kolla först för att sen börja hitta lösningen utan jag behöver täcka alla eventualiteter i förväg för att hinna få allt klart på den tid jag har.

Just därför försöker jag förbereda så mycket som möjligt och i det ingår att hitta passande stålrörskopplingar. Jag hittar som sagt för något större dimension men inte för just 16mm förutom de jag länkade till men som jag inte lyckats få fram entydig info om de skulle funka.

Rickard.
Det finns ingen och inte heller funnits någon vanlig VVS-produkt för tappvatten som är 16mm av stål så därför finns det såklart inga färdiga lösningar för det. Galvade stålrör som är dom enda som använts för kallvatten säljs närmast i 3/8" som är ungefär 17mm men det är ganska stora variationer på dessa rör.

Är det 16mm koppar som var en vanlig storlek så finns det färdiga lösningar som du redan hittat.

https://www.vvsochbad.se/gf-primofit-kompressions-overgangsmuffe-38-1006299
Har inte sett dom här men vid första anblick verkar dom ok på tappvatten och på 3/8" galvat stålrör om det nu är det du har....

Redigerat:
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.