Det var tidigare en trälåda som var byggd runt "vattenstammen", den var helt genomrutten, den hade någon form av ullskivor runt sig. Det verkar även vara nerslängt massa isolering på botten av brunnen, jag har tagit bort en del isolering i botten eftersom vissa var lite jordig och genomblöt.

Jag har markisoleringsskivor liggandes, ska man ta dom och bygga typ en kulvert av dom runt vattenstammen? Vad gör jag med isolering som ligger i botten, ligga kvar eller göra något annat? Kanske lägga ner grus? Någon vits att ta bort det befintliga isoleringen runt "vattenstammen" eller låta ligga kvar?

Mycket tacksam för alla svar! Öppen brunn med trasig isolering runt en vattenstam, stege ned i brunnen, omgiven av mark och löv.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Först hur djupt ner är det, är det frostfritt där rör/slang är.

J jonaserik skrev:
Först hur djupt ner är det, är det frostfritt där rör/slang är.
Nej det är det inte. Det är kanske 40cm under marken, om ens det. Berget är väldigt nära på hela tomten. Jag har lagt markisoleringsskivor på rören som går från brunnen till huset. Dom rören är kanske på 60cm under mark.

Tar du till XPS som skörs)sågas till och passar i brunnen och lägger så många du på varandra kan det klara sig. Det som kan hända är att kylan kryper ner på utsidan om bunnen och in. Så kanske att få till isolering på utsidan ca 30 cm och 1 meter ut, så är det ytterligare en åtgärd mot frysning. Det kommer värme nedifrån mark/botten i brunnen så ingen isolering i själva botten under rören.
PS glöm inte att sätta snören i skivorna, så de går att få upp på ett bra sätt

J jonaserik skrev:
Tar du till XPS som skörs)sågas till och passar i brunnen och lägger så många du på varandra kan det klara sig. Det som kan hända är att kylan kryper ner på utsidan om bunnen och in. Så kanske att få till isolering på utsidan ca 30 cm och 1 meter ut, så är det ytterligare en åtgärd mot frysning. Det kommer värme nedifrån mark/botten i brunnen så ingen isolering i själva botten under rören.
PS glöm inte att sätta snören i skivorna, så de går att få upp på ett bra sätt
Okej jättetack för bra info. Vad tror du om isoleringen som är kvar? (Se bilden i första inlägget). Ska jag ha kvar den som är runt rören och den som är på marken? Eller ska jag göra nytt, vissa luktar lite skumt, tänker om det kan påverka vattenkvaliten på något sätt

E.Linkan E.Linkan skrev:
Okej jättetack för bra info. Vad tror du om isoleringen som är kvar? (Se bilden i första inlägget). Ska jag ha kvar den som är runt rören och den som är på marken? Eller ska jag göra nytt, vissa luktar lite skumt, tänker om det kan påverka vattenkvaliten på något sätt
Svar nej inget som ändra vattnet, isoleringen runt röten kan du byta mor annan sort, ser ut som någon minneralull och kan suga vatten och lukta illa. Finns i blåst plastform på billiga varuhusen. Det ska vara luft under röret, så värme från botten stiger upp.
Skriv in rörisolering så hittar du en del sorter.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.