Jag har ökat mitt tryck till hydropressen från 4 bar till 7 bar fråntryck och 5,5bar tilltryck, nu fungerar allt bra tryck i kranar och dusch, är det någon fara med det trycket?
 
så högt tryck ska rimligen inte behövas för att få det bra i kranarna. Du har ingen förträngning i form av nå tveksamma rör eller kopplingar?
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
B
Det brukar vara 9bar säkerhetsventil på varmvatten, så det borde vara lugnt.

Sen är det klart att ökat tryck är ökad risk för läckage.

Men något är ju lite fel känns det som, det borde inte behövas så högt tryck. Är det gamla igensatta rör eller munstycken som behöver rengöras? Jag ligger mellan ca 2.5bar till 5bar.
 
  • Gilla
SågspånPappspikEternit och 2 till
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Det brukar vara 9bar säkerhetsventil på varmvatten, så det borde vara lugnt.

Sen är det klart att ökat tryck är ökad risk för läckage.

Men något är ju lite fel känns det som, det borde inte behövas så högt tryck. Är det gamla igensatta rör eller munstycken som behöver rengöras? Jag ligger mellan ca 2.5bar till 5bar.
Jag ser nu att tryckströmbrytaren står på 7 bar, men hydrometern går bara till 5 bar! Kan det vara tryckströmbrytaren som är trasig?
 
C
O ockelbo1 skrev:
Jag ser nu att tryckströmbrytaren står på 7 bar, men hydrometern går bara till 5 bar! Kan det vara tryckströmbrytaren som är trasig?
Det är inga precisionsinstrument, graderingen på tryckströmbrytaren får nog anses vara ungefärlig.

Men, som redan påpekats - se upp med att skruva upp trycket, det kan avslöja brister i anläggningen på ett otrevligt sätt.
 
B
En manometer kostar väl runt 50kr. Jag tror jag bytt 2 gånger. En kall manometer får kondens och rostar. Byt den så du vet hur du kör anläggningen innan du skruvar på något
 
Har köpt en ny och satt dit
 
B
O ockelbo1 skrev:
Jag ser nu att tryckströmbrytaren står på 7 bar, men hydrometern går bara till 5 bar! Kan det vara tryckströmbrytaren som är trasig?
Så 5bar är maximalt uppmätta trycket? Och du precis bytt manometer så får man väl hoppas att den visar rätt. Om du har frånslag på 7bar, så stänger pumpen aldrig av? Rätt uppfattat?

Det kan även vara pumpen som är gammal och sliten. Eller inte ens ger 7bar ny, jag har för mig att min pump ger under 7bar om man tittar i dokumentationen som jag fick med pumpen. Det beror lite på grundvattenytans höjd också för min del, vilket sluttryck jag får.
 
P
Tryckströmbrytare brukar ofta ha ett till-tryck och sen den andra inställningen är differansen till från-trycket.
Dvs inte trycket för av och på.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
B BSOD skrev:
Så 5bar är maximalt uppmätta trycket? Och du precis bytt manometer så får man väl hoppas att den visar rätt. Om du har frånslag på 7bar, så stänger pumpen aldrig av? Rätt uppfattat?

Det kan även vara pumpen som är gammal och sliten. Eller inte ens ger 7bar ny, jag har för mig att min pump ger under 7bar om man tittar i dokumentationen som jag fick med pumpen. Det beror lite på grundvattenytans höjd också för min del, vilket sluttryck jag får.
Man hör ju klicket när tryckströmbrytaren slår på, det betyder väl att pumpen går igång och inte går hela tiden?
 
B
O ockelbo1 skrev:
Man hör ju klicket när tryckströmbrytaren slår på, det betyder väl att pumpen går igång och inte går hela tiden?
Sant. Man ser ju även på manometern. På min hör man tydligt när den slår till eller ifrån. Står trycket stadigt, och nån öppnar en kran... trycket börja sakta falla tills pumpen startar en stund senare så är nog allt i sin ordning.

Men jag förstår fortfarande inte riktigt hur 7bar i inlägg 4 kommer in. Men det kanske inte spelar nån roll...
 
B BSOD skrev:
Sant. Man ser ju även på manometern. På min hör man tydligt när den slår till eller ifrån. Står trycket stadigt, och nån öppnar en kran... trycket börja sakta falla tills pumpen startar en stund senare så är nog allt i sin ordning.

Men jag förstår fortfarande inte riktigt hur 7bar i inlägg 4 kommer in. Men det kanske inte spelar nån roll...
Jag har skruvat upp tryckströmbrytaren till 7 bar enligtgraderingen på densamma men ser då på manometern stt den endast går till 5 bar och stt den klickar till
 
O ockelbo1 skrev:
Jag har ökat mitt tryck till hydropressen från 4 bar till 7 bar fråntryck och 5,5bar tilltryck, nu fungerar allt bra tryck i kranar och dusch, är det någon fara med det trycket?
Varför så högt tilltryck? Vad visar manometern när pumpen slår till?
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
K Kane skrev:
Varför så högt tilltryck? Vad visar manometern när pumpen slår till?
C:5 bar
 
Fel 4,5 bar
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.