1 405 läst ·
20 svar
1k läst
20 svar
Vattentrycket är dåligt
Sida 1 av 2
Medlem
· Västernorrland
· 12 020 inlägg
så högt tryck ska rimligen inte behövas för att få det bra i kranarna. Du har ingen förträngning i form av nå tveksamma rör eller kopplingar?
Det brukar vara 9bar säkerhetsventil på varmvatten, så det borde vara lugnt.
Sen är det klart att ökat tryck är ökad risk för läckage.
Men något är ju lite fel känns det som, det borde inte behövas så högt tryck. Är det gamla igensatta rör eller munstycken som behöver rengöras? Jag ligger mellan ca 2.5bar till 5bar.
Sen är det klart att ökat tryck är ökad risk för läckage.
Men något är ju lite fel känns det som, det borde inte behövas så högt tryck. Är det gamla igensatta rör eller munstycken som behöver rengöras? Jag ligger mellan ca 2.5bar till 5bar.
Jag ser nu att tryckströmbrytaren står på 7 bar, men hydrometern går bara till 5 bar! Kan det vara tryckströmbrytaren som är trasig?B BSOD skrev:Det brukar vara 9bar säkerhetsventil på varmvatten, så det borde vara lugnt.
Sen är det klart att ökat tryck är ökad risk för läckage.
Men något är ju lite fel känns det som, det borde inte behövas så högt tryck. Är det gamla igensatta rör eller munstycken som behöver rengöras? Jag ligger mellan ca 2.5bar till 5bar.
Det är inga precisionsinstrument, graderingen på tryckströmbrytaren får nog anses vara ungefärlig.O ockelbo1 skrev:
Men, som redan påpekats - se upp med att skruva upp trycket, det kan avslöja brister i anläggningen på ett otrevligt sätt.
Så 5bar är maximalt uppmätta trycket? Och du precis bytt manometer så får man väl hoppas att den visar rätt. Om du har frånslag på 7bar, så stänger pumpen aldrig av? Rätt uppfattat?O ockelbo1 skrev:
Det kan även vara pumpen som är gammal och sliten. Eller inte ens ger 7bar ny, jag har för mig att min pump ger under 7bar om man tittar i dokumentationen som jag fick med pumpen. Det beror lite på grundvattenytans höjd också för min del, vilket sluttryck jag får.
Man hör ju klicket när tryckströmbrytaren slår på, det betyder väl att pumpen går igång och inte går hela tiden?B BSOD skrev:Så 5bar är maximalt uppmätta trycket? Och du precis bytt manometer så får man väl hoppas att den visar rätt. Om du har frånslag på 7bar, så stänger pumpen aldrig av? Rätt uppfattat?
Det kan även vara pumpen som är gammal och sliten. Eller inte ens ger 7bar ny, jag har för mig att min pump ger under 7bar om man tittar i dokumentationen som jag fick med pumpen. Det beror lite på grundvattenytans höjd också för min del, vilket sluttryck jag får.
Sant. Man ser ju även på manometern. På min hör man tydligt när den slår till eller ifrån. Står trycket stadigt, och nån öppnar en kran... trycket börja sakta falla tills pumpen startar en stund senare så är nog allt i sin ordning.O ockelbo1 skrev:
Men jag förstår fortfarande inte riktigt hur 7bar i inlägg 4 kommer in. Men det kanske inte spelar nån roll...
Jag har skruvat upp tryckströmbrytaren till 7 bar enligtgraderingen på densamma men ser då på manometern stt den endast går till 5 bar och stt den klickar tillB BSOD skrev:Sant. Man ser ju även på manometern. På min hör man tydligt när den slår till eller ifrån. Står trycket stadigt, och nån öppnar en kran... trycket börja sakta falla tills pumpen startar en stund senare så är nog allt i sin ordning.
Men jag förstår fortfarande inte riktigt hur 7bar i inlägg 4 kommer in. Men det kanske inte spelar nån roll...
