Har dragit vatten till bastun med PEM-slang (32 mm). Den ligger på sina ställen ytligt och planerar framförallt sommarvatten sannolikt kompletterat med värmekabel men det ska vara tappningsbart system.

Pga svår grävning (berg mm) och dålig planering så kommer slangarna inte upp precis där jag ska ha dem. Skulle behöva leda rören ca en meter åt sidan för att kunna dra upp dem i en mellanvägg. Är det ok att sätta tex tre st 45 graders kopplingar inbyggda i bjälklaget för att få upp dem där jag vill? Någon speciell kvalitet på kopplingar som i så fall rekommenderas och som fortfarande går att koppla för hemmapularen?

Behöver vatten på två ställen av byggnaden. Bör man dra upp på ett ställe och sedan sätta en t-koppling eller går det att även göra t-kopplingen i bjälklaget? Det senare alternativet skulle ge mycket mindre dragningar i vägg mm.

Dolda skarvar är ju Big No-No!
Kan du skarva utomhus istället?
Använd PRK och gärna en PRK nyckel. Oavsett se till att dra muttern i botten på kopplingen

• Gilla
Sutteräng
  • Laddar…
Så jag får försöka skarva i krypgrunden i stället (som är för grund för att komma in i och inspektera)? Då blir åtminstone eventuellt läckage utanför byggnaden. Hade isolerat rören upp mot botten med frigolit och skum men det går förstås enkelt att bygga om. Kommer det gå att få i en värmekabel med ett par vinklade skarvar?

Jag skulle trycka in värmekabeln samtidigt som jag skarvar... PRK finns inte i 45 grader så det kan vara knepigt med en 90 grader att trycka in värmekabeln

Så med andra ord bör jag inte heller gå upp i mellanväggen (innerväggen) som jag först tänkte? Jag hade ju tänkt någon form av vidarekoppling där och genomföring för värmekabeln osv. Alternativtet är att gå upp vid sidan av väggen genom klinker mm och göra en lite låda.

Du kan ju skarva slangen utomhus och sen lägga in en fördelarbox inne, och dra vidare därifrån sen till nästa tappställe.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.