M
Fog
Mariell H: Tack för snabbt svar!
4 svar · 617 läst
·
M
Fog
4 svar · 617 läst
·
J
Jörgen2: Hej, Jag har köpt ett begagnat vattenfilter som var för humus filtrering med salttabletter för regenerering. Nu är det tömt och fyllt på med järnfiltermassa (katalox light) istället och då undrar jag hur ofta och hur länge man behöver backspola och hur man räknar på vilket flöde man behöver. Sedan undrar jag också om det behövs någon annan typ av regenerering än backspolning
0 svar · 966 läst
R
roggabear: [citat] Menar du att det räcker om jag lägger dem 60cm brett, dvs ca 30 cm ut åt sidorna från rörets mitt, på längden. Behöver jag inte lägga dem på tvären 120 cm brett, dvs ca 60 cm på var sida om rören?
3 svar · 763 läst
H
Hasser666: [citat] Okej. det är samma här, första gången. Jag får testa och se vad som händer.
11 svar · 4,8k läst
·
Bananskalare
Bananskalare: [citat] Det är en av deras största nackdelar. Bauhaus finns å andra sidan på.desto.fler ställen. Men deras vvs avdelning är ingen hitt. Den är bättre än Julas. Men det är en klen tröst
10 svar · 1,5k läst
X
xxargs: En gissning är att i vattnet har lämplig något lägre pH så flockar Fe³⁺ partiklarna och sjunker till en sediment - 3'-värt järn har flockande egenskaper innan det oxideras till oxid/hydroxider (= rost) - hur ser det ut i glaset efter någon eller ett par dagar, finns det någon sediment i botten ?? En faktor som också påverkar är koldioxidhalten i vattnet - som dels gör det surare
1 svar · 684 läst
S
Seb123456: [citat] Tack för tipset!
12 svar · 1,4k läst
·
P
Pontus Sundberg: [citat] Problemet är främst in till jordkällaren. Ingången är redan 25cm lägre än marknivå och berget bara 40cm under mark. Där skulle jag vilja isolera med cellplast en bit. Har rörskålar och värmeslinga men känns bäst med mer isolering då det är väldigt grunt. Så blir lite bökigt med 110 men jag får kanske försöka! :)
6 svar · 2,3k läst
·
spikplanka
spikplanka: vatten + ved/pellets = varmvatten? Att omvandla el till värme är egentligen ett väldigt slöseri.
5 svar · 2,4k läst
GK100
GK100: [citat] Det är en verkligt osäker och vansklig metod. Knappast praktiskt användbar och inte med motorskydd av typer man vanligtvis tänker sig. Bättre då med typ vakter xxargs var inne på för tex övervakning av P-Q-S. Effekten för pumpar beter sig ofta så att effekten är lägre vid högre tryckuppsättning dvs vad som skulle kunna tyda på lägre nivå i brunnen. Dessutom är
34 svar · 4,4k läst
·
M
Metronom: Haha det var inget, klurade ut det. Det var ju inte svårt direkt, ibland tänker man för krångligt.
1 svar · 699 läst
·
Claes Sörmland
Claes Sörmland: Praktiskt så går det till så att du får göra en anmälan till kommunens miljönämnd om att ändra på avloppet till det utförande du har idag. D v s du behåller tillståndet men uppdaterar det till dagens tekniska standard med en anmälan. Ansök inte om ett nytt avloppstillstånd eftersom det ger kommunen ökade möjligheter att ställa (dyra/omöjliga) krav på dig. Om du alls har ett
2 svar · 455 läst
Tomtom79
Tomtom79: Beror ju på avstånd och funktion du önskar. Bara att sätta sig och räkna hur lång tid och hur mycket vatten det går åt innan du har varmvatten fram och avgöra om du tycker det är ok. Samt förstås om flödet/tryckfall är ok. Utan siffror kan ingen svara.
1 svar · 416 läst
D
Dilato: [citat] Vilken simpel effektmätare som helst löser frågan "kör pumpen". Hur är pumpen ansluten idag (vägguttag/ fast i dosa)? Med en "smart plug" kan man sätta upp scenarier som " när pluggen pumpen är kopplad på drar mer än x watt, tänd lampa n"
3 svar · 610 läst
X
xxargs: [citat] Man får helt enkelt prova skruva i mindre steg i tryckvakten och kika på manometern om det arbetar i önskad riktning. Stäng av elströmmen helt med skyddsbrytaren innan om du är obekväm med strömsatt utrustning och inte van med el i närheten där du skruvar när du skruvar i tryckvakten. Är avsikten att får mer vatten per pumpkörning så vill du öka på hysteresen - alltså
3 svar · 1,5k läst
·
BirgitS
BirgitS: Rengöring med allrengöringsmedel och skurborste borde få bort mycket smuts på gallret och i golvbrunnen. Använd en flaskborste för att göra rent röret. Då borde det bli svårare för gråsuggorna att hitta något att äta. Vill man ha det lite snyggare så går det att måla golvet, röret och gallret. Snyggast blir det förstås om man byter ut delarna.
1 svar · 761 läst
·
D
Derbyboy: Fixat!
11 svar · 1,5k läst
·
D
11 svar · 1,5k läst
·
klaskarlsson
klaskarlsson: [citat] Ser ut som man skulle kunna åla in med ngn rörisolering. Annars kanske en värmekabel inne i röret kan vara ngt för att tina ev stopp?
1 svar · 491 läst
·
Gimner
Gimner: [citat] Tja. Det gar funkat supper bra. Brukar rengöra den 2 gånger om året ca. Men obs. Jag har aldrig haft vatten inträngandes i källaren. Fixade deta för att jag renoverade hella källaren och byttade alla avlopp i marken. Då var det lika bra att säta in i förebyggande syfte.
22 svar · 7,1k läst
·
U
Ulf Gunnar: Tack för snabbt svar Claes!
2 svar · 874 läst
·
B
byggahusnorr: Är det någon som har erfarenhet av sitsdämpare som ej är original? Det verkar finnas generiska sitsdämpare som är cirka 90% billigare.
3 svar · 1,3k läst
·
H
H-Thomasson: Filtrena.se Kolla där tex. ni måste skicka in vattenprov till dom så tar dom fram rätt filter.
1 svar · 812 läst
D
Dilato: Gräsmattan överlever så låt den vara tills det kommer regn. Hur bra tillrinning man har är väldigt individuellt. Min 6 meter djupa grävda brunn fixar lätt en kubik och säkert två också per dygn året om...
6 svar · 847 läst
A
Astrahusse: Tack @Demmpa ! Det var alltså så jäkla enkelt, misstänkte det men kom inte på hur man skulle göra. 🙃
2 svar · 817 läst
·
MC82
MC82: 👍
11 svar · 1,0k läst
·
MC82
11 svar · 1,0k läst
·
Z
znutt: [citat] Hej Tirza Lite nyfiken om ni satte in något plaströr om ni hittade det som man kunde använda safe. Jag har samma problem. Funkar bättre sedan jag fixat locket etc Men tömmer vatten från brunnen dagligen för att utätthålla omsättningen
16 svar · 12,7k läst
·
J
jras: [citat] Ja du hade rätt!
11 svar · 2,1k läst
·
Henningelvis
Henningelvis: Sådana här är perfekta att tömma golvbrunnar med. [bild]
2 svar · 894 läst
·
X
xxargs: [citat] och du har en vattenkran öppen och pumpen avstängd samtidigt ?? [citat] Och för att undvika missförstånd och att det är noga med detaljer - när du trycket på mittstiftet i ventilen så går den faktiskt in - fjädrande - inte att den sitter fast stenhårt ?!. Det fins också verktyg där man kan skruva ur ventilinsatsen liknande
30 svar · 3,3k läst
·
marinken1994
marinken1994: [citat] Då förstår jag. Vill bara vara 100% säker att det blir rätt. Tack för infon!
25 svar · 1,9k läst
·
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.