Vatten & Avlopp
Krilleman: [citat] Nej, en besiktning enligt jordbalken berör inte el eller VVS i en normal villa. Sätt en avluftning i pannrummet om det går. Bättre än inget. Nej, skippa detta om alternativet med pannrummet används. Börja med vakumventil modell större i pannrummet och se vad det ger.
Roobiiiiin: Hej har en 25 pem slang och har dragit dit en vatette pem koppling 25. Men verkar som slangen är ngn mm för stor så plast hylsan går ej på helt. Saknar typ 1 cm innan den är i botten. Är det någon fara tror ni?
Krilleman: Har ens den svarta slangen någon blå stipe som moderna PEM-slangar har idag? [bild] För det kan även vara 22mm PEL om slangen är helsvart. Då behöver du andra prylar för att få det tätt. Det kan även förklara varför förra ägaren har byggt på storleken upp till 25mm, som din PRK-koppling antagligen är, med silvertejp. Dimensionen på PRK-kopplingen går att utläsa på
Andreashof: Har pumphaveri på landet (blixt). Fått en offert på en Robota sb3 - 45 pump, hur står sig dessa pumpar relativt andra märken ex Grundfos?
hempularen: OM det hade varit kommunala ledningar så skulle gränsen gått vid kranen. Vissa hävdar att gränsen går vid tomtgränsen. Men jag vet folk som fått bekosta grävning även i gatan (och allt strul med grävtillstånd osv. som behövs om man skall gräva i kommunens gator). Men vad som gäller för samfälligheten är svårt att sia om.
Rainroom: [citat] Hej, ser att inlägget är gammalt men testar ändå. Funderar på att göra samma sak har du några goda råd samt håller lösningen än idag?
Albireo: Jo! Rengöring erfordras (givetvis så avloppet inte täpps till) Kommer nog börja med en dammsugare (med täppt hål). Unigum-massan känns som ett bättre alternativ än Silikon. Det finns ingen passande gummitätning? (eller blir massan ett bättre alternativ till en gummitätning?) På den gröna toastolen känns det som silikon var där tidigare. ________________________ På den andra
skaraborgsfakir: [citat] bakstycke med sidostycke tillsammans med det svetsade stativet är tillräckligt starkt för att det ska fungera om personen längst upp i trappen har övre bakkant att hålla i. Har burit en mängd frånluftvärmepumpar som är jävligare att tas med... Däremot har du en vattenservis i botten - den kräver försiktighet framförallt vid inbärningen.... Bakstycket på en ny apparat kan
Claes Sörmland: Så länge du inte lägger rören på grävd lera så är det lugnt. Grävd lera sjunker och sjunker och sjunker. Jag bytte ut återfyllningen i källaren mot makadam 8-16 för det hade jag hemma. När jag gjorde detsamma i trädgården för ett par år sedan blev det finmakadam 4-8 för det hade jag hemma.
Mula: [citat] Testa pumpen, ta vatten slangen och fyll i brunnen för att se om pump startar. Lampan borde ju rimligtvis vara kopplad till nivå vakt som löser ut om pump är trasig och vattnet stiger. Har råkat ut för detta, vatten tryckte in i huset då dränerings systemet var helt fullt, pump paj ;-(
Bisekatten: [citat] Hej! Jodå vi fick en lösning på det till slut! Kort och gott: Tunnan som brunnspumpen pumpade upp vatten i hade syftet att fälla ut järn för att minska belastningen på järnfiltret. Det satt därmed en stor mängd utfällt järn i kopparröret innan inloppet till järnfiltret som blockerade. Det samlades mer och mer järn där så till slut var det ohållbart då det knappt kom
jim_b: Har ett garage som delvis är i suterräng. Jag tänkte montera ett handfat och dra avloppet till detta genom ytterväggen (sten) och ansluta till markröret som ligger på andra sidan väggen. Hur gör jag detta på bästa sätt? Vad behöver jag för rördelar?
Ecke1: [citat] Tack! Det måste nästan vara den som du föreslog. Det ser exakt ut så, och diskhon är Blanco också. Ser inga märkningar tyvärr, men det är lite svårt att komma åt nere i skåpet. Men då borde det alltså vara en sådan "pip" som på ritningen som saknas. Jag kikade på skruvarna på gren-anslutningen och det verkar vara G25-gänga så antar att det bara är att köpa en sådan
70talshusen: Tack för hjälpen! Ni håller med om att den är gammal och bör bytas eller hade ni städat den istället? Läcker inte men finns otrevlig lukt från den. Vattenlåset är i keramik, säkert original från 70-talet? Är det bara att knata förbi Jem & Fix och köpa typ: https://www.jemfix.se/vattenlaas-40-mm-s-boej/8104/9015581/ https://www.jemfix.se/bottenventil-r32-gg-carat/8112/9015826/
kevinh: [citat] Hmm går det inte att bara använda anslutningssladd som dessa? Tack för svaret https://www.bauhaus.se/vvs/vvs-installation/anslutningsslangar
Dilato: [citat] Principen är så här: [MEDIA=youtube]l6mlgbaYJls[/MEDIA] Hur du öppnar den [MEDIA=youtube]v3zr6x57LtE[/MEDIA] Manualen hittar du här
johnnur: [citat] Det är självklart inte så varmt i brunnen. Det måste ha värmts upp under transporten innan de testade det, trots att jag lämnade det sent i frigolitlåda med kylklamp.
Artdeco: [citat] Har inte sån tur tyvärr. Väggen bakom skåpet är in mot grannen. Efter köket ligger vardagsrum sedan yttervägg med dörr mot trädgården. Är eg helt ok med att slangen ligger genom vardagsrummet, har en lätt krympsladd och det är ju bara max en ggr per dag. Störigt dock att kranen blir blockerad.
MultiMan: Det finns mattor som t ex bilmekaniker använder när de svetsar i bilar för att inredningen inte ska ta eld. Tror de är gjorda av glasfiberväv men kan vara något annat också. Funkar mycket bra.
Peter321: [citat] Tack för detta! Jag mätte den inte men tror att den var högre än 6 cm och det satt en gummimanschett där tidigare så hoppas att det blev bra ändå. Det följde med en ny ballofix med toaletten så den byttes ut. 😀
H-Thomasson: [citat] Det är bara att läsa på märklappen som sitter på schunten så ser jag att sen står fullt öppen. Sedan att dioden blinkar, det betyder att motorn vill stänga men sedan att inte det inträffar av någon orsak är en annan historia. Antingen går shunten i sig för trökt eller så har växellåda / motorn i shuntstyrningen gått sönder.
Khashi: [citat] Ja, sant, bra idé att kunna blåsa ur. Vi har ju avstängning inne i pannrummet så borde gå att sätta något efter avstängningen som går att öppna för att blåsa ut och sedan stänga igen… men vad sätter man då? Kapar och sätter en rak/trevägs PEM-koppling i plast..? Eller finns någon proffsigare lösning?
Krilleman: [citat] Vilken pump har du köpt?
Pappa1986: [citat] Kunde dra den ca 1 varv och nu tycker jag värmen gått ner en hel del i elementen. Sitter slottsvred på elementen men det hände inget alls när jag stängde av dem. Är inte hemma just nu men ska kolla det om en stund 😀
Mats: [citat] Lite googlande ger svaren ;) se tex https://www.vvsochbad.se/saniflo-sanicompact-43-silence-eco-toalett-vit-369836, där finns en monteringsanvisning också
kevinh: [citat] Tack för tipset Birgit som vanligt! Jag använder nog nuvarande blandare som jag har till långudden. 👍
Krilleman: [citat] En duschblandare ska sitta på 110cm från golv enligt dagens standard. Det ser ut som din befintliga 100cc-genomföring sitter väldigt lågt. Om mitt antagande stämmer så drar du rör upp på vägg till nya duschblandaren. 👍 Och det här ser ut som en helt vanlig in/ut böj i mässing, gissningsvis med 15-gänga. [bild]