Vatten & Avlopp
Pelotard: [citat] Tack för detta moraliska stöd! Jag måste ju kapa röret innan jag kan börja försöka skruva ur det, så det blir lite trist om det inte går sen… Borde kanske helst ha reparationskopplingar för ogängade stålrör i beredskap för säkerhets skull.
Karriärmamman: [citat] Exakt det jag var inne på från början. Om de ärgat ihop??? Häll lite vanlig hushållsättika i och kring och låt verka i några minutrara. Kan hjälpa. Men prova med en skruvmejsel i stället, skruven sitter ju djupt och ska åter ner djupt igen.
Dilato: Den blandar vatten i luften 😉
Allroad: Inga svar på mina funderingarna än så länge, men fortsätter ställa fråga på lösning i samma tråd. Istället för brunnen med tätt lock, går det att ersätta den med ett P-vattenlås typ RSK 7099508 ? [bild]
xxargs: [citat] Detta är så himla typiskt med miljöarbete som alla säger sig stödja och nickar gillande när man läser dagstidningar, att det går bra så länge andra får kämpa med det, men när det drabbar en själv så är det inte lika kul och ett jäkla gnöl, blir hål i plånboken, tillstånd måste sökas hit och dit och anläggningsarbete måste göras bara för att man vill dra in ett
Mazen: En 18 mm presskoppling kanske går att sjuva på om det går att slipa ner röret ngt.. https://www.dinvvsbutik.se/sv/artiklar/18-vsh-press-muff-elforz.html?gad_source=1&gclid=EAIaIQobChMIisuohczThwMVeVaRBR1YvjkEEAQYDiABEgJWgvD_BwE
SnickSdcafl: [citat] Tack snälla för alla svar, ska forska lite och stöter jag på patrull eller undrar ngt så skriver jag igen 😎 Ha en fin dag!
Adrian Tepes: [citat] Det kan vara ett problem att få ut maskinerna till ön dock. Själva ön är ca 2000 kvm och stugan står 25m från vattnet åt alla håll. Sen sträcker sig tomtgränsen 6000kvm utanför ön åt olika håll, vet inte om det påverkar vad jag tillåts göra vid strandkanten.
Eike: Byter kylskåp och trodde det var lika enkel inkoppling av vattnet som till den gamla men såklart inte. Dem här röda pluggarna som sitter, kan jag bara dra ut dem och sen trycka in en ny? Försökte lite grann men kanske ska dra hårdare. Ena bilden visar min befintliga slang där den sitter i väggen. Andra bilden visar slangen jag fick med. Om jag hade kunnat dra ut min slang i väggen eller
HansHA: [citat] Samma här. Jag har druckit RO-vatten från vår anläggning i båten under minst 6 års tid utan några hälsoproblem. Man konstaterar att kaffet blir väldigt gott.
BirgitS: Okej, för mig låter det som en skada men men.
tergo: https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/identifiera-din-engreppsblandarekranvattenkran-utk/ de säljer inte längre insatser till 4000 serien man får bygga om till 9000 serien https://www.hornbach.se/p/manoverdel-fm-mattsson-4000-9000/5110904/ https://kundforum.fmmattsson.se/org/fmmattsson/d/byte-av-insats-4000-serien/
Pontus Sundberg: Okej, tack för inputen på isolering! :) Västra Götaland! Så relativt milt :)
Krilleman: Regeln för avlopp i golv är ju förödande fär inskutningsmåttet av TM/TT. Så du bör sikta på att komma ut med avlopp ut vägg alla dagar i veckan. Har du möjlighet till det?
Maggbo: Nu hoppas jag klara detta. Vilket bra forum detta är för en amatör. Imorgon kan jag kanske diska vid mitt lilla Utekök!!!
paralun: [citat] Nej alla problematiska ställen har ju oftast en spolplan och det blir helt andra priser när inget är akut. Sen noterar jag att just laddstolpar verkar få många styrelser att bli förvirrade.
DDD80: [citat] Ok, men de bilventiler som sitter på cykeldäck sitter ju fast i slangen, tänkte mer hur den ser ut om man ska ha bara själva ventilen.
Demmpa: I hydrofortanken/hydropresstanken eller utgående ledning kan aldrig få högre tryck än vad pumpen kan ge. Backventilen kommer inte att öppna förrän trycket i ledningen efter pumpen blir högre än vad trycket efter backventilen är. Trycket efter pumpen (när pumpen går) kommer som högst vara strax över lägsta trycket efter ena backventilen. När trycket efter backventilerna är samma
xxargs: Det verkar vara rätt påkostad vattenbehandling och försök jaga leverantör/fabrikat på dessa så att du kan få tag på manual/skötselinstruktion och också få redan på eventuella förbruknings-kemikalier. - det fins ingen huspärm eller liknande kvarlämnat med information om detta ??? Sedan rent allmänt att om vatten har stått väldigt länge utan förbrukning så bör man göra en
xxargs: Just vatten och avlopp är ju finansierade med avgifter och skall långsiktigt vara precis kostnadstäckande utan vinst, så där är det normalt inga skattemedel som skall förbrukas. De flesta tätorter/städer har bekymret att invånarantal hela tiden ökar med inflyttning och därmed måste infrastrukturen hela tiden byggas ut, också att en del enskilda avloppsanläggningar i typisk mer
zingo: [citat] Tack. Jag insåg allt detta kort efter jag skrev frågan. Den var inte så genomtänkt 😂
jonaserik: Det är kanske ett V-tak och då blir totalen 50 % på varje sida. Då kan 110 stup och rör klar en hel del. vid sammankoppling ut till dagvattenledningen bör det nog vara 160 rör, sen vad för dim komunen har i backen är en annn sak och kan det ta emot allt som kommer till den.
xxargs: [citat] Ju dyrare objektet är så spelar det allt mindre roll med de pengarna det kostar att fixa om man låter en firma göra jobbet, gör köparen det själv med egna inhyrda maskiner kan det bli ännu billigare... hade objektet kostat 450kkr, ja då hade det nog gnölats om de kanske 50kkr - 100kkr för att fixa det - men inte om det är +4 miljoner där folk kan öka budet med flera hundra
Krilleman: Du saknar den undre halvan i en inloppskoppling. Köp en ny och använd endast den nedre delen med 1/2" gängan. Den mindre muttern på min bild är den du har på din anslutning till diskmaskinen. Tex här: https://www.proffsmagasinet.se/vvs-inomhusklimat/installation/rorkopplingar-och-adaptrar/vaggkopplingssystem/fm-mattsson-2432-1539-inloppskoppling-g12-x-10-mm-3140188 [bild]
MagHam: En sak att se upp med om man bilar upp lite och sen kapar av röret är att det kanske inte är ordentligt svept. D v s det kanske vilar med ganska stor tyngd på böjen i golvet.
Krilleman: [citat] Ja, jag tolkade också muttrarna som Vatette...
hempularen: OM du tittar på databladet för Ebeco (som exempel) frostskyddsledning: https://www.ebeco.se/product-sheet/469 Så ser man att den är specad att kunna användas upp till 85 graders omgivningstemperatur, när den är avstängd. Lite lägre om den är igång. Den är livsmedelsgodkänd, men om det gäller även vid så höga omgivningstemperaturer vet jag inte. De hänvisar till ett par
trasker: [citat] Hej, Ja det har jag, man ska ju posta svaret när man har det, men det glömde jag. Det var relaterat till fjärrvärmen! Jag vet inte exakt hur det fungerar men fjärrvärmebolaget bytte först en ventil och det gav inget resultat, så då bytte de en annan och problemet upphörde. Det droppade kontinuerligt vid nån avtappning från fjärrvärmen. Vet inte om det kanske blev för lågt
xxargs: om man inte märker om kolfiltret är mättat - behövs den då??. Jag kan tänka mig förvisso i fallet om vattnet är humus-färgat att aktiv kol kan ta upp en del av det och vattnet blir mindre färgat men då har man också signatur på vattnet blir mer färgat när kolet blivit mättat.